چگونه در زمینه شغلی خود موفق شویم؟

انتشارات موفقیت‌شناسی

در ادامه، ۱۰ نکته مهم برای موفقیت در کار و چگونگی برتری نسبت به سایر کارکنان آورده شده است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از کاربوم، اگر نمی‌دانید رمز و راز موفقیت در کار چیست و قصد دارید به پیشرفت و موفقیت در کار و حرفه‌تان برسید، این مطلب برای شماست. آیا برنامه‌ای برای موفق شدن در کار و حرفه‌تان دارید؟ بد نیست بدانید بعد از فارغ‌التحصیلی و شاغل شدن، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دغدغه زندگی‌تان این خواهد شد که چگونه در حرفه خود، آدم موفقی شوید. در واقع، دنیای تجارت و کسب‌وکار بسیار رقابتی شده و در حال حاضر مهم‌ترین مسئله برای کارکنان و صاحبان کسب‌وکار این است که کار خود را به خوبی انجام داده و به موفقیت در مسیر کار و حرفه‌‌ی خود برسند.

اهدافی مانند رسیدن به موفقیت در کار و مسیر شغلی جزو مهم‌ترین اهداف هر فرد شاغلی به شمار می‌آید. در این شرایط، چه چیزی می‌تواند کارکنان را از همدیگر متمایز سازد؟ پاسخ این سؤال را باید در افرادی جستجو کرد که تمایل و اشتیاق بالایی برای عملکرد خوب دارند. 

اگر به عنوان کارکنان یک کسب‌وکار تمایل به ارائه عملکرد خوب و طرز فکری صحیح داشته باشید، می‌توانید به پیشرفت و موفقیت در کار و مسیر شغلی خود برسید. در ادامه، ۱۰ نکته مهم برای موفقیت در کار و چگونگی برتری نسبت به سایر کارکنان آورده شده است.

۱. برای موفقیت در کار ابتدا ابتکار عمل داشته باشید

داشتن ابتکار عمل، اولین رمز و راز موفقیت در کار است. الزامات شغلی امروزی بسیار توسعه پیدا کرده و این ضروریات فراتر از ویژگی خطر کردن است. به عبارتی، در کسب‌وکارهای رقابتی امروزی، کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که ایده‌های تازه و ابتکار عمل داشته باشند، طرح‌ها و پروژه‌های جدیدی را روی میز کارفرما بگذارند، راه حل‌های جدیدی ارائه دهند و فرصت‌های جدیدی برای کسب‌وکار فراهم کنند.

۲. خودتان را ارزیابی کنید

یک رمز و راز موفقیت در کار این است که عملکرد خودتان را ارزیابی کنید. به این معنی که منتظر ارزیابی‌های سالانه شرکت نباشید و خودتان این کار را انجام دهید. یک راه ایدئال برای انجام این کار، شناسایی اهداف قابل ارزیابی و تعیین جدول زمانی برای دستیابی به آن‌هاست. اگر به تازگی وارد کاری شده‌اید، برای رسیدن به موفقیت در این کار باید با تعیین اهداف کوتاه مدت شروع کنید و برای دستیابی به این اهداف برنامه ریزی دقیقی انجام دهید. کارهای خود را به برنامه‌های هفتگی یا حتی روزانه تقسیم کنید. سپس فرمی کوچک را در پایان هفته پر کنید تا بر اساس آن خودتان را ارزیابی نمایید و ببینید که تا چه اندازه پیشرفت کرده‌اید و آیا به تغییر استراتژی نیاز دارید یا خیر. همچنین می‌توانید گاهی اوقات گزارش عملکرد خود را به مدیران‌تان نشان، و میزان پیشرفت خود را به آنان توضیح دهید. در واقع، این امر نشان می‌دهد که برای ارزیابی و بهبود مداوم خودتان اهمیت قائلید.

۳. برای موفقیت در کار باید برای یادگیری آماده باشید

برای موفق شدن در کار و حرفه‌ی خود باید مایل به یادگیری باشید تا در مسیر حرفه‌ای‌تان پیشرو شوید و بازخوردهای سازنده را بپذیرید. در واقع، در حوزه کسب‌وکار، دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده‌اید یا نمراتی که داشته‌اید اهمیتی ندارند‌، چراکه زندگی حرفه‌ای با محیط دانشگاه بسیار متفاوت است. از این رو، آماده باشید تا روزانه چندین سؤال در مورد کاری که انجام می‌دهید، برای‌تان مطرح شود و حتی شاید چندین روز طول بکشد تا برای انجام وظایف خود در شغل جدیدتان آماده شوید. بنابراین به مدیرتان نشان دهید که قابلیت یادگرفتن از مربی یا کوچ، توجه به آموزش‌ها و تمایل کافی به یادگیری چیزهای جدید را دارید تا به مرور زمان به موفقیت در کار و حرفه‌ی خود برسید.

۴. برای موفقیت در کار نیازهای مدیر و تیم خود را پیش بینی کنید

برای موفقیت در کار جدید و دستیابی به موفقیت‌های حرفه‌ای، باید به خوبی از نیازهای مدیر و تیم خود آگاه شوید. همواره یک قدم جلوتر از رئیس‌تان بمانید و از خود بپرسید: «اگر من جای رئیسم بودم، می‌خواستم بعد از این چه کار کنم؟» با اطمینان از اینکه کارها را به موقع انجام می‌دهید و همچنین با بر عهده گرفتن ابتکار عمل برای انجام آن‌ها، تاثیر مثبت و پیشرویی از خود در ذهن مدیر مافوق‌تان بر جای می‌گذارید.

۵. خوب ارتباط برقرار کنید

کلید موفقیت در کار برای کارکنان و سازمان‌ها برقراری ارتباطات درست است. اگر مدیرتان همیشه گزارشی از نحوه انجام کارها از شما درخواست می‌کند، این بدان معناست که شما همه کارهایی را که باید و می‌توانید، انجام نمی‌دهید. در واقع، ایده اصلی ارتباطات خوب این است که فعالانه با مدیران خود ارتباط داشته باشید و زمانی که کاری انجام شد، به آن‌ها اطلاع دهید. سپس سراغ آنچه که باید در آینده انجام شود، بروید و همیشه چند گام جلوتر باشید. این موارد گفته شده رمز و راز موفقیت در کار محسوب می‌شود.

۶. برای موفق شدن در کار باید اهدافی را برای دستیابی تعیین کنید

تعیین چند هدف شغلی و تلاش برای دستیابی به آن‌ها، یک رمز و راز موفقیت در کار است. به یاد داشته باشید که برای «سخت کار کردن» یا «مشغول کار بودن» حقوق دریافت نمی‌کنید. به عبارتی، آنچه که در پایان روز برای کارفرما اهمیت دارد، این است که چگونه در تحقق مأموریت و اهداف شرکت، چه کوتاه مدت و چه بلندمدت، مشارکت می‌کنید. بنابراین فراموش نکنید که برای رسیدن به اهداف حرفه‌ای کاملا معینی که به طور قابل توجهی بر عملکرد شرکت و همچنین مأموریت و چشم انداز کلی آن تأثیر می‌گذارند، دستمزد دریافت می‌کنید. این طرز فکر هدف‌گرا کمک می‌کند تا صرف نظر از سطح حرفه‌ای که در آن قرار دارید، به موفقیت در کار و حرفه‌ی‌تان دست یابید.

۷. حرف نزنید، در عمل نشان دهید

برای موفق شدن در کار خود از حرف زدن درمورد توانایی‌هایتان دست بردارید و در عمل نشان دهید چه استعدادها و قابلیت‌هایی دارید. ارزش عمل بسیار بیشتر از صرفا حرف زدن در مورد آن است. از این گزاره به عنوان یک اصل در تعاملات خود در محیط کارتان استفاده کنید. به عبارت دیگر، به جای اینکه در مورد توانایی‌هایتان برای انجام کارهای مختلف حرف بزنید و در عمل چیزی برای ارائه نداشته باشید، بهتر است که به مدیرتان نشان دهید چه توانایی‌هایی دارید.

۸. برای موفقیت در کار سعی کنید اعتماد به دست آورید

جلب اعتماد یکی از مهم‌ترین نکات موفقیت در کار است که برای اطمینان از موفقیت در هنگام شروع کار جدید به آن نیاز دارید. از این رو،‌ بهتر است به این موضوع فکر کنید که هرچه سریع‌تر اعتماد رئیس خود را جلب کنید. به عبارتی، هر چه زودتر این کار را انجام دهید، او نیز نگرانی کمتری درباره شما خواهد داشت و در نتیجه وقت آزاد بیشتری برای متمرکز کردن توجه خود روی سایر مسائل ضروری پیدا می‌کند. در چنین شرایطی، اگر رئیس‌تان شما را قابل اعتماد بداند، وظایفی را به عهده‌تان می‌گذارد. در این صورت، باید مطمئن شوید که به زمان‌های تعیین شده پایبند مانده و به وعده‌های خود عمل کنید. به خصوص در اوایل شروع کار با مدیرتان بسیار مهم است که به هر تعهدی که می‌دهید، صرف نظر از میزان دشواری آن، عمل کنید.

۹. راه حل ارائه دهید

همه می‌توانند مشکلاتشان را به مدیران خود ارجاع دهند. برای این‌که به موفقیت در کار برسید، باید ارائه دهنده راه حل باشید، نه ایجاد کننده مشکل! به عبارتی، کارکنان بزرگ مشکلات را حل می‌کنند. از این رو، اگر اجازه‌ی صدور حکم نهایی درخصوص مسئله‌ای مرتبط با کار یا بخش خودتان را ندارید، مطمئن شوید که راه حل‌های مربوطه را به رئیس خود ارائه می‌دهید و همچنین تلاش کنید تا جایی که می‌توانید از صمیم قلب به شرکت‌تان یاری برسانید تا هم به شرکت‌تان کمک کنید، هم  به خودتان در مسیر رسیدن به موفقیت در کار و حرفه‌تان.

۱۰. برای موفق شدن در کار باید دلسوز باشید

کارمند خوب بودن مستلزم دلسوزی و درک این موضوع است که مدیر و همکاران‌تان با بالاترین بازدهی خود کار می‌کنند. از این رو، بدخلقی در محیط کار و همچنین شکایت دائمی از میزان کاری که انجام می‌دهید، به هیچ کس کمکی نمی‌کند. در طول روز هم هر کسی به نوبه‌ی خود کاری را انجام می‌دهد که برایش حقوق می‌گیرد.

جمع بندی

بسیاری از این ویژگی‌ها و رفتارهایی که در مسیر پیشرفت شغلی می‌توانند کمک کننده باشند، در رهبران بزرگ نیز یافت می‌شوند. با در نظر گرفتن این ۱۰ نکته موفقیت شغلی می‌توانید خود را در مسیر پیشرفت قرار دهید و به اهداف شغلی نهایی خود برسید. در این مطلب ۱۰ رمز و راز موفقیت در کار را به طور کامل بررسی کردیم. اگر سؤال و یا انتقادی درمورد این مطلب دارید، با  ما به اشتراک بگذارید.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
کاربومtopresume.com

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا