دانشگاه‌های ایران در آخرین ویرایش رتبه‌بندی «کیو. اس» خوش درخشیدند

انتشارات موفقیت‌شناسی

دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر و شیراز بر پایه ویرایش و رتبه‌بندی جهانی «کیو اس» در فهرست ۷۰۰ دانشگاه و مؤسسه علمی برتر جهان قرار گرفتند که در زمینه توجه به توسعۀ پایدار به‌ویژه در زمینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی سرآمد هستند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، بر پایۀ ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس/ QS» که در سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر شده است، دانشگاه تهران در میان ۴۵۰ دانشگاه پایدار در این سیاهه جای گرفت و دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و شیراز نیز بین ۵۵۰ دانشگاه پایدار از نظر این نظام رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.

بر پایۀ ارزیابی‌های مؤسسۀ کیو. اس دانشگاه تهران در جایگاه نخست ملی و جایگاه ۴۰۱-۴۵۰ جهان و دو دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شیراز به طور مشترک در جایگاه دوم ملی و جایگاه ۵۵۰ – ۵۰۱ جهان ایستاده‌اند.

رتبه‌بندی جهانی پایداری کیو. اس در تازه‌ترین ویرایش خود نام ۷۰۰ مؤسسه برتر را منتشر کرده است تا تأثیر زیست‌محیطی و اجتماعی آنها را نشان دهد. هدف این نظام رتبه‌بندی نشان دادن توجه مؤسسه‌ها به توسعۀ پایدار، به ویژه در زمینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی است.

در این نظام رتبه‌بندی، مؤسسه‌های جهان بر پایۀ هشت سنجۀ کلیدی ارزیابی می‌شوند که این هشت سنجه در دو بعد فراگیر دسته‌بندی شده‌اند. بعد «پایداری زیست‌محیطی» دربردارندۀ سنجه‌های «مؤسسه‌های پایدار»، «آموزش پایدار»، و «پژوهش پایدار» است. بعد «تأثیر اجتماعی» نیز دربردارندۀ سنجه‌هایی نظیر «تبادل دانش»، «تأثیر آموزش»، «اشتغال‌پذیری و فرصت‌ها» و «کیفیت زندگی» است.

دانشگاه تهران رکورددار در سطح ملی 

بهترین امتیاز دانشگاه تهران در سنجه‌های ارزیابی نظام رتبه‌بندی جهانی پایداری کیو. اس در سنجۀ «پژوهش پایدار» با امتیاز ۷۶.۹ به دست آمده است. «پژوهش پایدار» سنجه‌ای است که فعالیت‌های پژوهشی یک مؤسسه پیرامون «اهداف توسعۀ پایدار سازمان ملل» را ارزیابی می‌کند. همچنین دانشگاه تهران در «تبادل دانش» با امتیاز ۶۸.۹، در «کیفیت زندگی» با امتیاز ۵۹.۱ و در «اشتغال‌پذیری و فرصت‌ها» با امتیاز ۵۳.۲ رکورددار در سطح ملی است.

بر پایۀ گزارش سال ۲۰۲۲ «کیو.اس.»، دانشگاه یوسی بی کالیفرنیا، پیشگام است و دانشگاه‌های بریتیش کلمبیا کانادا، دانشگاه تورنتو، دانشگاه ییل، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه توکیو، دانشگاه سیدنی، دانشگاه نیو ساوث ویلز، دنشگاه ادینبورو اسکاتلند، دانشگاه توکید، دانشگاه آکلاند رتبه‌های بعدی را دارند.  

به گزارش ایرنا، رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی کیو اس به اختصار QS یک نظام رتبه‌بندی دانشگاهی است که هر سال توسط شرکت کاکارلی سیموندز (به انگلیسی: Quacquarelli Symonds) منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی بین سال های ۲۰۰۹–۲۰۰۴ به صورت مشترک با رتبه‌بندی تایمز منتشر شده‌است و پس از آن هریک اقدام به انتشار رتبه‌بندی مستقل نموده‌اند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا