تعریف شرکت دانش بنیان

انتشارات موفقیت‌شناسی

تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال ۱۳۸۹ سرآغاز گسترده‌ترین برنامه دولت برای حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در سال‌های اخیر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از کارآفرینی پرس، محمدعلی نژادیان مولف کتاب «موفقیت شناسی اقتصادی در راستای حمایت از تولید داخلی» در یادداشتی نوشت: در این قانون موضوعات مهمی نظیر تشکیل کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و ارائه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تاکید قرار گرفته است. کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان به ریاست معاون علمی و فناوری رییس جمهور و عضویت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط و نمایندگان بخش خصوصی، شرکت‌های مشمول استفاده از مزایای این قانون را تایید می‌کند. علاوه بر حمایت‌های مورد نظر قانون، مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سایر دستگاه‌ها اقدام به ایجاد حمایت‌های متنوعی به منظور توسعه کسب و کار دانش‌بنیان کرده است که در مجموع بیش از ۱۱۰ عنوان را شامل می‌شود.

تعریف شركت دانش بنيان: در یک تعریف می‌توان گفت کار شرکت دانش بنیان، تجاری‌سازی تحقیقات، پژوهش‌ها، اختراعات و نوآوری‌ها و طراحی و تولید تکنولوژی و خدمات دانش محور هست. در واقع این شرکت بر اساس (یافته‌ها، مطالعات و تحقیقات و دستاوردهای خود) یک محصول یا خدمت جدید، بومی و ملی را ارائه می‌نماید.

قابل ذکر است که اقتصادمقاومتی بر اساس اقتصاد دانش‌بنیان است. یعنی اقتصادی که پایه‌اش تولید علم است و به روش تولیدی گفته می‌شود که در آن از دانش برای ایجاد ارزش افزوده استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید:

نحوه دانش بنیان کردن یک شرکت چگونه است؟

با تفاوت شرکت‌های «خلاق» و «دانش‌بنیان» آشنا شوید


بنا به قانون حمايت از شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی:  

 ماده۱ـ شركت‌ها و موسسات دانش‌بنيان شركت يا مؤسسه خصوصی يا تعاونی است كه به‌منظور هم‌افزايی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوری) و تجاریسازی نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحی و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم‌افزارهای مربوط تشكيل می‌شود.

بنا به آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب۱۳۹۱ هيات وزيران:  

 ماده۲ـ شرکت‌ها و مؤسساتی که در زمینه گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری  و «تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل (طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده بالا» فعالیت می‌نمایند، شرکت یا مؤسسه دانش‌بنیان محسوب می‌شوند.

تبصره۱ـ فعالیت‌هایی نظیر برگزاری و شرکت در همایش‌های علمی، خدمات کتاب‌داری، آموزش و کارآموزی، فعالیت‌های عادی و روزمره نرم‌افزاری و سایر فعالیت‌هایی که هدف آن‌ها طراحی محصـولات یا خدمات یا بهبود کیفیت آن‌ها نیست، از فعالیت‌های دانش بنیان به شمار نمی‌روند.

تبصره۲ـ نمایندگی شرکت‌های خارجی و شرکت‌های واردکننده محصولات دانش بنیان که به امر تجارت می‌پردازند، از شمول این آیین نامه خارج هستند.

تبصره۳ـ شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌ها و مؤسساتی که بیش از پنجاه درصد از مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت‌های قانون نیستند.

 برای آگاهی بیشتر در مورد شرکت‌های دانش بنیان به سایت‌های مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه بفرمایید.


بیشتر بخوانید:

آشنایی با صنایع خلاق

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
کارآفرینی پرس

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا