عرفان خسرویان: ۳۰ درصد آموزش همه دانشگاه‌ها مهارتی خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشجویان باید هم زمان با تحصیل روندهای بازار کار و نیازسنجی‌ها را دنبال کنند. برهمین اساس در اجلاس روسای دانشگاه‌ها تصویب شد که ۳۰ درصد آموزش‌های همه دانشگاه‌ها به مرور به صورت مهارتی انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، عرفان خسرویان، درباره مهارت افزایی دانشجویان افزود: دانشگاه‌ها با تفاهم‌نامه‌هایی که با دانشگاه فنی و حرفه‌ای و سایر مراکز مهارتی دارند، دانشجویان را در این زمینه تقویت کنند.

خسرویان با بیان این که ۷۰ درصد آموزش‌ها در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت عملی ارایه می شود، گفت: ۳ هزار و ۴۰۰ کارگاه آموزش دانشجویان را برعهده دارند.

آمادگی کامل دانشگاه برای بازگشایی / ۳۵ هزار تخت خوابگاهی کم داریم

وی درباره بازگشایی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مهر ماه امسال اظهار داشت: برای بازگشایی آمادگی کامل را داریم. ستاد استقبال از دانشجویان تشکیل و همه مقدمات لازم برای حضور دانشجویان فراهم شده است و مشکلی نداریم.

خسرویان درباره ظرفبت خوابگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز گفت: این دانشگاه در کشور ۳۵ هزار تخت خوابگاهی دارد که به همین تعداد تخت خوابگاهی نیاز دارد. در حال رایزنی با صندوق رفاه دانشجویان برای تامین خوابگاه ها هستیم تا این کمبود خوابگاه را حل و فصل کنیم.

وی درباره تغذیه دانشجویان فنی و حرفه‌ای گفت: این دانشگاه روزانه است، بنابراین غذا و خوابگاه آنها به صورت سوبسیدی است. البته در بحث خوابگاه ها اولویت با دانشجویان روزانه است. دانشجویان تا دو ترم از خوابگاه استفاده می کنند. البته تعمیهدات لازم برای ترم آینده فراهم شده است که این عزیزان خدمات لازم را در این حوزه ها بگیرند.

بودجه؛ چالش مهم دانشگاه ها 

خسرویان در ادامه یکی از چالش‌های مهم همه دانشگاه‌هارا بودجه عنوان کرد و افزود: از موضوعات اساسی بودجه و پایدارسازی ‌بودجه دانشگاه ها است. البته طرح‌های جدیدی با توجه به تصویب قانون جهش دانش بنیان ارایه شده که تشکیل سازمان‌های توسعه‌ای و صندوق برای دانشگاه‌ها یکی از این طرح ها است، تا این صندوق‌ها بتوانند اموال دانشگاه ها را به صورت بهینه‌تر بهره برداری کنند و مسایل حوزه دانش بنیان‌ها از طریق صندوق‌ها و سازمان های توسعه ای با کیفیت بهتری دنبال شود.

هرسال ۴۰ هزار نفر جذب دانشگاه فنی و حرفه‌ای می شوند

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره جذب دانشجوی جدید گفت: هر سال میانگین ۴۰ هزار نفر جذب دانشگاه فنی و حرفه‌ای می شوند و تقریبا به همین تعداد دانش آموخته می شوند.

سرانه دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید افزایش یابد

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان این که کارگاه ها نیاز به مواد اولیه دارند که تامین آنها نیازمند هزینه های زیاد است، گفت: این حالی است که سرانه دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک سوم دانشجویان دانشگاه‌های نظری است. این عدد در دانشگاه فنی و حرفه ای به ازای هر روز هشت هزار و پانصد تومان است؛ در حالی که برای دانشگاه‌های نظری بین ۲۱ تا ۲۵ هزار تومان هست که باید حداقل ۵۰ هزار تومان باشد.

وی گفت: ساختار بودجه فنی و حرفه‌ای با تکالیفی که در احکام قانونی دارد همخوانی ندارد. لذا باید در برنامه هفتم و متمم بودجه ۱۴۰۱ حتما این مبلغ اصلاح شود.

خسرویان در ادامه درباره نظام جامع مهارت اظهار داشت: قانون جامع مهارت در سال ۱۳۹۶ تصویب شد و در دستور کار است تا توسط دولت ابلاغ شود، اما این قانون ابهاماتی دارد که در شورای عالی مهارت و دبیرخانه شورا در حال بررسی و جمع بندی است.

وی ادامه داد: یکی از آن ابهامات بحث چارچوب صلاحیت حرفه‌ای است که اگر در قانون این چارچوب شفاف شود می تواند جایگاه واقعی وزارت علوم را تثبیت کند و می توانیم با یک رویکرد عملگرایانه تر و هدفمندتر در حوزه اشتغال کار کنیم که به ارتقای جایگاه فنی و حرفه ای کشور منجر شود.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: اگر این دانشگاه بخواهد به اهداف و ماموریت های خود که تربیت سرمایه انسانی ماهر بین المللی در بازار کار و صنایع دست پیدا کند، به یکپارچگی تصمیمات شورای عالی کشور که اعضای آن متشکل از نمایندگانی از شورای اشتغال، شورای کار، شورای آموزش و پرورش، شورای وزارت علوم، شورای آموزشی و مهارتی است، نیاز دارد.

خسرویان افزود: خروجی تصمیمات را باید در زیرنظام‌های چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای و اطلاعات جامع نظام بازار کار، اشتغال و نیازمندی‌های اشتغال در کشور ببینیم تا برنامه‌ریزی‌های بهتری در برنامه‌های توسعه و احکام پنج ساله کشور داشته باشیم.

وی ادامه با بیان این که دانشگاه  فنی و حرفه‌ای بزرگترین سازه مهارتی کشور است، گفت:  اگر بخواهیم گره مفقوده اشتغال در کشور حل شود نیاز است در دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ۱۸۰ هزار نفر نیروی کار سرمایه گذاری شود.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای درباره ساختمان های فرسوده این دانشگاه گفت: بسیاری از ساختمان های دانشگاه فنی حرفه ای نیاز به بازسازی دارند. البته اطلاعات چند مرکز که نیاز به بازسازی جدی دارد به استانداری‌ها و شهرداری‌های بعضی استان ها ارایه شده، منتها تا این لحظه بودجه تملک دارایی چیزی از سازمان برنامه و بودجه برای تعمیر و تجهیز این ساختمان ها ابلاغ نکرده است.

اختصاص بخشی از زمین های دانشگاه برای تامین مسکن اعضای هیات علمی 

خسرویان درباره برنامه های این دانشگاه برای حمایت اساتید دانشگاه گفت: طرح گرنت فناوری، دستیار فناوری، فرصت های مطالعاتی و دوره‌های توانمندسازی را در دستور کار داریم و دنبال می کنیم. برای اساتید جوان دانشگاه هم که با مشکل مسکن و معیشتی روبرو هستند بسته‌های متناسب معیشتی اقتصادی را در دستور کار داریم. همچنین در نظر داریم بخشی از زمین های دانشگاه را برای تامین مسکن اعضای هیات علمی اختصاص دهیم.

دولت در یک سال گذشته کارنامه کاملا موفقی داشته است

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره عملکرد دولت سیزدهم و رویکرد به آموزش عالی گفت: دولت سیزدهم به رغم همه فشارها در حوزه بین‌الملل و مواجهاتی که داشته و کاستی‌هایی که از گذشته باقی مانده، کارنامه کاملا موفقی داشته است. و به اذعان منصفین در حوزه اقتصاد کاملا موفق عمل کرده و موتورهای تورم را در کشور خاموش کرده است. تمام خطوط سیاست گذاری در حقیقت خیلی موفق بوده است و این سیاست ها باید تداوم داشته باشد و نتیجه آنها در بلندمدت جواب خواهد داد.  

خسرویان افزود: حوزه آموزش عالی نمره عالی می گیرد و دکتر زلفی گل مقام عالی وزارت علوم با برنامه هایی که در حوزه آموزش عالی چه در فناوری و ارتقای بین المللی ایران و چه در اولویت دادن به آموزش های مهارتی داشته اند، کاملا موفق بوده‌ است و امیدواریم این موفقیت ها ادامه پیدا کند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا