توضیح «دکتر محمد حاتمی» درباره بزرگ‌ترین دغدغه سازمان نظام روان‌شناسی

انتشارات موفقیت‌شناسی

حاتمی با اشاره به اینکه گسست نسلی نیز پدیده‌ای بود که کرونا به آن دامن زد، اظهار داشت: بزرگ‌ترین دغدغه سازمان روان‌شناسی شکل‌گیری هویت نوجوانان از ۱۲ تا ۱۴ سالگی است که اکنون موضوع گسست نسلی و شرایط زندگی و ورود به‌دنیای مجازی توسط نوجوانان به آن دامن زده است. 

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، دکتر محمد حاتمی رییس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با اشاره به آسیب‌های روانی کرونا در کشور گفت: در دوران پساکرونا «ستاد ملی مقابله با کرونا» باید به «ستاد ملی مقابله با عوارض کرونا» تبدیل و ابعاد روانی این ویروس در جامعه پیگیری و رصد شود.

 محمد حاتمی در مراسم آغاز به‌ کار مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی البرز افزود: جهاد دانشگاهی همواره از بدو تاسیس مکمل دانشگاه‌ها بوده و در جاهایی که دانشگاه محدودیت دارد به خوبی ورود کرده و با روحیه جهادی و انقلابی به کارهای بزرگی پرداخته است.

وی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی در چند دهه گذشته رویه ثابتی را برای رسیدن به موفقیت و ارائه خدمات بزرگ داشته است. 

وی ورود به عرصه خدمات روان‌شناسی و مشاوره را یک ضرورت تاریخی دانست و گفت: در چند سال گذشته در دوران شیوع کرونا مردم تحت فشار روانی و در معرض انواع آسیب‌های روانی و اجتماعی بوده‌اند که می‌تواند منشا بسیاری از اختلالات روانی باشد. 


بیشتر بخوانید:


حاتمی ادامه داد: اگر این اختلالات مزمن باشد سیستم ایمنی و روانی را کاملا نابود می‌کند و کرونا انواع فشارهای روانی را به مردم متحمل شد. دوران قرنطینه و شرایط سخت ۶ پیک کرونا، فشار روانی زیادی را از سال ۹۸ تاکنون به مردم تحمیل کرده است.  

به گفته این مسوول روان‌شناسی چیزی جز همدلی و یاری کردن نیست ولی کرونا این همدلی و کنار هم بودن حتی در دوران سوگ عزیز را از مردم گرفت. 

رییس سازمان نظام روان‌شناسی افزود: وقتی اختلالات و فشارهای روانی در جامعه زیاد باشد نرخ آسیب‌های روانی مانند اعتیادو طلاق نیز افزایش می‌یابد حتی مهاجرت و فکر کردن به آن جزو آسیب اجتماعی است که افزایش پیدا کرده است که قطعا این آسیب‌ها تبعات زیادی دارد که کارآمدی ملی را کاهش می‌دهد. 

وی با اشاره به این‌که گسست نسلی نیز پدیده‌ای بود که کرونا به آن دامن زد، اظهار داشت: بزرگ‌ترین دغدغه سازمان روان‌شناسی شکل‌گیری هویت نوجوانان از ۱۲ تا ۱۴ سالگی است که اکنون موضوع گسست نسلی و شرایط زندگی و ورود به‌دنیای مجازی توسط نوجوانان به آن دامن زده است. 

حاتمی با اشاره به این‌که بر اساس شواهد موجود البرز نسبت به دیگر استان‌ها با مشکلات بیشتری مواجه است، گفت: مهاجرت و حاشیه‌نشینی خود از آسیب‌های اجتماعی است که در این استان زیاد و البرز از این لحاظ درمعرض خطر است که در این شرایط باید واکاوی دقیقی در مورد سلامت روان مردم صورت بگیرد. 

وی افزود: در ستاد ملی کرونا کارهای زیادی انجام شده است ولی شرایط کنونی به گونه‌ای دیگر است، رفتار و خواسته‌های مردم و حتی سبک زندگی نسبت به سال ۹۸ و شروع کرونا عوض شده است.

وی با بیان این‌که فرهنگ روان‌شناسی و مشاوره باید در کشور جا بیفتد، گفت: روان‌شناسی این نیست که فقط کسی که به آسیب رسید به روان‌شناس مراجعه کند بلکه باید راه و رسم زندگی را گسترش دهد. وظایف در زمینه پیشگیری خیلی بیشتر از مداخله درمانی است.

حاتمی ادامه داد: جهاد دانشگاهی خوش‌نامترین و سالم‌ترین نهاد انقلابی علمی است که می‌تواند در این زمینه فعالیت کند.

خدمات مشاوره در دانشگاه‌ها پیش از این نیز ارائه می شد ولی در چنین مرکزی ارائه خدمات به مردم انجام می‌شود که بسیار قابل توجه است.

وی افزود: سازمان نظام روان‌شناسی نیز در البرز با تمام محدودیت‌ها هماهنگی خوبی با نهادها داشته و نظارت خوبی وجود دارد.


بیشتر بخوانید:

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا