80 درصد مردم پول استفاده از خدمات روان‌شناسی را ندارند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تاکید بر ضرورت استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی در جهت داشتن خانواده سالم و رسیدن به توسعه پایدار، اظهار کرد: چگونه می‌توان از لزوم دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی در جامعه‌ای سخن گفت که ۸۰ درصد از مردمانش توانایی مالی استفاده از این خدمات را ندارند؟. من از مجلس می خواهم که هرچه سریع تر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی را مصوب کنند.

محمد حاتمی در وبینار “نقش ابعاد کلی سلامت دختران در توسعه پایدار” با محوریت توانمندسازی روانی اجتماعی دختران در توسعه پایدار که توسط جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، گفت: خدمات مشاوره و روانشناسی به کالای لوکسی تبدیل شده است و مطابق با برنامه ششم توسعه این خدمات باید مشمول بیمه واقع شوند که نیازمند قرار دادن سرفصل بودجه خاصی است. ما از سوی مجلس پیگیری تصویب آن هستیم چراکه از جمله عوامل موثر در توسعه پایدار کشور بهره گیری از خدمات روانشناسی و مشاوره است.

وی با تاکید بر اینکه محور جامعه شاد و سالم زنان و دختران هستند ادامه داد: مساله مهم کشور بحث خانواده سالم، رفتار سالم و شخصیت سالم است. همچنین در جامعه فعلی ما شدیدا نیازمند خانواده سالم هستیم که محور این خانواده سالم زنان و دختران هستند که می‌توانند جامعه را به سوی توسعه پایدار سوق دهند.

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناس و مشاوره کشور، در تمام کشورهایی که خانم‌ها در حاشیه قرار گرفته‌اند توسعه یافتگی نیز با موانعی روبرو بوده است از این رو برای رسیدن به توسعه یافتگی باید به بحث آموزش و مهارت افزایی زنان و دختران توجه ویژه‌ای نشان داد.

حاتمی گفت: اگر مسئولین در پی توسعه کشور هستتد باید بدانند تمام افراد نیازمند دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی هستند، از رئیس جمهور و وزرای کشور تا تمامی مردم جامعه، هرکسی که بخواهد در حوزه‌ای تصمیم بگیرد نیازمند دریافت خدمات مشاوره و روانشناس است.

وی تاکید کرد: تنها روانشناسان و مشاورانی از این سازمان پروانه اخذ می‌کنند که تحت اصول و ارزش‌های فرهنگی و دینی کشور به ویژه در حوزه ازدواج و خانواده فعالیت کنند و بسیار متاسفم از گزارشاتی که در باب ارایه خدمات مشاوره و روانشناسی بر خلاف ارزشهای دینی و فرهنگی کشور به ما داده می‌شود.

حاتمی افزود: هر کشوری که بتواند از نیروی انسانی خود به درستی استفاده کند می‌تواند توسعه پیدا کند. دختران با استعداد، سرمایه اجتماعی کشور هستند و زمانی می‌توانیم به توسعه پایدار دست یابیم که بتوانیم از تمام سرمایه های اجتماعی خود به درستی استفاده کنیم، از این رو کشورهایی که از شکاف جنسیتی کمتر و عدالت جنسیتی بیشتری برخوردارند و توانسته اند به توسعه بیشتری دست یابند.

رییس سازمان نظام روانشناسی  مشاوره کشور با اشاره به آموزش به عنوان یکی از مهم ترین بسترهای توسعه پایدار، ادامه داد: در حال حاضر می‌توان گفت که کمتر شهری در کشور از بستر آموزش برخوردار نیست، در اکثر شهرها این بستر شکل گرفته است و دانش آموزان می‌توانند تحت آموزش قرار گیرند اما در عین حال نیازمند فراهم کردن زیر ساخت‌های توسعه پایدار در کشور نیز هستیم.

وی معتقد است که از جمله اصول اساسی رشد اجتماعی و فردی افراد برای ورود به عرصه‌های اجتماعی، ازدواج و تشکیل خانواده، بهره‌مندی از راهنمایی و مشاوره است به طوری که در کشورهای پیشرفته هر مدرسه دارای دو مشاور یا روانشناس هست و یا  قضات و  مسئولین دارای مشاور و روانشناس هستند چراکه ما باید در اتخاذ هر تصمیمی از مشاوره و روانشناسان بهره بگیریم و اصل مشورت کردن را نهادینه کنیم.

حاتمی افزود: گاها شاهد اتخاذ تصمیماتی از سوی مسئولین هستیم که اثرات روانی را بر روی جوانان و در نهایت باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود از این رو اهمیت بهره‌گیری از خدمات مشاوره و روانشناسی مشخص می‌شود.

وی در انتها تصریح کرد: برای توسعه پایدار نیازمندیم تا دختران خود را از نظر توانمندی‌های حرفه‌ای آموزش دهیم و تاب آوری و سلامت روان آن‌ها را نیز افزایش دهیم. از این رو باید به بحث سواد سلامت شهروندان و آموزش مهارت‌های ارتباطی، فرزند پروری و زندگی توجه ویژه‌ای نشان دهیم.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا