نیم‌میلیون فرصت شغلی برای پنج دهک پایین درآمدی ایجاد خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد برنامه‌های این نهاد برای ایجاد اشتغال مددجویان در حوزه‌های مختلف را تشریح کرد و گفت: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان زندان‌ها در خصوص ایجاد اشتغال برای زندانیان آزاد شده و خانواده‌های آن‌ها در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۲۰ هزار فرصت شغلی طی مدت سه سال هدف‌گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، مرتضی فیروزآبادی  با اشاره به اعتبارات اشتغال مددجویان در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: باتوجه به بند ۵ مصوبات هشتاد و یکمین جلسه شورای عالی اشتغال در سال ۱۴۰۱، اجرای ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای پنج دهک پایین درآمدی در کشور توسط این نهاد منظور شده که در مجموع حدود ۲۸ هزار میلیارد ریال شامل ۲۵۰ هزار میلیارد ریال از محل بند ب تبصره ۱۶ و ۱۴ هزار میلیارد ریال از محل بند الف تبصره ۱۸ سال جاری و مابقی از سایر منابع (منابع صندوق امداد ولایت، اشتغال پایدار روستایی و…) جهت پرداخت تسهیلات اشتغال به گروه‌های هدف پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به برنامه راهبری شغلی و هدایت شغلی و برنامه‌های کمیته امداد برای ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در سال جاری، اظهار کرد:‌ بنابر پیش‌بینی ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱، ۲۰۰ هزار شغل در قالب الگوی راهبری شغلی و ۲۰۰ هزار شغل در قالب هدایت شغلی و ۱۰۰ هزار شغل در قالب کاریابی اجرا می‌شود.

 فیروزآبادی با اشاره به برنامه‌های راهبری شغلی بیان کرد: در سال جاری ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی پایدار از طریق الگوی راهبری شغلی (مشارکت اقتصادی کارآفرینان حرفه‌ای و فعالان کسب و کار با مددجویان و نیازمندان مستعد اشتغال برای راه‌اندازی کسب و کارهای دارای توجیه اقتصادی و درآمدزا) که براساس تمهیدات اتخاذ شده، ۶۰ درصد سهم برنامه تعیین شده در قالب ۲۰ زنجیره تولیدی-خدماتی با مشارکت راهبران پیشران و ۴۰ درصد آن از طریق ظرفیت راهبران شغلی بومی، محلی و منطقه‌ای استان‌ها پیش‌بینی شده است.

به گفته معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، استان‌ها براساس اقتضائات جامعه هدف و شرایط اقتصادی حاکم، تحقق درصدها را مدیریت می‌کنند.

وی در خصوص برنامه‌های هدایت شغلی نیز توضیح داد و گفت:‌ طرح‌های هدایت شغلی در قالب مشاغل مستقل و یا اجرای طرح‌های سراسری در زمینه‌های حمل و نقل، طرح‌های مولد خورشیدی و… اجرایی می‌شود. ۱۰۰ هزار اشتغال نیز در قالب کاریابی برای مددجویان واجد شرایط اجرایی می‌شود.

فیروزآبادی همچنین به طرح‌های کاریابی در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد یکصد هزار کاریابی در قالب معرفی افراد به بنگاه‌های اقتصادی در قالب تعامل با کارفرمایان و بسته‌های تشویقی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و یا پرداخت حق بیمه سهم کارفرما از سوی امداد انجام می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص بیشترین طرح‌های شغلی مددجویان در حوزه‌های مختلف خاطرنشان کرد:‌ بنا به شرایط و اقتضائات مددجویان از قبیل محل سکونت مددجویان در مناطق شهری و روستایی و ویژگی و توانمندی‌های‌شان (سن، تحصیلات و جنسیت و…) اشتغال‌ کمیته امداد نیز متناسب با وضعیت‌شان اجرایی می‌شود که بر این اساس طیف وسیعی از مشاغل در عرصه‌های صنایع دستی، ‌مشاغل خرد و کوچک، مشاغل دانش‌بنیان و… اجرایی شده است. در همین راستا فراوانی فعالیت‌ها در سال گذشته در عرصه‌های خدمات با ۴۳ درصد، دامپروری ۳۲ درصد، صنایع دستی ۱۱ درصد، صنعتی و معدنی ۷ درصد، کشاورزی ۷ درصد و شیلات ۱ درصد بوده است.

 درصد مددجویان کمیته امداد از زنان سرپرست خانوار هستند

برنامه‌های این نهاد برای ایجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار

وی در خصوص وضعیت اشتغال زنان سرپرست خانوار و برنامه‌های امداد برای اشتغال این اقشار همچنین گفت:‌ بالغ بر ۵۴ درصد از مددجویان این نهاد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که به واسطه این موضوع اشتغال‌ کمیته امداد بنابر اقتضائات و شرایط زنان سرپرست خانوار برای آن‌ها اجرا می‌شود.

فیروزآبادی تأکید کرد: توجه به وظایف مادری، تناسب شغل و ظرفیت‌های مخاطبان از جمله چارچوب‌های مورد نظر جهت ایجاد اشتغال با لحاظ عزت و کرامت انسانی برای زنان سرپرست خانوار از سوی این نهاد است.

ایجاد ۱۳۹ هزار شغل برای زنان سرپرست خانوار طی سال گذشته

بنابر اظهارات وی، در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۹ هزار شغل برای زنان سرپرست خانوار اجرا شده است

ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی برای زندانیان آزاد شده و خانواده‌های آن‌ها

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه‌های این نهاد برای اشتغال زندانیان آزاد شده، اظهار کرد:‌ با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان زندان‌ها در خصوص ایجاد اشتغال برای زندانیان آزاد شده و خانواده‌های آن‌ها در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۲۰ هزار فرصت شغلی طی مدت سه سال هدف‌گذاری شده است که بنابر الگوهای ایجاد اشتغال در این نهاد ضمن ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزش‌های کسب و کار برای آن‌ها نسبت به ایجاد اشتغال از طریق اجرای طرح‌های کسب و کار و کاریابی اقدام می‌شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا