افتتاح فاز اول پروژه ژن‌درمانی کودکان مبتلا به سرطان خون

انتشارات موفقیت‌شناسی

فاز اول پروژه ژن درمانی کودکان مبتلا به سرطان خون (کارتی‌سل‌تراپی) با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور در مرکز طبی کودکان افتتاح شد. این روش درمانی برای درمان یک پسربچه پنج ساله مقاوم به درمان شیمی درمانی، موفقیت آمیز بوده است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، در این مراسم که صبح امروز (شنبه) برگزار شد، «روح الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، «دکتر امیرعلی حمیدیه» رییس پژوهشکده ژن، سلول و بافت دانشگاه علوم پزشکی تهران، « دکتر حسین قناعتی » رییس دانشگاه علوم پژشکی تهران و جمعی از محققان این حوزه حضور داشتند.

«ژن‌درمانی یا کارتی‌سل‌تراپی» جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است که با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی این روش در کشور اجرا شده است.

هدف کلی در ژن تراپی این است که ژن بیماری زا غیر فعال شود یا ژن سالم به شکل غالب در بیاید. با غالب شدن ژن سالم، اثر ژن ناسالم و یا بیمار خنثی شده و فرد بهبود می یابد.

دکتر حمیدیه رییس پژوهشکده ژن، سلول و بافت دانشگاه علوم پژشکی تهران درباره این روش درمانی گفت: ژن درمانی به نوعی دست‌ورزی داخل سلولی با کمک علم و دانش سلول‌های بنیادی است.

وی افزود: این دستاورد نزدیک به هفت سال زمان برده است و بعد از گذراندن مطالعات سلولی و مطالعات پیش‌بالینی روی حیوان و کسب مجوز و کد اخلاق از دانشگاه علوم پزشکی تهران برای نخستین بار محصول ژن‌درمانی در کشور برای یک بیمار استفاده شد.

وی یادآور شد: این دارو در حال حاضر در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد و روی یک کودک مبتلا به سرطان خون که در مقابل همه روش‌های درمانی مقاومت می‌کرد؛ جواب داده و حال عمومی این کودک خوب است و روند درمانی وی در شرایط مطلوبی قرار دارد.

رییس بخش پیوند سلول های بنیادی مرکز طبی کودکان خاطرنشان کرد: این روش درمانی به همت تیمی از پزشکان ایرانی و یک شرکت دانش بنیان با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است و همچنان نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم.

درمان کودک ۵ ساله مقاوم به شیمی درمانی با “ژن درمانی”

به گزارش ایرنا، «ژن‌درمانی» به روش «کارتی سل تراپی» جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است که به همت اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران و با تلاش محققان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به مرحله نهایی رسیده است؛ فقط ۲ شرکت چندملیتی در جهان این روش درمانی را ارائه می‌کنند و این دانش در ایران با تلاش دانشمندان داخلی بومی شده است‌.

دانشمندان ایرانی اخیرا موفق شدند برای نخستین بار در کشور با استفاده از روش “ژن‌درمانی” سرطان خون را در یک بیمار درمان کنند.

بیمار دریافت کننده یک کودک پسر پنج ساله مبتلا به سرطان خون نوع لوکمی لنفوبلاستیک حاد بوده که ۳ بار سابقه بازگشت یا عود بیماری داشته و به درمان شیمی درمانی رایج پاسخ نداده است.

این کودک به دلیل نداشتن دهنده مناسب برای پیوند سلول‌های بنیادی و مقاوم بودن به شیمی درمانی، کاندید ژن درمانی شد و بعد از گذشت بیش از ۲ ماه از تزریق سلول‌های CAR_T سل در شرایط بالینی مناسب بدون حضور سلول‌های بدخیم در خون مغز استخوان است.

مراحل دستوری سلول‌های T از خون به این صورت است که لنفوست‌های T از خون بیمار جمع آوری و به آزمایشگاه برده می‌شوند تا ژن‌های آنها برای تولید آنچه گیرنده‌های آنتی ژن کایمریک نامیده می‌شود، تغییر کنند. این لنفوسیت‌های T اکنون می‌توانند به سلول‌های سرطانی متصل شوند.

بعد از اینکه آزمایشگاه تعداد زیادی از این لنفوسیت‌های T جدید را رشد داد، دوباره به جریان خون تزریق می‌شوند. پس از تزریق ، سلول‌های CAR_T سل به سلول‌های سرطانی بیمار متصل شده و آنها را از بین می‌برند.

این سلول‌ها می توانند تا ماه‌ها پس از تزریق، به تخریب سلول‌های سرطانی ادامه دهند.  این درمان نوعی سلول و ژن درمانی است که به لنفوسیت‌های T کمک می‌کند تا با انواع خاصی از سرطان مبارزه کند.

لنفوست‌های T بخش‌هایی از سیستم ایمنی هستند که سلول‌های خارجی را شناسایی کرده و به کشتن آنها کمک می‌کنند. فرآیند دست ورزی سلول‌های T  برای مبارزه با سرطان که نوعی ژن درمانی است، “درمان کارتی سل” نامیده می‌شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا