قاسم عمو عابدینی: کارگروه علوم پایه ایجادشد

انتشارات موفقیت‌شناسی

معاون آموزشی وزارت علوم از ایجاد کارگروه علوم پایه در شورای برنامه‌ریزی و شورای گسترش آموزش عالی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از مهر، قاسم عمو عابدینی، با اشاره به برنامه وزارت علوم در مورد رشته‌های علوم پایه و استقبال بیشتری از این رشته‌ها گفت: علوم پایه تأکید و نظر مقام معظم رهبری بوده و اصولاً پیشرفت یک کشور، مرهون دو بخش اساسی است، یکی «علوم انسانی معرفت افزا»، حال این معرفت از جنس غرب یک‌جور است و از نظر ما کشور اسلامی با مبانی پایه و ایدئولوژیکی که حضرت امام (ره) آن را گذاشت، یک جور دیگر است.

وی ادامه داد: علوم انسانی معرفت افزا، علوم انسانی است که بصیرت و معرفت را اضافه می‌کند، که علم نافع مطرح می‌شود، یکی هم «علوم پایه» است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: کسی که علوم انسانی و علوم پایه را از دست بدهد، تمدن‌ساز نیست، تمدن‌ها روی آن سوار می‌شوند.

 معاون آموزشی وزارت علوم افزود: وقتی در مورد علوم انسانی مطالعه می‌کنید، مبانی اعتقادی، دینی، ماورایی همه حوزه‌های علوم انسانی است و زمانی که بخواهد بروز کند، می‌شود فناوری، جریان انرژی، جریان طب سنتی، جریان ریاضی، خوارزمی نیز همین را گفته است، این را در نظر بگیرید، به‌عنوان پایه این مطالب باید گفته شود.وی یادآور شد: علوم پایه و علوم انسانی دینی ما اگر دچار مشکل شود، ما در تمدن‌سازی دچار مشکل خواهیم شد، یک جاهایی از آن موریانه زده است، که باید تخصصی بازسازی کنیم، باورها باید ایجاد شود، حوزه علوم پایه حوزه‌ای است که ما به‌شدت در حال کار بر روی آن هستیم.

عمو عابدینی افزود: اکنون در شورای برنامه‌ریزی و شورای گسترش آموزش عالی، کارگروه علوم پایه را ایجاد کرده‌ایم، چرا ما اعلام کرده‌ایم که المپیادی ها در علوم پایه تحصیل کنند و جای دیگر نروند؟ تا آنها را بورس کامل کنیم، زندگی آن‌ها را تأمین کنیم و دانشمندان آینده شوند.

وی ادامه داد: چرا عنوان کردیم ۱۰۰ نفر اول کنکور در علوم پایه تحصیل کنند، چرا در دانشگاه‌ها برنامه‌های ویژه برای آنها داریم، برنامه ما این است که برای فوق‌لیسانس و دکتری، می‌توانید در علوم پایه بین رشته‌ای تحصیل کنید، تا علوم پایه به فناوری تبدیل شود این ایده‌هایی است که روی آن فکر می‌کنیم.

وی درباره علوم پایه بین رشته‌ای توضیح داد و افزود: اکنون اقتدار آینده در حوزه فناوری، کوانتوم، هوش مصنوعی، نانوتکنولوژی، نانو بیوتکنولوژی، است که ما می‌گوئیم فناوری‌های آینده، ولی آنها می‌گویند، انقلاب صنعتی چهارم، حالا دنیا به این موضوع رسیده و در حال جذب دانشجویان ما در علوم پایه میان رشته‌ای است.

وی ادامه داد: آن‌ها این را فهمیده‌اند، مکانیک‌هایی که ما تربیت می‌کنیم را در علوم پایه فناوری قرار می دهند، ولی ما نفهمیدیم که باید این را ایجاد کنیم. ما اکنون در ماموریت‌های خاص در حال ایجاد آن هستیم و به آن‌هایی که وارد علوم پایه شده‌اند، مجوز می‌دهیم مستقیم بدون کنکور وارد رشته‌های مد نظر شوند.

عمو عابدینی افزود: خارجی‌ها اسم علوم پایه را، رشته علوم پایه مهندسی گذاشته‌اند، در کشور نیز این رشته را ایجاد کرده‌ایم ولی هنوز اقبال روی آن، نیست، چرا؟ چون دانشجو می‌گوید من باید مهندس مکانیک باشم، ما باید این را تغییر دهیم و بگوییم وقتی به دوره‌های بالاتر راه یافتید، می‌توانید بدون کنکور در صورت کسب معدل وارد همه آن رشته شوید، چون به کنکور نیاز ندارد، زمانی که وارد علوم پایه شوند، در فوق‌لیسانس و دکتری بر حسب نیاز می‌توانند در رشته مکانیک بین رشته‌ای تحصیل کنند. باید در این موارد تحول ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: این برنامه ما در علوم پایه است و علوم انسانی جریان خود را دارد، برای علوم پایه باید یک اتفاق دیگر نیز رخ دهد، باید «علوم پایه حرفه‌ای» ایجاد کنیم، باید ببینیم کدام صنعت علوم پایه می‌خواهد، سپس واحدهای خود را ارائه کند تا دانشجویان پس از طی دوره و واحدهای مذکور در آنجا استخدام شوند. به‌این‌ترتیب دانشجویان را هدایت می‌کنیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
مهر

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا