۶۵ مؤسسه ایرانی در نظام رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۳ حضور دارند

انتشارات موفقیت‌شناسی

در آخرین گزارش نظام رتبه‌بندی تایمز، ۶۵ دانشگاه از ایران حضور دارند و دانشگاه‌های علوم پزشکی گلستان، علوم پزشکی کردستان و علوم پزشکی مازندران رتبه اول ملی در این رتبه‌بندی را کسب کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دکتر محمد حسن‌زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) اعلام کرد: بر پایه این گزارش، دانشگاه‌های «علوم پزشکی گلستان»، «علوم پزشکی کردستان»، و «علوم پزشکی مازندران» در جایگاه نخست ملی و ۴۰۰-۳۵۱ جهانی هستند. جایگاه دو دانشگاه ایرانی نیز با عنوان «reporter» گزارش شده است. مؤسسه‌هایی که رتبه جهانی آنها «reporter» است، آنهایی هستند که داده‌های خود را به «مؤسسه آموزش عالی تایمز» داده‌اند، ولی کمینه لازم برای به دست آوردن رتبه جهانی را نداشته‌اند.

رئیس ایرانداک اضافه کرد: ایران بعد از ژاپن، چین و هندوستان چهارمین کشور آسیایی از نظر تعداد دانشگاه‌های حاضر در این رتبه‌بندی در ویرایش ۲۰۲۳ بوده است. روی هم، نام ۱۷۹۹ مؤسسه از ۱۰۴ کشور گوناگون جهان در فهرست آمده است. در منطقه خاورمیانه ترکیه و ایران بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین، قاره آسیا با ۶۶۹ دانشگاه بیشترین نماینده را در این رتبه‌بندی داشته است. در رتبه‌بندی سال پیش این نظام رتبه‌بندی ۵۸ مؤسسه از ایران در میان مؤسسه‌های برتر جهان جای گرفته بودند. بررسی روند سالانه حضور دانشگاه‌های ایران، نشان‌دهنده افزایش مداوم از یک دانشگاه در ویرایش سال ۲۰۱۲ به ۶۵ دانشگاه در ویرایش ۲۰۲۳ بوده است.

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد: روند سالانه حضور مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «مؤسسه آموزش عالی تایمز» همواره رشد داشته است و در ویرایش ۲۰۲۳ به ۶۵ مؤسسه رسیده است. با این حال، باید توجه داشت که شمار مؤسسه‌های برتر «مؤسسه آموزش عالی تایمز» نیز سال به سال افزایش یافته است. برای نمونه، در ویرایش ۲۰۲۲ این نظام رتبه‌بندی، ۱۶۶۲ مؤسسه از کشورهای گوناگون جهان رتبه‌بندی شده بودند.

به گفته دکتر حسن‌زاده، رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی «تایمز»، مؤسسه‌های پیشرو جهان را در پنج زمینه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، چشم‌انداز جهانی (با وزن ۵/۷ درصد)، پژوهش (با وزن ۳۰ درصد)، استنادها (با وزن ۳۰ درصد)، و درآمدهای صنعتی (با وزن ۵/۲ درصد)؛ بر پایه ۱۳ سنجه کمی ارزیابی می‌کند.

به نقل از ایرانداک، رتبه‌بندی امسال با تحلیل ۱۵.۵ میلیون انتشارات علمی، ۱۲۱ میلیون استناد، پرسش از ۴۰ هزار متخصص آموزش عالی در جهان و داده‌های ارسال شده از سوی دانشگاه‌ها انجام شده است. بر پایه ویرایش ۲۰۲۳ میلادی نظام رتبه‌بندی مؤسسه آموزش عالی تایمز، «University of Oxford» پیشگام در جهان است و دانشگاه‌های Harvard University»، «University of Cambridge»، «Stanford University»،» «Massachusetts Institute of Technology»، «California Institute of Technology»، «Princeton University»، «University of California, Berkeley»، «Yale University»، و «Imperial College London» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

دکتر حسن‌زاده اضافه کرد: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ساخت و بروزرسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌هایی در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند. این گزارش نیز از انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) است که به پایش و گزارشِ پیرامونِ ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری، و نوآوری می‌پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا