انتشار نخستین مجله علمی بین‌المللی به زبان انگلیسی در زمینه مطالعات بین‌رشته‌ای قرآن کریم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نخستین مجله علمی بین‌المللی به زبان انگلیسی در زمینه مطالعات بین‌رشته‌ای قرآن کریم با همکاری مشترک علمی دانشگاه شهید بهشتی و موسسه مطالعات معاصر اسلامی در لندن منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، این ​​​مجله علمی بین المللی در لندن تهیه، منتشر و روانه بخش مطالعات قرآنی و اسلامی دانشگاه‌های انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی شده است.

علیرضا طالب پور سردبیر فصلنامه مطالعات بین رشته‌ای قرآن کریم و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی، در آیین رونمایی از نخستین مجله علمی مطالعات بین رشته‌ای قرآن کریم که نخستین تجربه انتشار مجله علمی معتبر قرآنی در عرصه بین المللی نیز هست، گفت: اندیشمندان و پژوهشگران برای ارائه مقالات علمی قرآنی خود می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این فصلنامه تخصصی، مقاله خود را بارگذاری کنند تا در صورت موفقیت در ارزیابی و داوری‌های علمی، در شماره‌های بعدی این فصلنامه قرآنی منتشر شود.

وی افزود: در ۱۰۰ سال اخیر کتاب‌های زیادی درباره اسلام و علوم در قرآن به محافل مختلف غربی راه یافته است اما تاکنون به صورت مجله و یافتن پایه‌های تئوری‌های جدید علمی در قرآن نبوده است.

حجت‌السلام و المسلمین سید هاشم موسوی رییس مرکز اسلامی انگلیس هم در این مراسم گفت: قرآن کریم کتاب هدایت انسان هاست و انسان‌ها برای هدایت به سوی سعادت، ذائقه‌های مختلفی دارند و قرآن کریم برای آن بخش از آحاد جامعه که در این باره ذائقه علمی صرف دارند نیز حرف برای گفتن دارد و ما برای اینکه بخش وسیعی از جامعه به ویژه افرادی که از مسیرهای علمی در جستجوی راه سعادتند باید تلاش کنیم و انتشار این مجله در همین راستا است.

وی با بیان اینکه مطالب متعددی در قرآن کریم آمده است، خاطرنشان کرد: وقتی مطالب این کتاب آسمانی که هزار و چهارصد سال پیش نازل شد با مولفه‌های علمی امروز تشریح می‌شود، آنهم به زبان انگلیسی که زبان آشنا در محافل علمی جهان به ویژه در غرب است، برای بخش وسیعی از نخبگان جذابیت ایجاد می‌کند.

نماینده ولی فقیه و رییس مرکز اسلامی انگلیس ادامه داد: ما به این نتیجه رسیدیم که یکی از راهکارهای دعوت مردم به سوی هدایت، رستگاری و قرآن کریم این است که از موضوعات جذاب برای آنان استفاده شود و موضوع مطالعات میان رشته‌های مختلف علمی با قرآن کریم از جمله مواردی است که نظر جامعه نخبگانی را به خود جلب می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سعید سبحانی استاد حوزه و کالج اسلامی لندن در این باره گفت: اینکه در غرب کتاب‌هایی نوشته و عنوان می‌شود که قرآن با برخی علوم در تعارض است وظیفه محققان دینی را برای اثبات نادرست بودن این دیدگاه سنگین‌تر می‌کند.

وی افزود: اندیشمندان مسلمان باید با تولید محتوا و عرضه معارف قرآنی در جامعه به ویژه جوامع غربی، آحاد جامعه را با ژرفای قرآن کریم آشنا کنند.

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی دکتر سعید الشهابی مدیر اندیشکده ابرار در لندن هم در این مراسم گفت: به طور قطع این مجله نظر دانشمندان، روشنفکران، محققان و دانشگاهیان را از هر دو گروه موافقان و منتقدان که دوست دارند این مطالب را به چالش بکشند به خود جلب می‌کند، زیرا از منظر علمی به مسائل منحصر به فرد می‌پردازد.

وی افزود: از تضارب دیدگاه‌های اندیشمندان موافق و منتقد نظرهای جدیدی حاصل می‌شود که آن نیز می‌تواند مفید باشد.

مدیر اندیشکده ابرار در لندن یادآور شد: افزایش روز افزون گرایش به اسلام و شمار مسلمانان در غرب موجب شده بخش مطالعات اسلامی و قرآنی در بیش از 100 دانشگاه اروپایی از جمله در انگلیس شکل بگیرد که نیازمند تغذیه علمی و مقالات اندیشمندان اسلامی است.

پایان پیام^

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا