محتواهای آموزشی به روز شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، ۱۶ آذر یادآور استکبارستیزی دانشجویان و حق طلبی و مطالبه گری آن هاست. روزی که با شهادت مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی در اعتراض به سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران، برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار شد.

حال پس از گذر از قریب ۷۰ سال از این واقعه، دانشجو همان دانشجوی مطالبه گر است البته در لباسی جدید و دغدغه‌هایی جدیدتر. آن روز ایران اسلامی وابسته به کشورهای دیگر بود اما با تلاش جوانان این مرز و بوم، روز در بسیاری از عرصه‌های علمی نام دانشمندان ما می‌درخشد. به بهانه روز دانشجو سراغ دانشجویان رفتیم تا از دغدغه‌هایشان در آستانه قرن جدید شمسی بگویند.

ضرورت استفاده از نظرات دانشجویان در تصمیم‌های مربوط به دانشگاه

مهدی طالبی، دانشجوی ارشد مدیریت استراتژیک در گفتگو با اشاره به ضرورت استفاده از نظرات دانشجویان در تصمیم‌های مربوط به دانشگاه، گفت: اگر دانشجویان در تصمیم‌هایی که برای طرح‌هایی اجرایی در دانشگاه‌ها نقشی نداشته باشند، این طرح‌ها به طور قطع با مشارکت پایین و در نهایت با شکست روبرو خواهند شد.

جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی در ادامه بیان کرد: مطالبه ما از مدیران این است که سطح تصمیم سازی دانشجویان و مشارکت آنها را در این تصمیم‌ها بالا برود البته تنها همراهی مدیران کفایت نمی‌کند، بلکه خود دانشجویان نیز باید در این حوزه حضور فعالی داشته و مطالبه محور باشند.

وی، خطاب به فعالان تشکل‌های دانشجویی گفت: باید مسائلی مورد توجه قرار گیرد که در زمره نیازهای دانشجو باشد اما گاهی مباحثی از سوی برخی تشکل‌ها مطرح می‌شود که در زمره این نیازها نیست. اگر مباحث با نیاز دانشجو همراه باشد در شرایطی مثل شرایط کرونا، نه تنها با افول فعالیت تشکلی مواجه نمی‌شویم بلکه می‌توان فعالیت‌ها را با ماهیت جدیدی شاهد بود.

طالبی با اشاره به ضرورت حفظ حس امید در دانشجویان، اظهار کرد: اگر به دانشجو تریبون داده شود قطعاً مدیران نیز می‌توانند از این نظرات استفاده کنند؛ حتی اگر نظرات پخته‌ای از سوی دانشجویان مطرح نشود، باز هم تأثیر خود را دارد و ما در فضای دانشجویی کشور شاهد ایجاد نشاط و امید خواهیم بود زیرا دانشجو حس می‌کند که دیده می‌شود و اثرگذار است.

ارتباط دانشگاه با صنعت؛ بستری برای شکوفایی در دانشگاه‌ها

وی یکی دیگر از دغدغه‌های دانشجویان را بحث علمی شدن آموزش و ارتباط با صنعت عنوان کرد و گفت: دانشگاه برای تمامی دانشجویان در رشته‌های مختلف باید بسترهایی را برای شکوفایی فراهم کند؛ از شکوفایی فرهنگی گرفته تا شکوفایی در بسترهایی مثل اقتصاد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه ما در بسیج نیز سعی کرده‌ایم برنامه‌هایی را برای ارتباط بین دانشجو و بخش صنعت داشته باشیم، اظهار کرد: اگر دانشگاه جایگاه اصلی خود را پیدا کند و در کنار توجه به مقالات و پژوهش‌ها، به حوزه فناوری هم ورود کرده و از کسب و کارها در این حوزه حمایت کند و فضای دانشگاه را به سمت پروژه‌های صنعتی ببرد قطعاً در حوزه صنعت نیز شاهد جهش خواهیم بود. البته تحقق این امر به مطالبه دانشجو از مدیران و همراهی مدیران نیاز دارد.

فاطمه حکم‌آبادی، دانشجوی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به مشکلات دانشجویان در بحث آموزش بیان کرد: در دانشگاه ما سیستم آموزش به صورت مجازی است که برای دانشجویانی که مشکل دسترسی به اینترنت ندارند، مشکلاتی از قبیل ضعیف بودن اینترنت و به دنبال آن ایجاد مشکل در بحث صدا پیش می‌آید، اما دانشجویانی که در شهرستان‌ها و روستاها ساکن هستند دسترسی راحتی به اینترنت ندارند و نمی‌توانند از آموزش مجازی استفاده کنند.

عضو تیم پژوهشی کتاب گام تمدن‌ساز و صعود چهل ساله انقلاب با بیان اینکه در کلاس‌های آنلاین فضای تعامل بین استاد و دانشجو و دانشجویان با یکدیگر از بین رفته است، ادامه داد: همچنین مشکلات کلاس آفلاین هم این است که اساتید صوت‌هایی با حجم زیاد ارسال می‌کنند و ما مجبور هستیم این صوت را گوش کنیم و از آن جزوه تهیه کنیم که در اینگونه کلاس‌ها هیچ‌گونه مشارکت و تعاملی بین استاد و دانشجو نیست و اساتید متکلم وحده هستند، لذا اگر سوالی پیش آید، قادر به پرسیدن آن سوال نیستیم.

حیات دانشجو و دانشجویی در فضای دانشگاه اتفاق می‌افتد

وی افزود: دانشجو بودن به صرف خواندن درس نیست بلکه حیات دانشجو و دانشجویی در فضای دانشگاه اتفاق می‌افتد، زیرا دانشگاه بستر اجتماعی شدن را برای دانشجو شدن فراهم می‌کند، لذا می‌توان اجتماعی شدن در فضای دانشگاه را تمرین کرد که با تعطیلیدانشگاه‌ها و مجازی برگزار شدن دانشگاه‌ها این فرصت را از دانشجویان گرفته است.

قائم مقام سابق بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: مشکلاتی که در بحث غیر آموزشی به وجود آمده این است که زمانی که دانشگاه‌ها فعال بودند به طور مثال برای برگزاری یک همایش برای افراد نقش‌هایی تعریف می‌شد که افراد با قرار گرفتن در آن نقش، تجربیاتی را به دست می‌آوردند اما دانشجویان جدیدالورود با شیوع ویروس کرونا و بسته بودن دانشگاه‌ها و فضای دانشگاهی نمی‌توانند خیلی از حس ها و تجارب ناب دوران دانشجویی را به دست آورند.

وی بیان کرد: متأسفانه دانشجویان با وجود اینکه عمر خود را صرف فراگیری آموزش در دانشگاه‌ها می‌کنند اما سیستم آموزشی به شکلی است که صرفاً بر محفوظات و نه معلومات تاکید می‌شود، اما برخی اساتید بر موضوعات و مباحث کاربردی در رابطه با درس تاکید داشتند که این اقدام حتی بعد از تمام شدن دوران دانشجویی در زندگی افراد مفید واقع شده است.

وی افزود: چرا خروجی دانشگاه‌ها به شکلی نیست که افرادی همچون شهید چمران‌ها که در همه عرصه‌ها توانمند بودند، باشند. شهید چمران نه تنها برای جامعه و کشور خود اثرگذار بودند بلکه جریان ساز هم بودند. متأسفانه دانشجویان در دانشگاه‌ها نمره محور شده‌اند.

همچنین ریحانه برازنده فرد یکی از دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه فردوسی در مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک هم با انتقاد از نحوه تدریس محتوای آموزشی دروس علوم پایه گفت: متأسفانه اساتید بیشتر بر مطالب نظری و تئوری تأکید دارند در حالی که بنیان دروس، به ویژه در رشته‌های زیرمجموعه علوم پایه نظیر فیزیک باید بر مبنای محتوای عملی و کاربردی باشد.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت علوم پایه و ضرورت نگاه ویژه به آن افزود: متأسفانه ساختار کشور برخلاف کشورهای پیشرفته، بر مبنای علوم پایه نیست.

برازنده در ادامه با بیان اینکه رکن اصلی توسعه یک کشور، علوم پایه است، اظهار کرد: کشورهایی که علوم پایه خوبی دارند الان جهان را اداره می‌کنند در حالی که در رشته فیزیک در موارد مهمی چون کوانتوم و نسبیت چه از لحاظ بار علمی اساتید و چه از نظر محتوای آموزشی و سطح دانشجویان مشکل داریم.

وی همچنین بیان کرد: رشته‌های ما از نظر بازار کار هم شرایط بدی دارد و خروجی دانشگاه‌ها با نیاز جامعه برای نیروی کار متناسب نیست و با انبوهی از فارغ التحصیلان جویای کار روبرو هستیم.

برازنده فرد از کمبود امکانات هم گله کرد و افزود: با اینکه دانشگاه ما جزو مراکز آموزشی ممتاز کشور است، ولی در رشته‌های علوم پایه از کمبود امکانات رنج می‌برد. مثلاً قطعات آزمایشگاهی ما کامل نیست و در سخت افزار که عملاً مهمترین رکن علوم پایه است، همیشه دچار مشکل بوده‌ایم.

نقش کرونا در رکود شدید در فضای دانشجویی

سجاد کمالی نیا، دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی و فعال دانشجویی، رسالت جنبش دانشجویی را حل مسائل کشور از طریق مطالبات و فعالیت‌های علمی دانست و گفت: متأسفانه به دلیل شیوع کرونا شاهد رکود شدید در فضای دانشجویی هستیم زیرا کرونا فرصت دور هم بودن را گرفته است.

وی بیان کرد: شرایط در حال حاضر به گونه است که سطح دغدغه‌های دانشجو پایین آمده و به دلیل اینکه فعالیت‌های تشکلی نیز درآمدی برای دانشجو ندارد، شاهد حضور پرشور مثل قبل نیستیم؛ مسائل اقتصادی و مجازی شدن کلاس‌ها باعث شده که برخی از دانشجویان در کنار درس، فعالیت‌های اقتصادی را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه به آسیب شناسی در این حوزه نیاز داریم، افزود: البته به جای اینکه تشکل‌ها را با رکود شاهد باشیم باید تشکل‌ها نگاه خود را به سمت مسائل اجتماعی و فعالیت‌های درآمدزایی ببرند. اینگونه نه تنها فعالیت‌های حذف نمی‌شود بلکه شاهد رشد قابل توجهی نیز خواهیم بود.

وی بیان کرد: برخی از تشکل‌ها مثل بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی به سمت توجه به اشتغال و ورود به استارتاپ ها کرده‌اند که این اقداات هم برای دانشجو درآمد دارد و هم باعث می‌شود سایر فعالیت‌ها همچون گذشته پرشور انجام شود.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی کرونا و احتمال ادامه دار بودن آن تا سال آینده، اگر یک زیست مجازی تولید نکنیم، بعد از سال ۱۴۰۰ اثری از جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها نخواهد بود.

به روز نبودن اساتید و استفاده از محتوای آموزشی قدیمی در علوم انسانی

فائزه عیالوار، دارنده رتبه برتر اقتصاد دانشگاه فردوسی در آزمون سراسری گفت: متأسفانه مسئله‌ای که در برخی رشته‌های علوم انسانی آزاردهنده است، به روز نبودن اساتید و استفاده از محتوای آموزشی قدیمی است که باعث شده دانشجویان آنچنان با علم روز آشنا نشوند.

این دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه فردوسی افزود: در رشته‌هایی مثل اقتصاد برخلاف رشته‌های علوم پایه خیلی نیاز به امکانات سخت افزاری نیست اما با توجه به پویا بودن علوم انسانی باید دانش اساتید هم همپای علوم روز باشد که اینگونه نیست.

وی بیان کرد: البته در دروس عمومی شرایط بهتر است و اساتید به خوبی دانشجویان را جذب درس می‌کنند، اما کمبود این موضوع در دروس تخصصی کامل احساس می‌شود.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا