غلامرضا دیزجی: سرانه استفاده از اسباب‌بازی در ایران پایین است

انتشارات موفقیت‌شناسی

رییس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی کشور سرانه استفاده از اسباب بازی در ایران را بسیار کم اعلام و بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳۰۰ واحد تولید تمام وقت اسباب بازی و ۱۰۰ واحد پاره وقت تولید این کالا در کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از فرارو، غلامرضا دیزجی در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اظهار کرد: حدود ۳۰۰ واحد تولید تمام وقت اسباب بازی و ۱۰۰ واحد پاره وقت تولید این کالا در کشور وجود دارد که توسط این واحد‌ها بیش از ۴ هزار نوع اسباب بازی تولید می‌شود که سهمی از این تولیدات به کشور‌های خاری صادر می‌شود

وی با بیان اینکه سرانه مصرف اسباب بازی در ایران نسبت به کشور‌های پیشرفته بسیار پایین و کمتر از ۲۰ دلار (۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان) است، افزود: این در حالی است که برخی کشور‌های جهان تا ۵۰۰ دلار برای خرید اسباب بازی هزینه می‌کنند تا فرزندانشان از این موضوع محروم نمانند.

وی ادامه داد: کشور‌های استرالیایی تا ۴۰۰ دلار، کشور‌های ژاپن، فرانسه و آلمان نزدیک به ۳۰۰ دلار و کشور‌های همسایه ایران هم تقریبا ۶۸ دلار سرانه مصرف اسباب بازی دارند.

دیزجی تصریح کرد: بیش از ۱۷ میلیون نفر از جمعیت ایران را قشر زیر ۱۶ سال تشکیل می‌دهند که با صنعت اسباب بازی سر و کار دارند و نیاز به مصرف این کالای فرهنگی دارند؛ وسایل اسباب بازی برای سنین زیر ۶ سال که هنوز به دورس آکادمیک وارد نشده ضروری و بسیار هویت ساز است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی خاطرنشان کرد: مصرف اسباب بازی مثل تغذیه جسمی برای رشد کودکان می‌ماند و اگر کیفیت و کمیت این کالا افزایش نیابد و برای سنین زیر ۶ سال این کالا به طور فراوان در دسترس نباشد و مورد توجه والدین قرار نگیرد نتایج زیانباری به دنبال خواهد داشت.

دیزجی با بیان اینکه در ایران به هویت اسباب بازی کم توجهی می‌شود و به عنوان ملعبه و یا وسیله لوکس و غیر واجب به آن نگاه می‌شود، یادآور شد: برای اینکه ایران تبدیل به هاب اسباب بازی در منطقه شود نیاز به سرمایه پیش بینی شده هزار میلیارد تومان است. البته در مناطق آزاد ویژه اقتصادی در حال بررسی هستیم تا با انتخاب یکی از آن‌ها هاب تولید اسباب بازی را در منطقه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر ایران به ها به تولید اسباب بازی منطقه تبدیل شود هم اشتغالزایی زیادی ایجاد می‌شود هم اینکه می‌توان با صادرات کالای فرهنگی به کشور‌های دیگر از جمله آسیای میانه و دیگر کشور‌ها ارزاوری هم ایجاد کرد.

دیزجی خاطرنشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ظرفیت‌های تبدیل شدن به هاب تولید اسباب بازی منطقه را دارد در این منطقه زیرساخت انرژی‌های آب، برق، گاز؛ زمین ارزان، معافیت مالیاتی، وجود ترانزیت و راه‌های هوایی و زمینی و ریلی و منابع انسانی در راه اندازی این هاب می‌تواند کمک کننده باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی تاکید کرد: دولت باید موانع را برطرف و در صدور مجوز‌های تولید و بروکراسی‌های اداری و ارائه تسهیلات کم بهره این صنعت را حمایت کند تا هم سرانه مصرف افزایش یابد که در رشد و تربیت کودکان بسیار موثر است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
فرارو

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا