برگزاری نمایشگاه گردشگری جهان اسلام در تهران

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نخستین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام (IWTE) از هفدهم تا بیستم خرداد ١۴٠١ در مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، نخستین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام (IWTE) به هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورهای جهان اسلام و تقویت ارتباط فعالان و کسب و کارهای این حوزه به مدت سه روز از ١٧ تا ٢٠ خرداد ١۴٠١ در مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود.

آزاده مستعانی دبیر اجرایی نمایشگاه گردشگری جهان اسلام روز سه‌شنبه – ششم اردیبهشت ۱۴۰۱- در نشست خبری این رویداد گفت: جمعیت یک میلیارد و هشتصد میلیون مسلمان نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه برای کشورهای اروپایی هم بازار گردشگری جذابی به شمار می‌آید، کشورهای اسلامی با فرهنگ، آداب و مشترکات مذهبی امکان تعاملات بیشتری نسبت به سایر کشور های غیر اسلامی دارند، مشترکات ما به حدی است که در طول سفر در پهنه کشورهای اسلامی هرگز احساس غربت نخواهیم کرد. بر همین اساس نمایشگاه گردشگری جهان اسلام با حمایت و همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شهرداری تهران، کمیسیون ملی آیسسکو در ایران، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، مجمتع نمایشگاهی شهر آفتاب، برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: در این رویداد فرصت نشست‌های تخصصی B۲B را برای همه فعالان از مجموعه هتل‌داران، دفاتر خدماتی و شرکت‌های هواپیمایی که در کشورهای اسلامی فعال هستند فراهم کردیم تا در کنار هم بتوانند در جلسات و مذاکرات مشترک فرصت‌های توسعه گردشگری در کشورهای خود را تبادل کرده و تقویت کنند. رایزنی‌هایی با ترکیه، پاکستان، عراق، تاجیکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و تعدادی از کشورهای آفریقایی انجام گرفته است و قرار است نمایشگاه به صورت پاویون های اختصاصی برگزار شود.

دبیر اجرایی نمایشگاه گردشگری جهان اسلام گفت: برای حضور و معرفی شهرهای مختلف کشورهای اسلامی که ظرفیت های گردشگری و جاذبه های فرهنگی و مذهبی آنها کمتر شناخته شده برنامه ریزی کردیم تا با هویت و نمادهای شاخص خود در این رویداد حضور داشته باشند. تلاش می‌کنیم در چارچوب این رویداد با حمایت شهرداری‌ها و سازمان های گردشگری کشورهای جهان اسلام  هر ساله ۲ روز را با عنوان City day یا روز شهر در تقویم خود قرار دهند.

وی توضیح داد: در نمایشگاه این دوره در تهران مطابق برنامه‌ریزی های انجام شده در روز دوم یک شهر خارجی و در روز سوم یک شهر داخلی معرفی می شود. که هدف آن اختصاص دادن فضایی برای معرفی آن شهرها  است که با ایجاد برنامه های متنوع در زمان نمایشگاه به فرایند این معرفی کمک شایانی خواهد کرد. اردکان از ایران و شانلی‌اروفا از ترکیه که ویژگی های فرهنگی تاریخی و مذهبی را در این دوره به عنوان نمونه انتخاب شده است.

مستعانی توضیح داد: دو شهر اردکان  و شانلی‌اروفا با پشتوانه طرح مطالعاتی و نیازسنجی انتخاب شده، سعی کردیم بخش‌های کمتر دیده شده را مطرح کنیم، البته ساری، قم و ورزنه هم برای معرفی در نمایشگاه مطرح بودند، اما اردکان را انتخاب کردیم تا جنبه‌های دیده نشده آن را معرفی کنیم زیرا زیرساخت‌های خوبی دارد اما آنچنان که باید معرفی نشده است.

دبیر اجرایی نمایشگاه گردشگری جهان اسلام خاطرنشان کرد: از چند ماه پیش از همه فعالان و ذی‌نفعان بخش خصوصی و دولتی صنعت گردشگری داخلی دعوت کردیم در این رویداد حضور داشته باشند و از طریق وزارت امورخارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران  از فعالان صنعت گردشگری در کشورهای اسلامی دعوت کردیم.

وی ادامه داد: این نمایشگاه در دو بخش داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. با توجه به آنکه جذب کشورهای اسلامی در اولویت بود، اما از کشورهای دیگر که به کشورهای اسلامی گردشگر می‌فرستند هم دعوت کردیم. در نهایت هم برای معرفی شهرهای ایران بخش‌های تخصصی از گردشگری زیارت تا سلامت و پزشکی برنامه‌ریزی کردیم.

نمایشگاه گردشگری جهان اسلام فرصتی برای تقویت ارتباطات و همکاری‌ها

ایمان دهاقین دبیر فراکسیون گردشگری مجلس با اشاره به اهمیت فرهنگی و اقتصادی صنعت گردشگری تاکید کرد: باید اشتراکات فرهنگی ملت‌های مسلمان به خصوص کشورهای اسلامی و همسایه متمرکز شویم و صنعت گردشگری را در ایران و منطقه توسعه دهیم.  

وی خاطر نشان کرد: باید به واسطه گردشگری ملت‌های مسلمان را بهم نزدیک کنیم مسیرتوسعه اقتصادی، اجتماعی و علمی از توسعه فرهنگی عبور می‌کنند و گردشگری می‌تواند این مسیر و روند را تسهیل کند. در حوزه گردشگری اسلامی، کشورهای مالزی و ترکیه در جهان اسلام الگوهای خوبی برای ما هستند و باید اشتراکات فرهنگی را در منطقه مطرح کنیم و آن را گسترش دهیم.

دهاقین بازاریابی را چالش اصلی در جذب گردشگر از حوزه جهان اسلام عنوان کرد و افزود: این نمایشگاه فرصت مناسب است تا ارتباطات همکاری را تقویت کنیم. در بودجه سال ١۴٠١ هم تبصره‌ای را مبنی بر معافیت صد در صدی مالیاتی صنایع و کسب‌وکارهای اقتصادی برای تولید محتوا به زبان‌های خارجی تصویب شده است که می تواند به معرفی ایران و فرهنگ ایرانی در جهان کمک کند و سرمایه گذاران و صنایع بزرگ حتی دانش بنیان ها به سمت صنعت گردشگری جلب کند.

وی تاکید کرد: جای ثابت گردشگری در بودجه سالانه خالی است و اصلاح و تقویت آن عزم دولت را می‌طلبد. امیدواریم در حوزه گردشگری شاهد تحولات خوبی باشیم. ما باید در کشورهایی حضور داشته باشیم که در آنها مزیت رقابتی داشته باشیم. ضمن آنکه گردشگری پسا کرونا در حوزه منطقه‌ای شکل می گیرد ما هم باید از هم اکنون بسترهای لازم برای توسعه گردشگری در کشورهای اسلامی را ریل‌گذاری کنیم.

دهاقین صنعت گردشگری را یکی از محرک‌های چهارگانه ملی دانست یادآور شد: امسال برنامه توسعه هفتم باید تدوین شود برای یک برنامه میان مدت باید جایگاه گردشگری در برنامه‌های توسعه و اسناد بالادستی کشور ارتقا یابد. گردشگری و میراث فرهنگی در سند آمایش ملی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند؛ با نادیده گرفتن میراث‌فرهنگی در طرح‌های توسعه کشور شاهد انتقام گرفتن طبیعت هستیم، همین عوارض ریزگردها و فرونشست ها و سیلاب های محصول چنین رویکردی است.

معرفی میراث ناملموس جهان اسلام در نمایشگاه تهران

مسعود نوریان رئیس شورای شهر اردکان یزد در این نشست به گستردگی و تنوع ظرفیت‌های گردشگری زیارتی، خوراک و فرهنگی در ایران و سایر کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: نمونه های برجسته این تنوع وتکثر در اردکان یزد وجود دارد که این برای طراحی و عرضه بسته ای کامل از انواع گردشگری برای جذب گردشگری از سراسر ایران و حتی کشورهای اسلامی تبدیل کرده است.

نوریان به اهمیت نمایشگاه گردشگری جهان اسلام از بعد فرهنگی و تاریخی اشاره کرد و گفت: گردشگری خوراک و غذای حلال بخش بزرگی از گردشگری جهان اسلام است، میراث ملموس و آثار و ابنیه تاریخی در پهنه وسیع کشورهای اسلامی بی‌شمار و بسیار جذاب است، اما باید میراث ناملموس جهان اسلام را به عنوان آیین های مشترک همه اقوام و شهرهای منطقه در نظر بگیریم و در این نمایشگاه بر آن تمرکز کنیم.

وی گفت: اردکان یکی از شهرهایی است که در نمایشگاه گردشگری جهان اسلام معرفی می شود، اردکان شهر همزیستی مسالمت آمیز ادیان است. اردکان به‌عنوان مرکز تولید فرآورده‌های کنجدی بخشی از این مهم را در اختیار دارد. تمدن‌سازی از قنات‌ها تا رمل‌ها و بادگیرها تا آسمان کویر در اردکان مورد توجه است. در عین‌حال در حوزه صنایع‌دستی با معرفی کاربافی حضور خواهیم داشت. اما ما همیشه در معرفی اردکان کوتاهی کردیم.

گردشگری عامل تقویت وحدت امت اسلامی / ثبت ۱۰ میراث فرهنگی ایران در آیسسکو

عبدالکریم صادق‌دوست رئیس گروه کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران گفت: آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ – ICESCO) در ساختار وزارت آموزش و پرورش و در سه حوزه آموزش، علوم و فرهنگ در محدوده کشورهای اسلامی فعالیت می‌کند؛ در ساختار فعالیت آیسسکو گردشگری در حوزه فرهنگ قرار دارد و می‌تواند به عامل مهم در تقویت وحدت امت اسلامی و آشنایی آنها با تاریخ و تمدن یکدیگر تبدیل شود.

صادق‌دوست با بیان اینکه ۵۴ کشور اسلامی عضو ایسسکو هستند، گفت: کشورهای مسلمان فارغ ار تفاوت‌هایشان می‌توانند در حوزه های مختلف ارتباط و همکاری گسترده داشته باشند،  این پهنه وسیع از شرق آسیا از مالزی و اندونزی شروع و تا غرب آفریقا گسترده شده و دین اسلام نقطه اشتراک ملت‌های همه آنها است.

رئیس گروه کمیسیون ملی آیسسکو در  ایران خاطرنشان کرد: تنوع ظرفیت و جاذبه‌های تاریخی تمدنی ثروت فرهنگی بالقوه جهان اسلام است که می‌تواند به ثروت بالفعل اقتصادی جهان اسلام تبدیل شود و آیسسکو بر پایه همین ظرفیت‌ها و اشتراکات و با همه توان از توسعه گردشگری در جهان اسلام حمایت می‌کند.

صادق‌دوست گفت: تا کنون ١٠ اثر میراث فرهنگی ایران در آیسسکو ثبت شده است، البته روند ثبت آثار برخلاف ثبت جهانی یونسکو بسیار آسان است. این سازمان در دوران کرونا به برای نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی کشورهای اسلامی هم توجه خاصی داشت، به طوری که در دوسال کرونا بیش از یک میلیون دلار برای حفاظت از میراث فرهنگی هزینه کرده است.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم ایران را به عنوان محور گردشگری جهان اسلام معرفی شود و نمایشگاه گردشگری جهان اسلام گام مثبتی در رونق گردشگری در جهان اسلام خواهد بود و منافع همه اعضای آیسسکو در این نمایشگاه دیده شده است.

٧٠ درصد ابنیه تاریخی در جهان اسلام است

عباس تقدسی‌نژاد مدیرعامل مجمتع نمایشگاهی شهر آفتاب در این نشست گفت: ٧٠ درصد ابنیه تاریخی در جهان اسلام است اما ٨٠ درصد بهره‌برداری از صنعت گردشگری توسط کشورهای صنعتی و پیشرفته انجام می‌شود باید؛ تلاش کنیم سالانه چندین نمایشگاه گردشگری در جهان اسلام برگزار شود. حتی گردشگری مجازی با استفاده از تکنولوژی های نوین را هم باید راه اندازی کنیم.

مدیر عامل مجمتع نمایشگاهی شهر آفتاب گفت: همیشه انتقاداتی به مجموعه شهر آفتاب وجود دارد، که عموما مربوط به سال های قبل و به ویژه مربوط نمایشگاه کتاب سال ١٣٩۵ بود. درآن دوره با تجهیز فوری و بدون برنامه، سالن‌های موقت با سقف چادری راهاندازی کردند و با بارش باران آن اتفاقات افتاد که هنوز هم در افکار عمومی نقش بسته است.

وی افزود: ما در چند ماه گذشته دو نمایشگاه صنایع غذایی و هتل‌داری به خوبی برگزاری شد، از ٢٠ تا ٣٠ اردیبهشت هم نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب برگزار می شود که دعوت می‌کنم بازدید کنید و تغییرات و تمهیدات ایجاد شده را ارزیابی کنید.

برگزاری ۴۰ نمایشگاه در شهر آفتاب تا پایان سال

تقدسی‌نژاد گفت: به هر حال رقیبان هم در مخدوش کردن چهره آن هم اثر گذاشتند برای توسعه نمایشگاهی و غیرنمایشگاهی اقداماتی را انجام دادیم و اکنون  برند نمایشگاه شهر آفتاب در حال اصلاح است، در شهر آفتاب ثابت می کنیم که مجموعه‌ای حرفه‌ای و آبرومند است. ۴٠ نمایشگاه برای سال ١۴٠١ برنامه‌ریزی کردیم .

وی گفت: باید سهم حضور و فعالیت سایر دستگاه ها در حوزه نمایشگاهی در نظر گرفته شود. ارائه آثار به صورت نمایشگاهی در کشور به صورت حرفه‌ای دیده نشده و نیاز است بخصوص در حوزه گردشگری و در جهان اسلام این مهم را محقق کنیم‌.

تقدسی نژاد گفت: مجتمع نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب با موقعیت مکانی مناسب که نزدیک به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است و فضایی یکپارچه به مساحت ۲۵ هزار متر مربع، فضای نمایشگاهی استاندارد و تجهیزات به روز، سالن های با ارتفاع استاندارد نمایشگاهی، تهویه مناسب، پارکینگ با ظرفیت ۷۵۰۰ خودرو و کادر مجرب قطعا می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای برگزاری این نمایشگاه باشد.

سرمایه‌گذاری برای جذب گردشگری از جهان اسلام

رحمت‌الله رفیعی رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در  این نشست تاکید کرد: اولین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام است که برگزار می‌شود و نیاز است همه با هم با تلاش هم افزایی بیشتری این رویدا را برگزار کنیم.

وی گفت: بیش از ۹۰ درصد گردشگری ایران در حوزه کشورهای اسلامی است. از عراق، جمهوری آذربایجان، ترکیه و … است. باید فضای بیشتری به جذب گردشگر از کشورهای اسلامی و همسایه اختصاص دهیم، بسته‌های تابستانه یکی از پیشنهادات است باید برای جذب از این منطقه سرمایه گذاری کنیم.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر گفت: انجمن و همه فعالان بخش خصوصی تمام قد از نمایشگاه جهان اسلام حمایت می کنند. هر نمایشگاه موفقی که در سطح جهان خوش درخشیده همواره انجمن‌های تخصصی قدرتمند را در کنار خود داشته است تا تجارب و آزموده‌های خود را در اختیار نمایشگاه قرار دهد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا