حذف کنکور ارشد و دکتری در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه ۱۴۰ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: چند جلسه است که در ستاد نقشه جامع علمی کشور، موضوع کنکور مطرح می‌شود و در این زمینه  ۸ سیاست کلان وجود دارد که در حال بررسی آن هستیم. در مجموع وزارت علوم و وزارت بهداشت ضوابط اجرایی سیاست‌های کلان را اعلام می‌کنند تا تصویب نهایی شود.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر منطقی‌‌تری را برای سنجش و پذیرش متقاضیان دانشگاه در رشته‌های کارشناسی ارشد دنبال می‌کند. در مورد کارشناسی ارشد و دکتری، اساساً دنبال حذف کنکور هستیم اما مقداری زمان می‌برد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: دانشگاه‌های بسیاری از کشورها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کنکور ندارند. در کشور‌های خارجی پذیرش کارشناسی ارشد از طریق درخواست دادن به دانشگاه و مقطع دکتری از طریق درخواست دادن به استاد، دانشجو جذب می‌شود.

عاملی گفت: بحث ما در جلسات بیشتر بر روی کارشناسی متمرکز است. برای کنکور سال ۱۴۰۰ اتفاقی نمی‌افتد و به شکل فعلی برگزار می‌شود چرا که یک سال کار مقدماتی و تمهیدی برای حذف کنکور نیاز است. امیدوار هستیم که بخش سیاست‌ها در جلسه بعدی ستاد نقشه جامع علمی کشور جمع‌بندی شود.

وی درباره داوطلبان نظام قدیم گفت: ما طبق مصوبات قبلی عمل می‌کنیم. طبق مطلبی که وزیر علوم اعلام کرد، طبق نظام جدید جدید سؤالات طراحی می‌شود و سؤالات جداگانه برای داوطلبان کنکور نظام قدیم وجود ندارد.

ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تابع نظام قوه قضائیه است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مثل بقیه قوانین و مقررات، تابع نظام قوه قضائیه است. هماهنگی با قوه قضائیه برقرار شده است و سازمان بازرسی خود را مکلف می‌داند که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیگیری کند. لذا ما به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار، ناظر و ارزیاب، کار نظارتی و ارزیابی خود را انجام می‌دهیم و هر جا نیازمند به ضابطه اجرایی قوه قضائیه باشد، قوه قضائیه هم ورود پیدا می‌کند.

عاملی ادامه داد: یک نسخه از تمام مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رئیس قوه قضائیه ارسال می‌شود که پیگیری‌های قضایی آن را بکند. همچنین یک نسخه‌ برای شورای نگهبان فرستاده می‌شود که اگر قوانینی مغایر با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، از آن جلوگیری شود. بنابراین طبق اصل ۵۷ قانون اساسی اگر مصوبه‌ای خلاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد مغایرت با قانون اساسی برای آن گذاشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستادهای راهبری برای پیگیری کردن مصوبات، تشکیل شده است. امروز صد و چهلمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برگزار شد و به دنبال بررسی ۲۲۴ برنامه این نقشه هستیم؛ برای اینکه متوجه شویم چه مقدار از مصوبات ستاد نقشه جامع علمی کشور و شورای اسلامی شدن دانشگاه و حتی سند تحول جلو رفته است، به دنبال شاخص هستیم که بر مبنای شاخص و مقیاس قابل اندازه‌گیری باشد.

مصوبه جهش تولید یکی از مصوبات مهم شورای انقلاب فرهنگی است

استاد دانشگاه تهران گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک سال اخیر مصوبات مهمی داشته است. است شورا در خصوص جهش تولید مصوبه مهمی داشت که ۱۳ دستگاه مسئولیت پیدا کردند و همچنین مصوبه اخیری که در مورد نظام جذب معلم در آموزش و پرورش بود که به نظرم بسیار مهم است؛ تقریباً می‌شود گفت در این ۴۲ سال ما نظام جذب در آموزش و پرورش نداشتیم. یعنی شما در آموزش عالی کشور وقتی نگاه می‌کنید، دانشگاه‌ها یک نظام جذب تعریف شده دارند، یعنی کسی می‌خواهد بیاید عضو هیئت علمی شود باید یک فرآیند سه پله‌ای را طی کند، قبل از آن هم باید اعلام نیاز شود، در پورتال بروند ثبت‌نام کنند، یک فرآیندی دارد و صلاحیت عمومی و صلاحیت علمی‌شان باید تأیید شود.

عاملی عنوان کرد: یکی دیگر از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد آسیب‌هایی بود که نظام آموزش عالی کشور داشت. در این راستا در پنج بند مصوبه داشتیم. گزارش‌هایی در صحن شورای عالی در مورد بایو و ستاد فناوری‌های بایو ارائه شد. دو جلسه قبل وزارت کشور گزارشی از آسیب‌های اجتماعی ارائه داد که در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طرح می‌شود. همین جلسه امروز مصوبه مهد کودک‌ها بود که در جلسه بعدی شورای عالی تعیین تکلیف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ستاد مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در هفت جلسه تشکیل شده حدود ۲۶ مصوبه داشته است. این مصوبات، بسیار مهم است. حدود هفت سند ملی مانند سند ملی موسیقی، سند ملی معماری، سند ملی امور مرتبط با ایرانیان خارج از کشور و سند ملی وقف است. دستگاه‌های مربوط به این اسناد گزارش داده‌اند و مسئولیت پذیرفته‌اند برای تدوین سند ملی که ظرف ۶ ماه سازوکاری تعریف شده که بتوانند در ستاد راهبری مهندسی فرهنگی، آنجا طرح موضوع شود؛ در ستاد نقشه جامع علمی کشور نیز مصوبات متنوعی داشتیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در صحن خود و هم در ۱۰ شورای تخصصی که دارد، مصوبات قابل اعتنایی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این دوره از شورای عالی انقلاب فرهنگی که ما مستقر شدیم، در دبیرخانه شورا، دو ستاد علم و فناوری و ستاد فرهنگی تشکیل دادیم. در واقع ستاد علم و فناوری، معاونت نظارت و ارزیابی دارد و همچنین ستاد فرهنگ، دارای معاونت نظارت و ارزیابی است که اینها در حوزه خودشان موظف هستند که گزارش نظارتی تهیه کنند؛ گزارش‌های نظارتی هم ابتدا با خود دستگاه شروع می‌شود. یعنی دستگاه گزارش عملکرد خود را می‌دهد و در اینجا بررسی و راستی‌آزمایی و ارائه حضوری می‌شود و بعد اگر لازم باشد در صحن خود شورای عالی هم این اتفاق می‌افتد. لذا فرآیند نظارتی فراهم شده، تذکرات قابل توجهی به دستگاه‌ها داده شده است.

عاملی خاطرنشان کرد: بر مبنای گام دوم انقلاب اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نیازمند به یک گام دوم است که شاید در این گام دوم بر اساس تجاربی که در ۴۰ سال انقلاب حاصل شده که البته ۳۶ سال از عمر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد، یک مقداری مصوبات اقتضائی باید جای خود را به مصوبات هدفمندتری دهد. اگر رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب هدف را تمدن نوین اسلامی قرار داده‌اند، این تمدن یک امر شاخص‌بردار است. یعنی یک مشخصه‌هایی دارد و مثلاً بنیادی‌ترین امر آن، خودِ استقرار عدالت و جلوگیری از تبعیض است؛ این نیازمند است که ما بتوانیم با عقلانیت سیستمی و نظام‌مندی این‌ها را تأمین کنیم. لذا من خیلی امیدوار هستم با کمیته گام دومی که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده، ما هم شاهد یک مجموعه اقداماتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای تخصصی باشیم که کاملاً معطوف به یک هدف روشن حرکت کنیم.

وی افزود: تأمین نیازهای اساسی یک امر محوری است. مثلاً امور مرتبط با غذا، امور مرتبط با مسکن، امور مرتبط با سلامت و بهداشت، امور مرتبط با امنیت، امور مرتبط با خانواده، یک امور اساسی است که در مسیر زندگی وجود دارد. کاملاً باید اجزای آن شناسایی و مسائل آن حل شود؛ ما الان برای غذای دام و طیورمان واردات سنگینی داریم. وقتی این مسئله را شما به‌عنوان یک محور می‌گذارید و می‌گویید ما باید امنیت غذایی تأمین کنیم، تمام حوزه‌های علم و فناوری کشور باید در این راستا حرکت کند و تمام ظرفیت صنعت کشور و کشاورزی کشور باید در این مسیر حرکت بیاید؛ لذا آن فضای کاملی را که ترسیم می‌کنیم، یک فضایی است که نیازهای اساسی مردم تأمین شده است، آرامش اجتماعی دارند، امنیت دارند، و حقوقشان رعایت شده است. این تعبیری که در روایات است که زمین پر می‌شود از عدالت همان‌جوری که پر شده بود از ظلم، این پر شدن زمین از عدالت معنی‌اش این است که عدالت در تمام تار و پود زندگی ورود پیدا می‌کند. یکی از اجزای عدالت، عدالت به صورت محیط زیست است. محیط زیست را باید بتوانیم یک محیط زیست سالمی برای مردم قرار دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: این بیماری‌های واگیرداری که امروز در جامعه آمده و آزار می‌دهد، یک روز در قالب آنفلوآنزا می‌آید، یک روز در قالب کووید-۱۹ می‌آید، فردا ممکن است کووید-۲۱ بیاید. این‌ها به خاطر این است که ما نسبت به محیط زیست وفادار نبودیم. آب‌، خاک و هوا را آلوده کردیم و حیوانات را گرفتار انواع و اقسام بیماری‌ها کردیم و این بیماری طبیعت به بیماری انسان منتقل شده است. لذا واقعاً بازگشت به دین خدا با همه اجزا و عناصر آن که در واقع خود هستی مخلوق خدای متعال است و قوانین آن را خدا تدوین کرده است، سلامت زندگی را فراهم می‌کند؛ به هر حال این نگاهی است که ما برای این دوره ۴۰ سال آینده نسبت به شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم. در واقع می‌خواهیم دستورات شورا به‌هم پیوسته و مرتبط باشد که در مسیرهای هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب با خصوص آموزش و تحقیقات و فرهنگ گام برداریم.

عاملی درباره ارتباط شورای عالی انقلاب فرهنگی با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: حتماً باید همکاری داشته باشیم. من با اعضای کمیسیون‌های جدید مجلس ملاقات داشتم. به‌لحاظ ساختاری رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو ستاد نقشه جامع علمی کشور هستند. همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی عضو ستاد راهبری و مهندسی فرهنگی است، لذا می‌شود گفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی در همه سازوکارهای خود، مجلس را تعریف کرده و مجلس حضور دارد. ولی برعکس آن تعریف نظام‌مندی برای آن وجود ندارد. چون بالاخره آن سازوکار، سازوکاری است که مبتنی بر نمایندگی و نمایندگان مردم است، قاعدتاً مشکل است که بخواهیم آنجا این سازوکار را ایجاد کنیم ولی صحبتی که خدمت قالیباف، رئیس مجلس داشتیم، آن پنج کمیسیونی که مرتبط هستند و ارتباط مستقیم با شورای عالی انقلاب فرهنگی دارند، بناست که جلسات ادواری داشته باشیم که بتوانیم مجموعه برنامه‌هایی که در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است همراهی کنیم. ولی به هر حال این مأموریت به صورت مشخص در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگ و علم و فناوری توشط مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شده و در احکام ادواری که ایشان دادند، همواره بر این موضوع تصریح شده است.

وی در پاسخ به این سوال که مطالبات رهبر انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی چقدر اجرایی شده است، گفت: واقعیت این است ما همیشه فاصله داریم با آن خواسته‌ها و مطالبات مطلوبی که مورد نظر مقام معظم رهبری است. ایشان چون روحیه‌اش تراز جهانی است و در افق‌گشایی‌هایی که در حوزه علم و فناوری و فرهنگ می‌کنند، نمی‌شود ادعا کرد که رضایت ایشان یا مطالبات ایشان را موفق بودیم که کاملاً تامین کنیم؛ یک تعبیری من در دیدار مقام معظم رهبری با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۰ می‌دیدم، ایشان می‌گویند مثلاً در حوزه فرهنگ نمی‌توانیم یک در طول یک شب یا یک روز یا حتی یک سال اقداماتی کنیم که فرهنگ جامعه فرهنگ مطلوب شود. حالا فرهنگ هم که می‌گوییم خیلی دامنه‌اش گسترده است؛ از مهارت‌های اجتماعی گرفته تا احترام به قانون تا توانایی کار جمعی تا سازگاری اجتماعی تا رعایت اخلاق اسلامی، توجه به ضوابط و مقررات الهی، همه این‌ها دامنه حوزه فرهنگ است؛ ایشان می‌گویند این اقدامات، کارهایی است که ممکن است ۵۰ سال زمان ببرد تا ما به استقرار جامعه اسلامی و نزدیک شدن به شاخص‌های تمدن نوین اسلامی برسیم، ولی مهم این است که ما در این مسیر حرکت کنیم.

برای موفقیت در حوزه فرهنگ عمومی جامعه باید تمرکزمان بر روی آموزش و پرورش باشد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما اگر بخواهیم در حوزه فرهنگ عمومی جامعه، فرهنگ نخبگانی جامعه، فرهنگ حرفه‌ای جامعه، فرهنگ اقوام، فرهنگ ملی موفق باشیم، باید ظرفیت و توانمان را روی آموزش و پرورش بگذاریم. آموزش و پرورش یعنی از صفر سالگی تا ۱۸ سالگی که مسئولیت آموزش و پرورش است.مهد کودک‌ها، پیش‌دبستانی، دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم ظرفیتی بزرگ برای آموزش و تربیت است؛ اگر ما ظرفیتمان را بگذاریم روی آموزش و پرورش، با یک دوره زمانی دو دهه‌ای می‌توانیم به یک ظرفیت خوبی برسیم. آموزش و پرورش مهم‌ترین ظرفیت اجتماعی و ملی کشور است. یک ضرب‌المثلی است، می‌گویند ما آن‌قدر پول نداریم که چیز ارزان بخریم. ما باید آموزش و پرورش را گران تلقی کنیم. هم برای معلم باید منابع مالی خوب تأمین کنیم که زندگی‌اش شرافتمندانه تأمین شود و هم اینکه واقعاً اقداماتمان را در حوزه فرهنگ بر روی آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کنیم.

عاملی افزود: صدا و سیما قطعاً یک منبع و مرجع مهم برای فرهنگ‌سازی و اجتماعی شدن جامعه است. الان معماری ایرانی تقریباً یک معماری رها شده است. یعنی وقتی شما در خیابان می‌روید احساس می‌کنید یک تشویش معماری وجود دارد تا یک معماری که یک سبک ملی را نمایندگی کند. بالاخره دوره‌های قبل را هم ما دیده‌ایم. آن دوره‌هایی که شاید این‌قدر امکان شبکه‌ای کردن ملی وجود نداشته ولی تمام کاروانسراها را نگاه می‌کنید، از یک سبک و سیاق ملی تبعیت کردند یا بازار را نگاه کنید سبک خاصی داشته است. حالا می‌آیید در بازار جدید می‌بینید اینقدر در این پاساژها، مغازه‌های یک متر، دو متر و وسط راه گذاشته‌اند که هیچ خوبی راهی برای حرکت مردم نیست که بخواهی در آنجا ادامه مسیر داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: نقطه اتکای ما که آینده ما را می‌ساز آموزش و پرورش و در ادامه‌ آن دانشگاه‌های کشور، مرجع پیشرفت و توسعه ملی کشور هستند و ما هم واقعاً باید این را نهادینه کنیم که تمام تصمیم‌سازی‌های کشور تخصصی و با ارجاع به متخصان امر باشد

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا