بررسی تاثیر سلامت روان مادران بر وزن فرزندان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نتایج یک مطالعه نشان داد که وضعیت‌ سلامت روان مادر می‌تواند تعیین‌کننده کیفیت زندگی در کودکان و نوجوانان باشد. همچنین می‌تواند با وضعیت وزن در فرزندان دختر، ارتباط داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، اختلالات روانی از شایع‌ترین بیماری‌های موجود در سر تا سر جهان امروز هستند که در این بین، زنان به علت عوامل مختلف فردی و اجتماعی، بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به این گروه از اختلالات هستند. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که اختلالات روانی زنان می‌تواند بر روی نقش مادری و شیوه‌های فرزندپروری آنان تاثیرگذار بوده و منجر به پیامدهای ناخوشایند جسمانی و روانی همچون چاقی و کاهش کیفیت زندگی در فرزندان آن‌ها شود. با توجه به تاثیر منفی چاقی دوران کودکی بر افت کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان می‌توان چنین فرض کرد که وضعیت وزن و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در کودکان و نوجوانان می‌تواند با وضعیت سلامت روان مادران ارتباط داشته باشد.

به همین منظور، مطالعه‌ای توسط محققان مرکز تحقیقات تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای بررسی اثرات وضعیت افسردگی، اضطراب و استرس مادران بر وضعیت وزن و کیفیت زندگی کودکان در خانواده‌های تهرانی انجام شد.  

دکتر پریسا امیری، رییس مرکز تحقیقات تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت با بیان اینکه این مطالعه بر روی ۲۳۱ کودک در بازه زمانی ۴ ساله که در مطالعه قند و لیپید تهران شرکت کرده بودند و اطلاعات مربوط به وضعیت افسردگی، اضطراب و استرس مادرانشان کامل بود، انجام شد، تصریح کرد: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که شاخص‌های روانشناختی مادران بر روی کیفیت زندگی دختران و پسران تاثیر مستقیمی داشته است.

وی افزود: شاخص‌های روانشناختی مادران فقط با افزایش وزن در بین دختران، ارتباط داشتند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: یافته‌های این مطالعه، اطلاعات ارزشمندی را در خصوص نقش سلامت روان مادران بر وضعیت جسمانی و روانشناختی کودکان و نوجوانان ایرانی فراهم کرد که می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های آینده نگارانه امور سلامت در نظر گرفته شود.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا