زهره سوزنی: نبود خودشناسی و نداشتن مهارت‌های ارتباطی معضل اصلی ارتباطات درون خانوادگی است

انتشارات موفقیت‌شناسی

یک متخصص روانشناسی عمومی، گفت: عدم خودشناسی و نداشتن مهارت‌های ارتباطی، اصلی‌ترین معضل ارتباطات درون خانوادگی جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دکتر زهره سوزنی در نشست “بررسی روابط درون خانواده” به مناسبت روز جهانی خانواده، اظهار کرد: عدم خودشناسی و نداشتن مهارت‌های ارتباطی، اصلی‌ترین معضل ارتباطات درون خانوادگی جامعه ماست بنابراین برای حل مشکلات ارتباطات درون خانوادگی باید نحوه روابط خود را اصلاح کنیم.

سوزنی در رابطه با اصلاح روابط درون خانواده، تصریح کرد: اولین مسئله این است که بدانیم باید در ابتدا خودمان را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: برای اصلاح خود باید به خودشناسی برسیم و متناسب با توانایی و استعداد خود جلو برویم و در مرحله بعد بر روی مسئله دگرشناسی تمرکز کنیم.

باید برای بچه‌ها زمان و هزینه لازم را صرف کنیم

این روانشناس با اشاره به اهمیت ارتباط با کودکان در خانه، توضیح داد: آن‌ها را ما به دنیا آوردیم و خودشان اختیاری نداشتند، بنابراین باید برای بچه‌ها زمان و هزینه لازم را صرف کنیم و در خدمتشان باشیم.‌

سوزنی ادامه داد: در روند تربیتی فرزندان، هماهنگی تربیتی اهمیت زیادی دارد و نباید حرف والدین، متناقض باشد از طرفی پدرها و مادرها نباید در حضور بچه‌ها اشتباهات یکدیگر را به روی هم بیاورند تا مهر مادر و اقتدار پدر، حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: خداشناسی، خودشناسی، دگرشناسی و کار، از معیارهای بررسی بهداشت روان است و برای انسجام خانواده باید این معیارها را در زندگی پیاده کنیم.

این روانشناس با اشاره به اهمیت ارتباط عاطفی با کودک، توضیح داد: : در خدمت بودن، تماس فیزیکی، تایید کافی، هدیه دادن و وقت گذاشتن از مسایلی است که باید در ارتباط با کودک، رعایت شود البته ممکن است یکی از معیارها در فرد، غلبه داشته باشد.

سوزنی با تاکید بر اهمیت مطالعه برای بهبود ارتباطات درون خانوادگی، مطرح کرد: اطلاعات اعضای خانواده باید بالا برود و در این راستا باید حداقل روزی یک ربع، مطالعه داشته باشند چون هر بلایی که بر سر انسان می‌آید از جهل و نادانی است.

وی با اشاره به اهمیت هوش معنوی، خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که ارتباطات درون خانوادگی را تقویت می‌کند، پررنگ کردن خدا در زندگی است چون هنگام عبادت، هورمون‌های لذت‌بخش در مغز، ترشح می‌شود.

این روانشناس در پایان تأکید کرد: در خانواده باید برای هم بدون قید و شرط وقت بگذاریم، امواج منفی در مرحله اول ما باید بتوانیم ضرورت درون خانواده را درک کنیم چون اولین هویت اجتماعی افراد، مانند؛ فرهنگ، تمدن و مذهب در خانواده، در خانواده شکل می‌گیرد.

اگر به مسئله خانواده توجه نشود، می‌تواند هویت شکست ایجاد کند

مرضیه فامیل‌رشتی، کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی نیز در این نشست، اظهار کرد: در مرحله اول ما باید بتوانیم ضرورت درون خانواده را درک کنیم چون اولین هویت اجتماعی افراد، مانند؛ فرهنگ، تمدن و مذهب در خانواده، در خانواده شکل می‌گیرد.

فامیل‌رشتی تصریح کرد: اگر به مسئله خانواده توجه نشود، می‌تواند هویت شکست ایجاد کند و منشا اختلالات رفتاری باشد البته مرکز التیام و درمان نیز، خانواده است.

وی با بیان اینکه هیچکس منکر اهمیت علم و دانش در بهبود ارتباطات خانوادگی نیست، توضیح داد: خیلی از خانواده‌ها علم دارند اما موفق نیستند چون ما فقط به دانستن فکر می‌کنیم و اهل عمل نیستیم بنابراین هیچ تغییری رخ نمی‌دهد.

این روانشناس، مطرح کرد: امید به بهبود، اصلاح، نصیحت و تذکر، جواب نمی‌دهد چون ما اهل عمل نیستیم در صورتیکه با بررسی قرآن کریم متوجه می‌شوید پس از خطاب جمله ایمان بیاورید به مردم، بحث عمل صالح، مطرح شده است.

فامیل‌رشتی خاطرنشان کرد: دانایی مقدمه است اما باید با توانایی همراه باشد تا نتیحه مثبتی داشته باشد

وی در رابطه با ویژگی‌های خانواده سالم، توضیح داد: ایجاد تعادل در رفتار و نداشتن افراط و تفریط، حاکم بودن آرامش روانی در عواطف، حمایت معقول و منطقی، داشتن اهداف مشترک، واقع‌بین بودن و داشتن قواعد منعطف در خانواده، از ویژگی‌های خانواده سالم است.

این روانشناس مطرح کرد: در خانواده‌های سالم هم مشکلاتی وجود دارد اما آن‌ها شیوه منطقی برای حل مشکلاتشان دارند.

فامیل‌رشتی تأکید کرد: در بحث حل مشکل ارتباطات درون خانوادگی بهتر است به ارتباط توجه شود و نه افراد بنابراین در همین راستا وقتی مشکلی صورت می‌گیرد برای حل مسیله باید انگشت اتهام به سمت خودمان باشد و در ابتدا به این سوالات پاسخ دهیم که مشکل چیست؟، سهم من در این مشکل چیست؟ و چه سهمی برای حل مشکل دارم؟

وی ادامه داد: گوش دادن، گفت‌وگو، لمس کردن و زبان بدن، مهم‌ترین ابزار ارتباطی است.

این روانشناس در پایان با اشاره به اهمیت شناخت نیاز طرف مقابل در رابطه، توضیح داد: افراد باید از نیازهای هم مطلع باشند چون وقتی نیازهای اساسی افراد، ارضاء می‌شود، حالشان خوب است که می‌تواند، شامل؛ نیاز به تفریح، رشد، قدرت، عشق، آزادی فردی و بقا باشد.

این نشست به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد همدان در دفتر خبرگزاری ایسنا (منطقه همدان) برگزار شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا