داوطلبان به علایق درونی در انتخاب رشته کنکور توجه داشته باشند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

داوطلبان برای انتخاب رشته باید به مولفه مهم علایق درونی توجه کنند تا از این طریق تصمیم و انتخاب‌های درست داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، برخی فقط برای اینکه ادامه تحصیل دهند وارد دانشگاه می شوند و نمی دانند که چرا باید در رشته ای خاص تحصیل کنند. البته خوشبختانه چند سالی است که این مدل تحصیل کمتر شده و بسیاری از داوطلبان کنکور ترجیح می دهند که دانشگاه نروند تا اینکه در رشته ای غیرمفید تحصیل کنند. یکی از مولفه های مهم برای پیدا کردن رشته مناسب، شناخت از خود و پیداکردن علایق درونی است که بسیاری از روانشناسان از آن به عنوان ماموریت زندگی یاد می کنند.

بسیاری از بزرگان در تاریخ برای پیداکردن این ماموریت زندگی یا علایق درونی تلاش های زیادی کرده اند. داروین یکی از دانشمندان مطرح زیست شناسی با اینکه استعداد چندانی نداشت اما توانست در زمینه مورد علاقه اش به دانشمندی نامداری تبدیل شود. داروین درباره گذشته خودش می گوید: «من پسری کاملاً معمولی بودم، هوش و ذکاوت چشمگیری نداشتم حتی پایین‌تر از استانداردهای رایج بودم گیرایی فوق العاده ای نداشتم و از این جهت هم استثنایی نبودم توان من برای حفظ تمرکز روی کارهای تماماً فکری و انتزاعی برای مدتی طولانی بسیار پایین بود.»

در واقع ابتدا یک میل و کشش عمیق در فرد وجود دارد، سپس فرصتی جلوی راه او قرار می‌گیرد و می آموزد که چگونه این علاقه را در دنیای واقعی به کار بگیرد، سپس فرد وارد دوره آموزشی و کسب مهارت می‌شود و از این طریق با انگیزه و تمرکز بیشتر روی زمینه موردنظر کار می‌کند فرد به تلاش‌های مستمر خودش ادامه می دهد و حالا این توانایی را دارد که با تلاش متمرکزتر در این زمینه پیشروی شتاب بیشتری بگیرد و جهش سریعتری داشته باشد.

خوب شدن در مهارت های کوچک

در مواردی هم نقایض بیشتر از توانمندی ها نمایان می شود. کارشناسان توصیه می کنند که وقتی با کمبود یا نقص خاصی مواجه می شوید و به هر دلیلی نمی توانید روی نقاط قوتتان کار کنید و گرایش های عمیق و درونی تان را بشناسید، لازم است طبق این استراتژی عمل کنید: به نقاط ضعفتان اعتنا نکنید و در برابر وسوسه دنباله‌روی از دیگران و شبیه بقیه شدن مقاومت کنید. در عوض توجهتان را به سمت چیزهای کوچکی هدایت کنید که در آنها خوب هستید.

این متخصصان توصیه می کنند که رویاپردازی نکنید و برای آینده تان برنامه های بزرگ و دور از دسترس نچینید به جان آن تمرکزتان را روی این بگذارید که روی مهارتهای ساده و دم دست، احاطه پیدا کنید. این کار اعتماد به نفس شما را زیاد می کند و پایه ای می شود برای پیشرفت ها و قدم های کوچک اما مثبت بعدی.

وقتی به این شیوه پیش بروید آهسته و پیوسته به ماموریت زندگی تان خواهید رسید و دستگیرتان می شود که باید در زندگی چکار کنید. یادتان باشد که ماموریت زندگی شما لزوما از طریق کشش و گرایش عمیق و درونی آشکار نمی شود بلکه ممکن است که در لباس کمبودها و محدودیت هایی که دارید پنهان شده باشد، چون در این شرایط مجبور می شوید صرفا روی یکی یا دو تا از نقاط قوتی که دارید تمرکز کنید. با کار کردن روی این مهارت ها رفته رفته ارزش و اهمیت نظام شخصی را در می یابید و پاداش و جایزه تلاش هایتان را به زودی خواهید دید.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا