رفتارهای آسیب رسان زیر ذره بین وزارت علوم قرار می‌گیرد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرکل مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان از اجرای طرح «سیمای زندگی و غربالگری دانشجویان» در آستانه شروع سال تحصیلی خبر داد و پنج اولویت این طرح را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، ابراهیم نعیمی، درباره غربالگری دانشجویان ورودی جدید از اول مهر ماه، اظهار داشت: مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در حال اصلاح پرسشنامه طرح سیمای زندگی و غربالگری دانشجویان است بر این اساس تعدادی از سوالات اصلاح شده به همراه سوالات جدید به این طرح اضافه می شود تا سیمای زندگی به معنای واقعی کلمه مصداق پیدا کند. در واقع، این طرح باید به جای سیمای ناراحتی و غم، سیمای زندگی باشد.

وی درباره ایرادات طرح فعلی سیمای زندگی، خاطرنشان کرد: در سوالات این طرح همه نکاتی که سنجیده می شود، مشکلات دانشجو است. برخی سوال ها به طور مستقیم دانشجو را درباره رفتارهای خود آسیب رسان، مورد خطاب قرار می دهد؛ به عنوان مثال، دانشجویی ۱۵ سال قبل فکری درباره خود آسیب رسانی داشته که در پرسشنامه قید می کند. بعد از تماس های مرکز مشاوره، دانشجو اعلام می کند این فکر مربوط به سال ها قبل است و الان چنین تصمیمی ندارد. بنابراین این سوال ها باید با سوال های کارشناسی شده تری جایگزین شود.

مدیرکل مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه سوال های جدید با رویکرد مثبت در سیمای زندگی و غربالگری گنجانده می شود، درباره اولویت های طرح غربالگری، گفت: طرح غربالگری، پنج اولویت در نظر گرفته است؛ کسانی که افکار خود آسیب رسان دارند یا اقدامات خود آسیب رسان انجام داده اند، کسانی که نمره آسیب شناسی روانی بالای ۸۵ دارند، افرادی که به خاطر کرونا عضوی از خانواده خود را از دست دادند. دانشجویانی که نمره آسیب شناسی روانی بین ۵۵ تا ۸۵ دارند و افرادی که به دلیل مشکلات جدی مالی، نیازمند مددکار اقتصادی هستند.

نعیمی ادامه داد: این پنج اولویت در غربالگری اولیه ورودی های جدید هر سال و به خصوص برای دانشجویانی که در این ۲ سال اخیر در دانشگاه حاضر نبودند، سنجیده می شود، با این تفاوت که نوع سوال ها جنبه مثبت به خود می گیرد.

وی درباره سنجش دانشجویان ورودی های قدیم به نکته ای اشاره کرد و افزود: امسال، ورودی های ۹۷ در مقطع کارشناسی دانش آموخته می شوند و برای نخستین بار، بازخوردی هم از این چهار سال دریافت کرده و ورود و خروج شان را مقایسه می کنیم که به نتایجی از جمله بهتر یا بدتر شدن شرایط شان دست یابیم. این طرح در حال حاضر برای دانشجویان کارشناسی اجرا می شود.

مدیرکل مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان درباره اجرای طرح غربالگری و سیمای زندگی، تاکید کرد: سیمای زندگی و غربالگی از اول مهرماه برای ورودی های جدید هر سه مقطع تحصیلی اجرا می شود.

نعیمی همچنین اعلام کرد که نتایج غربالگری و سیمای زندگی برای نخستین بار به دانشگاه ها ارایه می شود تا وضعیت دانشجویان خود را با دانشگاه های منطقه مقایسه کنند و برای بهبود وضعیت برنامه ریزی داشته باشند. در گذشته نگرش محرمانه به این اطلاعات وجود داشت که غلط است. این اطلاعات نباید روی میز سازمان امور دانشجویان بماند بلکه دانشگاه ها باید شرایط دانشجویان خود را با منطقه و جامعه مقایسه کنند.

به گزارش ایرنا، طرح سیمای زندگی دانشجویان یا به عبارتی سبک زندگی دانشجویی از منظر روانی، اجتماعی، معنوی، بهداشتی، تحصیلی و اوقات فراغت قصد دارد یک تابلو از نوع زندگی و گذران وقت دانشجویی، نگرانی ها و رغبت های او را به نمایش بگذارد. این طرح از سال ۹۴ توسط سازمان امور دانشجویان اجرا می شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا