سجاد لطفی: برخورداری از«شیما» مانع برخورد سلیقه‌ای بازرسان در رویدادهای مرتبط با مد و لباس می‌شود

انتشارات موفقیت‌شناسی

سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، «شیما» (شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی ایرانی) را پیوست فرهنگی حوزه پوشاک دانست و گفت: طراح با این شناسه می‌تواند در رویدادهای مرتبط با مد و لباس شرکت کند و بازرسان و ناظران نمی‌توانند برخورد سلیقه‌ای با آن داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، سجاد لطفی درباره برنامه‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در حوزه عفاف و حجاب اظهار داشت: فلسفه وجودی قانون ساماندهی مد و لباس که براساس آن کارگروه ساماندهی مد و لباس شکل گرفت، طراحی و مدسازی لباس ایرانی اسلامی است، سال‌ها تلاش‌هایی در این حوزه انجام شده اما تلاش درخوری نبوده است.

برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در بهار سال ۱۴۰۲

وی گفت: در بعضی موارد کارگروه ساماندهی مد و لباس انتقاداتی نسبت به وضعیت پوشش و لباس بانوان دارد و باید یک الگوی ایجابی را داشته باشد و ارایه کند که برپایی نمایشگاه‌های مد و لباس، چارچوب‌هایی همچون شناسه «شیما» (شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی ایرانی) یا سایر سیاست‌هایی که در این راستا اعمال می‌شود و جشنواره مد و لباس فجر که بهار سال ۱۴۰۲ با رویکرد جدیدی اجرا خواهد شد، در مجموعه طراحی و تولید لباس با رویکرد عفیفانه است.

شناسه «شیما» پیوست فرهنگی حوزه پوشاک است

لطفی افزود: شناسه «شیما» پیوست فرهنگی حوزه پوشاک است و از این نظر رویکرد عفیفانه در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی را همان عفاف و حجاب می‌دانیم و حوزه مد و لباس جدا از حوزه عفاف و حجاب در نظر گرفته نمی‌شود.

سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره برگزاری نمایشگاه‌هایی در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و ارائه الگوی لباس عفیفانه بیان کرد: در این حوزه به طور کلی دو نوع نمایشگاه ویژه طراحان و ویژه ویژندها یا تولیدکنندگان تعریف شده است.

وی اظهارداشت: در نمایشگاه ویژه طراحان یا به اصطلاح ایونت‌ها، فعالان این حوزه که عضو سامانه جامع ویژه طراحان و جزو طراحان ثبت شده کارگروه ساماندهی مد و لباس هستند، شرکت می‌کنند و طرح‌هایی را ارایه می‌کنند که مجوز یا شناسه «شیما» داشته باشند.

لطفی با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه ویژه طراحان گفت: معمولا طراحان برای نمایش و ارائه آثارشان نیازمند فضا و مکانی هستند، همچنین این رویدادها فرصتی است تا تولیدکنندگان آثار طراحان را مشاهده و در صورت تمایل، امتیاز آنها را از طراحان خریداری کنند و جریان تولید لباس مورد نظر شکل بگیرد.

سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افزود: چنین رویدادی سال‌هاست که تا حدودی از هدفش دور شده است و مخاطبان نمایشگاه ویژه طراحان، علاوه بر تولیدکنندگان، عموم مردم هم هستند، با این وجود ما این نمایشگاه را برای به حرکت درآمدن چرخ اقتصادی طراحان برگزار می‌کنیم تا آثارشان دیده شود.

وی بیان کرد: اشخاص حقوقی از جمله موسسات فقط می‌توانند درخواست حضور در نمایشگاه ویژه طراحان را ارایه کنند و در دستورالعمل جدید برای برپایی نمایشگاه ویژه طراحان، در راستای حذف انحصار، هر برگزارکننده نمایشگاه مد و لباس دو بار در سال بیشتر نمی‌تواند این رویداد و نمایشگاه را برگزار کند.

لطفی اظهارداشت: هر تولیدکننده‌ و فردی که سکو و مکانی برای فروش اعم از مغازه، شرکت و کارخانه‌ای داشته باشد، حق درخواست برای شرکت در نمایشگاه ویژه طراحان را ندارد، این نمایشگاه ویژه طراحان است که امکان و سکوی فروش آثارشان را ندارند.

سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره نمایشگاه ویژه تولیدکنندگان گفت: تولیدکنندگان و فروشگاه‌های حوزه مد و لباس می‌توانند با ارایه مدارک اعم از جواز تولید و جواز کسب که از اصناف کسب کردند، برای حضور در این نمایشگاه درخواست‌های خود را ارایه کنند.

وی افزود: در این راستا به عنوان مثال نمایشگاه تخصصی «ایران مُد» مهرماه امسال در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و تولیدکنندگان و فعالان حوزه مد و لباس آخرین محصولات و طرح‌های خود را به نمایش گذاشتند و ارایه کردند.

لطفی خاطرنشان کرد: تمامی این نمایشگاه‌ها نیازمند مجوز کارگروه ساماندهی مد و لباس به عنوان مرجع در این حوزه هستند و این کارگروه با شناسه‌های همچون «شیما»، نظارت بر آثار را پیش از طراحی و تولید اعمال می‌کند و در این راستا فقط آثاری می‌توانند در رویدادها و نمایشگاه‌ها ارایه شوند که چارچوب‌ها و استانداردهای کارگروه ساماندهی مد و لباس را از لحاظ فنی و دوخت در حوزه‌های ارزشی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

چگونگی برپایی نمایشگاه‌های لباس عفیفانه در استان‌ها

سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره برپایی نمایشگاه‌های لباس عفیفانه در سطح استان‌ها اظهارداشت: ما معمولا نمایشگاه‌هایی را با رویکردهای نمایش آثار طراحان، خرید یک طرح از طراح یا نمایش مد و لباس برگزار می‌کنیم و در حوزه برپایی نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های فصلی فعالیت نمی‌کنیم، سازمان اصناف متولی چنین رویدادهایی است.

وی گفت: با توجه به شرایط حاضر، دسترس‌پذیری بانوان به لباس عفیفانه، نمایش و عرضه آن مدنظر شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس بوده است و در این راستا با کارگروه‌های استانی و نهادهای مشارکت‌کننده در کارگروه، برنامه را پیش می‎‌بریم.

لطفی افزود: کارگروه ساماندهی مد و لباس، متشکل از وزارت‌های صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، سازمان‌های صدا و سیما، برنامه و بودجه و سه نهاد صنفی و مردمی است که چنین ترکیبی در مقیاس کوچک در استان‌ها فعالیت می‌کنند، با بهره‌مندی از این ظرفیت، براساس نیاز استان‌ها برای دسترسی و داشتن سکوی فروش لباس عفیفانه تصمیم گرفته شد که با همکاری طراحان و تولیدکنندگان، نمایشگاه‌هایی در این حوزه برگزار شود.

تولیدکنندگان حوزه مد و لباس اسلامی ایرانی، سکو یا مغازه دائمی در استان‌ها ندارند

سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بیان کرد: در تهران سکوهای فروش لباس عفیفانه‌ای وجود دارد اما نسبت به جمعیت این شهر بسیار کم است، با این وجود مردم تهران یک دسترسی اندکی به لباس عفیفانه دارند اما این سکوهای فروش در استان‌ها میل به صفر می‌کند، هر کدام از تولیدکنندگان حوزه مد و لباس اسلامی ایرانی، سکو یا مغازه دائمی در استان‌ها ندارند.

وی گفت: براین اساس برنامه‌ریزی شده است که با همکاری تولیدکنندگان شاخص و مهم حوزه مد و لباس اسلامی ایرانی، نمایشگاه‌هایی را سالانه طی چهار تا پنج روز با همکاری و همراهی نهادهایی همچون اصناف و صدا و سیما، در استان‌های مختلف کشور برپا کنیم، تولیدکنندگان از این طریق ضمن تعامل با ساکنان این استان‌ها، از نیازهای آنان مطلع شوند و برای ایجاد سکوی فروش و واحد صنفی در سایر استان‌های کشور جذب و ترغیب شوند.

لطفی افزود: نخستین دوره این نمایشگاه آذرماه امسال در همدان برگزار شد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تمرکززدایی از تهران و تحقق عدالت فرهنگی قرار است در استان‌هایی همچون کرمانشاه، آذربایجان شرقی، خوزستان، گیلان، کرمان و یزد برگزار شود.

ظرفیت‌های استان‌ها اولویت ما در برپایی نمایشگاه‌های لباس عفیفانه است

سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بیان کرد: تمامی نمایشگاه‌های لباس عفیفانه در استان‌ها و الگوهای ارایه شده در آنها با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و اصناف برگزار می‌شود و تداخلی با سبک و نوع پوشش هر استان براساس الگوهای مذهبی، سنتی و فرهنگی آنها ندارد.

وی اظهارداشت: ظرفیت‌های استان‌ها اولویت ما در برپایی نمایشگاه‌های لباس عفیفانه است، عامل برگزاری این نمایشگاه‌ها خصوصی است و کارگروه ساماندهی مد و لباس سعی می‌کند با بهره‌مندی از ظرفیت‌های هر استان و مشارکت نهادهایی همچون شهرداری، صدا و سیما، اداره کل صمت، اصناف، شرایط حضور تولیدکنندگان و طراحان در این نمایشگاه‌ها را تسهیل کند.

در برپایی نمایشگاه‌های لباس عفیفانه در استان‌های کشور تنها آثاری می‌توانند حضور پیدا کنند که شناسه «شیما» داشته باشند

لطفی گفت: در برپایی نمایشگاه‌های لباس عفیفانه در استان‌های کشور تنها آثاری می‌توانند حضور پیدا کنند که شناسه «شیما» داشته باشند، علاوه بر آن بازرسان استانی از اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت و اصناف از آثار نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند تا آثار و محصولات مورد قبول و پذیرش جامعه و در قالب چارچوب‌های ابلاغی عرضه شود. کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، از طرح‌ها و پیشنهادهای طراحان و تولیدکنندگان لباس عفیفانه استقبال می‌کند و هیچ گونه محدودیتی برای حضور آنان وجود ندارد.

سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره چگونگی دسترسی به شناسه «شیما» افزود: هر اثر طراح باید در سامانه جامع طراحان ثبت شود، این پیش نیاز ثبت درخواست برای کسب مجوز شناسه «شیما» است، هر طراحی که اثری تازه را طراحی کرده باشد، باید اطلاعات و عکس آن را در سامانه بارگذاری کند تا توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار بگیرد، در صورت تایید، شناسه «شیما» به طرح تعلق می‌گیرد و طراح با این شناسه که قانونی و مورد پذیرش بازرسان و ناظران است، می‌تواند در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مرتبط با مد و لباس شرکت کند و محصول تولیدی را در فروشگاه‌ها عرضه کند و براساس داشتن این شناسه، بازرسان و ناظران نمی‌توانند برخورد سلیقه‌ای با آن داشته باشند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا