حسن بابایی: مرکز داوری مالکیت معنوی در سازمان ثبت راه‌اندازی خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از راه‌اندازی مرکز داوری مالکیت معنوی در آینده بسیار نزدیک در این سازمان خبر داد و گفت که متولیان این مرکز باید از افراد دانشگاهی و آشنا با ادبیات مالکیت معنوی باشند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، حسن بابایی روز دوشنبه در نشست هم‌اندیشی روسای پارک‌های علم و فناوری کشور با موضوع مالکیت معنوی افزود: در سالی که هم مزین به سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است یکی از سیاست‌های و راهبردهای قوه قضاییه، حمایت از اشتغال دانش بنیان است.

وی افزود: اگر بخواهم تعبیری کنم از دانش بنیان و نقش حمایتی مالکیت معنوی و اینکه در چه دوره‌ای هستیم. به نظر من فعلا در مرحله جنینی قرار داریم و هنوز به بلوغ نرسیده‌ایم و نیاز داریم که قانون در زمینه جهش تولید دانش بنیان هم داشته باشیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: فضا برای اینکه محیط پویا و خلاقانه و نوآورانه شکل گیرد، فراهم شده است. زمانی که فرد نوآور و خلاق زمینه کار را فراهم می‌بیند و اینکه در کشور این حمایت‌های قانونی و بسترهای لازم وجود دارد برای کار انگیزه می گیرد.

نقایص فراوانی در حوزه مالکیت فکری و معنوی وجود دارد

بابایی گفت: نقایص فراوانی در حوزه مالکیت فکری و معنوی وجود دارد اما با همین قوانین موجود هم می‌شود کارهای بزرگی را انجام داد و نباید منتظر تصویب قوانین جدید باشیم. باید پارک‌های علم و فناوری معین را انتخاب و دفاتر مالکیت معنوی را در این پارک‌ها فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز کارشناس مالکیت معنوی نداریم، گفت: هنوز مرکزی برای حل و فصل اختلافات از نظر داوری نداریم؛ اگر کسی در این حوزه مدعی شود که حق من تضییع شده و در مرجع قضایی طرح دعوی کند، مدت زیادی طول می‌کشد که به شکایت در محاکم رسیدگی شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تفاهم‌نامه‌ای هم با شورای حل اختلاف منعقد شده که ۲ شعبه داوری راه اندازی شود زیرا یکی از محورهای توسعه کشورها، داوری و حل و فصل اختلافات است.

وی گفت: آمادگی داریم تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای حمایت از مالکیت معنوی را در اسرع وقت منعقد کنیم، اگرچه مقدمات آن هم فراهم شده است.

بابایی گفت: حضور در بازارهای بین‌المللی مستلزم این است که دستاوردهای پژوهشی تجاری‌سازی و دارای علایم شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: آمادگی داریم کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی با استفاده از اساتید مجرب در این زمینه را با همکاری وزارت علوم برگزار و حتی در این راستا دبیر کل سازمان مالکیت معنوی را به تهران دعوت کنیم.

از نظر ادبیات مالکیت معنوی ضعیف هستیم

وی گفت: اگرچه از نظر ادبیات مالکیت معنوی ضعیف هستیم اما باید این ضعف را به سرعت برطرف کنیم. اینکه هنوز در ثبت اختراع آن نواقص را برطرف نکردیم و ثبت اختراع هنوز به صورت کامل انجام نمی‌شود، مطلوب نیست. اینکه اختراع ثبت شده چطور در گردش تجاری و صنعتی قرار گیرد و به اشتغال کمک کند را باید بررسی کنیم.

بابایی اظهارداشت: اعتقاد دارم اگر اختراعی که در کشور ثبت می‌شود با رعایت حقوق مخترع زمینه صنعتی شدن، تجاری‌سازی و حضور در بازار و هم اشتغال را فراهم کند.

وی ادامه داد: سازمان ثبت و مالکیت معنوی باید حمایت حقوقی و قضایی را از مخترع انجام دهد تا مطمئن باشد این شناسنامه را برای او صادر می‌کنیم و به عنوان مخترع این حق را برای او حفظ می‌کنیم.

پیان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا