راهنمای بسیار مهم والدین برای متاورس

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بیاموزید که متاورس چیست و چگونه می‌توانید فرزندان خود را در این فضای دیجیتال در حال تکامل ایمن نگه دارید.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از شرکت رسانه‌ای سکیوریتی، از زمانی که غول رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرد تمرکز خود را بر روی متاورس معطوف می‌کند و نام خود را به متا تغییر می‌دهد، متاورس به یک کلمه کلیدی فرهنگی تبدیل شده است. همچنین در حال تبدیل شدن به یک نگرانی فزاینده برای والدین است. با هجوم کودکان به بازی‌ها و دستگاه‌های مجازی، بسیاری از والدین تلاش کرده‌اند تا بفهمند متاورس چیست و چه معنایی برای آینده فرزندانشان می‌تواند داشته باشد.

به زبان ساده، متاورس بسیار فراتر از فیس‌بوک یا واقعیت مجازی گسترش می‌یابد. این پلت فرمی از دنیاهای دیجیتالی به هم پیوسته است که در آن افراد از طریق آواتارهای اول شخص با یکدیگر تعامل دارند.

سواد متا به‌طور فزاینده‌ای برای والدینی که می‌خواهند از فرزندان خود محافظت کنند و کنترل آن‌چه را که در متاورس می‌بینند و انجام می‌دهند حفظ کنند [مهم و مرتبط است]. در متاورس؛ یک پلت فرم مجازی که بر اساس اصول تمرکز زدایی و عدم‌کنترل بنا شده است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

شما ممکن است نگران این باشید که چگونه فرزندتان در متاورس با دیگران تعامل می‌کند و همچنین این‌که چگونه محیط‌ها و کاربران متاورس ممکن است بر فرزند شما تأثیر بگذارند. نگرانی پیرامون متاورس قابل درک است، اما شما می‌توانید خود و فرزندانتان را برای کشف این دنیای دیجیتالی گسترده و جدید با خیال راحت تقویت کنید.


فهرست مطالب:

  • متاورس چیست؟
  • چگونه کودکان از متاورس استفاده می‌کنند؟
  • تفاوت بین بازی‌های ویدیویی و متاورس چیست؟
  • دستگاه‌های واقعیت مجازی (VR) و متاورس
  • امکانات آموزشی برای کودکان در متاورس
  • خطرات بالقوه متاورس
  • نکاتی برای ایمن نگه داشتن فرزندانتان در متاورس

متاورس چیست؟

اصطلاح متاورس ترکیبی از پیشوند متا “meta” (به معنای فراتر) و کلمه “universe” به معنی جهان است. با این حال، یک تعریف واقعی از متاورس دشوار است و این بخشی از ماهیت آن است.

به‌طور خلاصه، متاورس مجموعه‌ای از جهان‌های دیجیتالی مشترک و متصل است که کاربران می‌توانند از طریق آواتارهای دیجیتال با یکدیگر تعامل داشته باشند. تجربیات متاورس باید دو جزء کلیدی داشته باشند. آن‌ها باید غوطه‌ور و اجتماعی باشند. در متاورس، افراد می‌توانند بسیاری از فعالیت‌هایی را که در دنیای واقعی انجام می‌دهند، مانند بازی با هم، خرید، کار و رفتن به رویدادها انجام دهند.

چگونه کودکان از متاورس استفاده می‌کنند؟

بچه‌ها با هدست‌های واقعیت مجازی، تلفن‌ها، رایانه‌ها یا دستگاه‌های بازی غیرقابل نفوذ (مانند کنسول‌های بازی سنتی) به متاورس دسترسی پیدا می‌کنند. از دیدگاه سطح بالا، بچه‌ها از متاورس برای بازی و اجتماعی شدن استفاده می‌کنند. در متاورس، کودکان می‌توانند جهان‌های دیجیتال یا آواتارهای سفارشی ایجاد کنند و همچنین ممکن است از آن برای خرید محصولات یا خدمات با ارز مجازی، ارز دیجیتال، یا ارزهای خاص (مانند ارز Robux) استفاده کنند.

بازی

برخی از محبوب‌ترین بازی‌ها در میان کودکان که تجربه‌ای متاورس را ارائه می‌کنند، (Fortnite ،Minecraft و Roblox) هستند. در حالی که بسیاری از مردم ممکن است متاورس را با واقعیت مجازی مرتبط کنند، که نیازی به دسترسی به متاورس نیست.

بازی‌های پرطرفدار مانند “Roblox” که می‌توان آن‌ها را از طریق رایانه شخصی یا گوشی‌های هوشمند بازی کرد، بخشی از متاورس هستند زیرا بازیکنان در یک محیط دیجیتالی قابل تنظیم و مشترک شرکت می‌کنند و به‌صورت اجتماعی با یکدیگر تعامل دارند. این بازی در حال حاضر بیش از 202 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و 56درصد از کودکان ایالات متحده حداقل یک بار در هفته Roblox بازی می‌کنند. این بازی در سه ماهه اول سال 2021 محبوبیت زیادی پیدا کرد، زمانی که بسیاری از کودکان به‌دلیل کووید-19 هنوز در خانه بودند.

تفاوت بین بازی‌های ویدیویی و متاورس چیست؟

برخی از جنبه‌های متاورس برای سال‌ها بخشی از بازی‌های ویدیویی بوده‌اند و برخی افراد می‌گویند که بازی‌های نقش‌آفرینی آنلاین چندنفره عظیم (MMORPG) که در دنیای دیجیتال اتفاق می‌افتند، مانند دنیای جنگ (World of Warcraft)، در واقع پیش‌آهنگی برای متاورس هستند.

یک تفاوت کلیدی این است که در متاورس، بازیکنان نسبت به “MMORPG” آزادی بیشتری در ایجاد دنیای خود و کنترل بیشتری بر روی آواتارهای خود دارند. در بازی‌های ویدیویی سنتی، هدف اغلب برنده شدن یا «شکست دادن» بازی است. در متاورس یکی از اهداف اصلی معاشرت با دیگران است.

اجتماعی شدن

بسیاری از کودکان آمریکایی ماه‌ها یا سال‌ها را در یادگیری از راه دور در طول همه‌گیری کووید-19 گذرانده‌اند و به برقراری ارتباط در فضای دیجیتال عادت کرده‌اند.

از طریق برنامه‌هایی مانند (VRChat ،Altspace و Horizon Worlds)، افراد می‌توانند در جلسات ملاقات، چت روم‌ها و سایر رویدادهای دیجیتال شرکت کنند. آن‌ها می توانند آواتار دیجیتالی خود را طراحی کنند تا آن‌ها را در متاورس نشان دهد. این آواتارها معمولاً با تنظیم وضعیت بدنی، ظاهر، وزن، سن و حتی تجهیزات آن‌ها قابل شخصی‌سازی هستند.

در حالی که کاربران معمولاً برای ثبت‌نام در این پلتفرم‌های اجتماعی باید حداقل 13 سال سن داشته باشند، کودکان به‌راحتی می‌توانند محدودیت‌های سنی را دور بزنند زیرا تأیید سن کاربران دشوار است. والدین باید قبل از اجازه دادن به فرزندان خود برای ثبت‌نام در حساب‌های متاورس، دستورالعمل‌ها را بررسی کنند.

دستگاه‌های واقعیت مجازی (VR) و متاورس

واقعیت مجازی (VR) یکی از جالب‌ترین راه‌هایی است که بچه‌ها می‌توانند وارد متاورس شوند. واقعیت مجازی کاربران را قادر می‌سازد تا با محیط‌های سه‌بعدی مصنوعی که از طریق مدل‌سازی و شبیه‌سازی کامپیوتری ایجاد شده‌اند، تعامل داشته باشند. دستگاه‌ها و هدست‌های واقعیت مجازی، مانند (Oculus Rift ،Samsung Gear VR و Google Daydream View)، تجربه‌های همه‌جانبه و احساسی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. به‌صورت جداگانه در محیط‌های دیجیتال حضور دارند.

رسانه عقل سلیم (Common Sense Media) گزارش می‌دهد که 17درصد از کودکان 8 تا 18 ساله گزارش می‌دهند که هدست واقعیت مجازی دارند – این تقریباً یک کودک از هر پنج کودک است. فروش دستگاه‌های واقعیت مجازی از سال 2019 تا 2020 حدود 19درصد افزایش یافته است و احتمالاً فروش آن همچنان افزایش خواهد یافت.

امکانات آموزشی برای کودکان در متاورس

برخی از رهبران فکری در زمینه آموزش و سیاست معتقدند که متاورس ممکن است پتانسیل یادگیری عمیقی را برای کودکان در محیط‌های کلاس درس و فراتر از آن داشته باشد. از سفرهای میدانی همه‌جانبه به نقاط دیدنی باستانی تا آموزش همدلی و کدنویسی، متاورس برخلاف هر پلتفرم مجازی دیگری، پتانسیل ایجاد یادگیری فعال، جذاب و تاثیرگذار را دارد. با این حال، جامعه آموزشی در حال حاضر از همتایان و سیاست‌گذاران می‌خواهد که از پیشرفت‌های فناوری اخیر در مورد متاورس مطلع باشند.


بیشتر بخوانید:

آینده دانشگاه در فضای متاورس چگونه خواهد شد؟


خطرات بالقوه متاورس

اگر یک چیز وجود داشته باشد که می‌دانیم، این است که متاورس یک امکان آینده نیست – اینجاست و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری اخیر شرکت‌های جهانی، احتمالاً اینجاست که بماند. حتی ممکن است به اندازه پلتفرم هایی مانند تیک‌تاک (Tiktok) یا اینستاگرام در همه جا حاضر شود.

متاورس امکانات امیدوارکننده زیادی برای کودکان دارد، از جمله یادگیری همه جانبه. با این حال، ریسک و خطرات خاصی برای کودکان نیز به همراه دارد.

ریسک و خطرات بالقوه متاورس ممکن است شامل موارد زیر باشد یا ناشی از موارد زیر باشد:

  • تایید سن: تأیید سن در پلتفرم های دیجیتال بسیار غیرقابل اعتماد و اغلب نادرست است. تأیید سن یک کار دشوار برای شرکت‌های فناوری است که در سطح جهانی بدون نقض داده‌های شخصی به انجام برسانند. بنابراین، اگرچه متاورس به‌شدت به تأیید سن در برخی از انجمن‌ها نیاز دارد، اما تلاش‌های تأیید سن متوقف شده است.
  • عدم تحقیق: از آنجایی که متاورس نسبتاً جدید است، هنوز هیچ مطالعه طولانی مدتی در مورد تأثیر آن بر سلامت و رشد کودکان انجام نشده است.
  • عقب ماندگی سیاست: فناوری سریع‌تر از قوانین ما پیشرفت می‌کند. اگر پیشرفت‌های تکنولوژیکی در متاورس از پیشرفت‌های مرتبط با سیاست پیشی بگیرد، ممکن است خطرات مختلفی برای کودکان (و بزرگسالان) ایجاد کند.
  • خطرات فیزیولوژیکی: مجموعه‌های واقعیت مجازی گاهی اوقات می‌توانند باعث حالت تهوع یا خستگی چشم در کودکان شوند. این وسایل غوطه‌ور همچنین می‌توانند کودکان را از محیط فیزیکی واقعی خود غافل کنند و گاهی اوقات منجر به آسیب می‌شوند.
  • خطرات روانی: برخی از مطالعات نوظهور نشان می‌دهند که ممکن است یک همبستگی مثبت بین فن‌آوری‌های واقعیت مجازی (VR) زیربنای متاورس و پیامدهای روان‌شناختی مانند اعتیاد، پرخاشگری، و جدایی از واقعیت وجود داشته باشد.
  • خطرات حافظه: برخی از محققان بر این باورند که متاورس می‌تواند منجر به ایجاد «خاطرات کاذب» در کودکان شود.
  • نقض حریم خصوصی: بسیاری از موارد متاورس قابل تنظیم است. اما تقریباً به‌طور کامل قابل ردیابی است. بنابراین، اگر کودکی آواتار یا محیطی را به شکلی که دوست دارد طراحی کند، ممکن است شرکت‌ها بتوانند به این داده‌ها دسترسی داشته باشند و از آن برای هدف قرار دادن کودکان با تبلیغات استفاده کنند.
  • اطلاعات نادرست و دستکاری: یکی از فناوری‌های بسیار محبوب در متاورس، «دیپ‌فیک» نامیده می‌شود، نوعی فناوری که از یادگیری عمیق استفاده می‌کند تا چهره دیگری را در رسانه یا ویدیو جایگزین کند. این فناوری ممکن است برای دستکاری یا متقاعد کردن افراد (از جمله کودکان) استفاده شود. گروه‌های افراطی همچنین با استفاده از کمپین‌های هدفمند می‌می (عنصری از یک فرهنگ یا سیستم رفتاری که ممکن است در نظر گرفته شود که از طریق ابزارهای غیر ژنتیکی، به ویژه تقلید، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.) و تأثیرگذارانی که به تدریج شروع به معرفی محتوای افراطی می‌کنند، در جذب نیرو در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بسیار مؤثر بوده‌اند. متأسفانه، متاورس می‌تواند خطر بالایی برای استخدام جوانان در گروه‌های افراطی ایجاد کند.
  • قرار گرفتن در معرض مواد نامناسب برای سن، از جمله محتوای جنسی: در متاورس، بچه‌ها ممکن است با کلوپ‌های استریپ مجازی یا شبیه‌سازی اعمال صمیمی روبه‌رو شوند. آن‌ها همچنین ممکن است با بازیکنان دیگری روبه‌رو شوند که می‌خواهند آن‌ها را برای سوءاستفاده یا تهدید به تجاوز جنسی اصلاح کنند. کودکان همچنین می‌توانند آزار و اذیت سایبری را از کودکانی که در زندگی واقعی می‌شناسند تجربه کنند.
  • خطرات مالی و خطرات مالی سایبری: هکرها در متاورس پرسه می‌زنند و فعالانه به‌دنبال راه‌هایی برای ربودن اطلاعات شخصی کاربران هستند. کودکان ممکن است کمتر از خطرات اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی یا مالی آنلاین آگاه باشند.

نکاتی برای ایمن نگه داشتن فرزندانتان در متاورس

برای غلبه بر موج جزر و مدی تحولات متاورس، والدین باید در مورد خطراتی که ممکن است همراه فرزندانشان با «وصل شدن» به متاورس همراه باشد، آگاه باشند.

والدین و سیاست‌گذاران باید اطمینان حاصل کنند که فضاهای مناسب سن در متاورس وجود دارد و برای محافظت از ایمنی فرزندان خود اقدام کنند. در اینجا چند نکته و اقدامات احتیاطی دیگر برای محافظت از فرزندتان در متاورس آورده شده است:

  1. پرش به داخل: بازی در کنار فرزندان شما نه تنها می‌تواند یک تجربه پیوند عالی باشد، بلکه به محافظت از فرزندان شما در متاورس نیز کمک می‌کند. با امتحان کردن آن با فرزندتان و تجربه کردن آن با هم، به یک مصرف‌کننده آگاه متاورس تبدیل شوید. شما می‌توانید با آزمایش این پلت فرم مجازی به تنهایی درک عمیق‌تری از نحوه استفاده فرزندتان از متاورس به‌دست آورید.
  2. با مثال رهبری کنید: به فرزندان خود بیاموزید که وقتی در کنار آن‌ها بازی می‌کنید، با بازیگران بد و شخصیت‌های بد در متاورس برخورد کنند. فرزندان خود را الگو قرار دهید و به آن‌ها نشان دهید در موقعیت‌های پرخطر چه کاری انجام دهند. به‌عنوان مثال، وقتی کسی سؤالاتی می‌پرسد که ممکن است نامناسب باشد یا به‌منظور به‌خطر انداختن اطلاعات شخصی شما باشد، حتماً به فرزندان خود اشاره کنید. اگر کسی اطلاعات بانکی یا پرداخت شما را می‌پرسد، جایی که ممکن است در زندگی واقعی شما زندگی کنید، یا هر سوال دیگری که به‌نظر می‌رسد ممکن است خیلی شخصی باشد، به فرزندان خود بیاموزید که پاسخ ندهند و به شما اطلاع دهند.
  3. تعادل را تشویق کنید: برای مدت زمانی که فرزندتان می‌تواند در هر روز یا هفته از کنسول‌های بازی ویدیویی، رایانه، تلفن یا هدست واقعیت مجازی خود استفاده کند، محدودیتی تعیین کنید. برخی منابع معتقدند که والدین باید زمان استفاده از کنسول‌های بازی واقعیت مجازی را به بیست دقیقه در روز یا کمتر محدود کنند. استراحت برای جلوگیری از خستگی چشم و حالت تهوع نیز مهم است.
  4. به کودک خود در مورد خطرات استفاده از هر پلتفرم آنلاین آموزش دهید: درست مانند دنیای واقعی، به کودک خود بیاموزید که از اطراف خود آگاه باشد، مراقب غریبه‌ها باشد و مراقب پول خود باشد. توضیح دهید که چرا آن‌ها هرگز نباید هیچ اطلاعات شخصی را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند.
  5. در جریان باشید: خط‌مشی‌های در حال تغییر را پیگیری کنید، خود را در مورد جدیدترین مطالعات مربوط به واقعیت مجازی و متاورس آموزش دهید، در مورد امن‌ترین محصولات جدید برای فرزندانتان تحقیق کنید و در مورد روندهای متاورس آگاه باشید. منابعی مانند رسانه عقل سلیم “Common Sense Media” برای بسیاری از بازی‌هایی که می‌توانند در متاورس اجرا شوند، بررسی و رتبه‌بندی ایمنی ارائه می‌کنند. همچنین حتما قوانین حریم خصوصی کودکان و حفاظت از داده‌ها و راه‌های کمک به محافظت از کودک خود را در برابر هکرهای داده مطالعه کنید. همچنین می‌توانید پیشرفت‌ها را در پلتفرم‌های متاورس محبوب، مانند جهان‌های جدید “Roblox” یا به‌روزرسانی‌ها دنبال کنید.

ایمنی جوانان در متاورس از خانه آغاز می‌شود. در حالی که متاورس یک محیط اسرارآمیز و به‌سرعت در حال تکامل است، شما می‌توانید با ایفای نقش فعال در فعالیت‌های متاورس از فرزندان خود به محافظت آنلاین کمک کنید. با آموزش خود و فرزندانتان در مورد متاورس و خطرات آن، می‌توانید زمینه‌های مشترکی برای گفتگو پیدا کنید و کانال‌های باز برای ارتباط ایجاد کنید. حتی ممکن است متوجه شوید که به اندازه بچه‌هایتان از متاورس لذت می‌برید!

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
خبرنگار
فرزانه نژادیان
منبع
Security

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا