دانشگاه‌های برتر اروپا و آسیای میانه

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، اخیراً نظام رتبه‌بندی کیواس دانشگاه‌های برتر اروپا و آسیای میانه را معرفی کرده است. در گروه‌بندی دانشگاه‌های برتر اروپا و آسیای میانه ۴۰۰ دانشگاه و موسسه وجود دارد که در نظام رتبه‌بندی کیواس بر اساس ۱۰ شاخص مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بر اساس اعلام این رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ دانشگاه‌های روسیه و ترکیه در میان دانشجویان بین‌المللی بسیار پرطرفدار بوده‌اند. قزاقستان، لهستان، اوکراین، رومانی و جمهوری چک و مجارستان در رتبه‌های بعدی مراجعه دانشجویان قرار دارند.

۱۰ فاکتور ارزیابی

در مجموع ۱۰ فاکتور برای ارزیابی دانشگاه‌ها از سوی کیواس در نظر گرفته شده است. شهرت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات یکی از این مؤلفه‌ها است که به میزان ۳۰ درصد در رتبه‌بندی اثرگذار است. شهرت جهانی از طریق نظرسنجی‌های بزرگ بین‌المللی تعیین می‌شود. شهرت کارفرما نیز به میزان ۲۰ درصد در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تأثیر دارد. هدف این شاخص انعکاس شهرت در بازار اشتغال فارغ‌التحصیلان است.

نسبت استاد به دانشجو به میزان ۱۰ درصد از دیگر شاخص‌های کیواس است. این شاخص برای این در نظر گرفته شده تا میزان تعهد مؤسسات به دانشجویان و پشتیبانی از آن‌ها شناسایی شود. مقالات هر دانشگاه و موسسه نیز به میزان ۱۰ درصد و استنادات به هر مقاله به‌اندازه ۵ درصد در رتبه‌بندی اثرگذار است.

شبکه تحقیقاتی بین‌المللی به میزان ۱۰ درصد از دیگر شاخص‌های در نظر گرفته شده است. با استفاده از داده‌های ارائه شده توسط Scopus، میزان همکاری‌های تحقیقاتی بین‌المللی هر موسسه و دانشگاه شناسایی می‌شود. وب‌سایت دانشگاه‌ها و مؤسسات نیز به میزان ۵ درصد در رتبه‌بندی اثر دارند. وب‌سایت دانشگاه‌ها باید اطلاعات موردنیاز را به‌موقع در اختیار دانشجویان قرار دهند و به‌روز باشند. اطلاعات موردنیاز این شاخص از نظام رتبه‌بندی وبومتریک استخراج می‌شود. اعضای هیئت علمی دارای مدرک یکی دیگر از شاخص‌های در نظر گرفته شده برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های اروپایی و آسیای میانه است. این شاخص به میزان ۵ درصد در بهبود رتبه موسسه یا دانشگاه اثرگذار خواهد بود.

فعالیت‌های بین‌المللی نظیر دانشکده‌ها و دانشجویان بین‌المللی نیز به‌اندازه ۲,۵ درصد در هر مؤلفه، ارتقای رتبه دانشگاه‌ها و مؤسسات را در بردارد.

دانشگاه دولتی مسکو

بر این اساس برترین دانشگاه اروپا و آسیای میانه، دانشگاه دولتی لومونُسُـف مسکو است. این دانشگاه در سال ۱۷۷۵ در شهر مسکو بنا شده است. این دانشگاه همچنین در رتبه‌بندی تایمز در رتبه ۱۸۹ دانشگاه‌های جهان قرار دارد. این دانشگاه اکنون ۴۷ هزار دانشجو دارد و هر ساله بیش از ۴ هزار دانشجوی بین‌المللی وارد این دانشگاه می‌شود.

دانشگاه تارتو

دومین دانشگاه برتر اروپا و آسیای میانه، دانشگاه تارتو در استونی اروپا است. این دانشگاه در سال ۱۶۳۲ توسط پادشاه سوئد گوستاو دوم آدولف تأسیس شده است. این دانشگاه از نظر تعداد کارکنان، تعداد دانشجویان و فعالیت‌های آموزشی، تحقیق و توسعه، جزء قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه استونی است. این دانشگاه به‌عنوان تنها دانشگاه کلاسیک استونی، از رشته‌های مختلف دانشگاهی استقبال می‌کند. رشته‌های هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی، پزشکی و علوم و فناوری در این دانشگاه وجود دارد. ۱۹۷ برنامه تحصیلات تکمیلی و کارشناسی ارشد مبتنی بر تحقیق در این دانشگاه ارائه شده که ۲۷ برنامه به‌صورت بین‌المللی است و به‌طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. در سال ۲۰۲۰، تقریباً ۱۳ هزار دانشجو در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند که حدود یک هزار و ۶۰۰ دانشجو بین‌المللی هستند.

دانشگاه سن‌پترزبورگ

دانشگاه سن‌پترزبورگ سومین دانشگاه برتر در این رتبه‌بندی کیواس است. این دانشگاه اولین موسسه آموزش عالی در روسیه است که در سال ۱۷۲۴ بنا شده است. امروزه دانشگاه سن‌پترزبورگ یکی از مراکز برجسته بین‌المللی آموزش، علوم و فرهنگ است. این دانشگاه جزء بهترین دانشگاه‌های روسیه در زمینه ارتباط با صنعت است. این دانشگاه به‌عنوان یک نهاد پویا، دارای برنامه‌های آموزشی چند رشته‌ای متنوع است.

این دانشگاه تاکنون میزبان ۹ برنده جایزه نوبل در رشته‌های فیزیولوژی، پزشکی، شیمی، فیزیک، اقتصاد، ادبیات و همچنین برندگان مدال فیلدز بوده است. علاوه بر این، دو رئیس جمهور فدراسیون روسیه و ۶ رهبر دولت از سن‌پترزبورگ فارغ‌التحصیل شدند.

هر ساله بیش از ۳ هزار دانشجوی بین‌المللی از ۱۰۰ کشور در این دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند. این دانشجویان می‌توانند ۳۰ رشته به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی و ایتالیایی را انتخاب کنند و همچنین ۴۰۰ برنامه در دوره‌های لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا به زبان روسی به آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

سن‌پترزبورگ با ۴۸۵ دانشگاه در ۸۰ کشور جهان همکاری فعال و در بسیاری از برنامه‌های تحقیقاتی بین‌المللی مشارکت دارد.

دانشگاه چارلز

دانشگاه چارلز از جمهوری چک چهارمین دانشگاه برتر در اروپا و آسیای میانه است. این دانشگاه نیز در سال ۱۳۴۸ تأسیس شد. در طول بیش از ۶۷۰ سال از عمر خود، دستخوش تغییرات زیادی شده است. این دانشگاه در حال حاضر یک دانشگاه با بودجه عمومی است که ۱۷ دانشکده شامل ۳ دانشکده الهیات، ۶ دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی، ۵ دانشکده پزشکی و ۴ دانشکده علوم دارد. در دانشگاه اهمیت زیادی به رشته‌های علمی کلاسیک (فلسفه، الهیات، ریاضیات) و رشته‌های مدرن‌تر (بوم‌شناسی، علوم کامپیوتر، مددکاری اجتماعی، مطالعات جنسیتی) و همچنین رشته‌هایی که به سمت یک حرفه خاص است (مثلاً پزشکی و علوم بهداشتی، حقوق، داروسازی، آموزش، مددکاری اجتماعی، ترجمه و تفسیر، بایگانی) گذاشته می‌شود.

مأموریت اصلی دانشگاه این است که دانشجویان خود را قادر به کسب آموزش با کیفیت و همچنین نقش فعال در گفتمان عمومی در مورد مسائل اجتماعی، اخلاقی و شکل‌گیری جامعه مدنی کند. دانشگاه چارلز خود را به‌عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی که بر اصول وحدت و آزادی تحقیق و آموزش استوار است، معرفی می‌کند.

دانشگاه چارلز تلاش می‌کند تا دانشجویان را به تفکر انتقادی ترغیب کند و آن‌ها را راهنمایی می‌کند تا از حداکثر توانایی خود استفاده کنند. همچنین این دانشگاه یک آموزش جامع دانشگاهی به آن‌ها ارائه می‌دهد تا بتواند آن‌ها را در حرفه‌های مورد علاقه‌شان موفق کند. این برنامه طیف گسترده‌ای از برنامه‌هاست که همگی رایگان هستند.

دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک

پنجمین دانشگاه برتر اروپا و آسیای میانه دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک است. این دانشگاه نیز در سال ۱۹۵۹ در روسیه بنا شده است. این دانشگاه ۱۳۸ آزمایشگاه علمی و مرکز تحقیقاتی مجهز دارد که کمک زیادی به توسعه تحقیقات در روسیه می‌کند. این دانشگاه همچنین بورسیه‌های ۲ و ۳ ساله در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. در جریان این بورسیه‌ها شهریه دانشجویان به‌صورت کامل پرداخت می‌شود و کمک‌هزینه ماهانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا