دکتر محمد حاتمی: خدمات روان‌شناسی با دستور رئیس‌جمهور بیمه می‌شوند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور ازدستور رئیس‌ جمهوری مبنی برای تحت پوشش بیمه قرارگرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از فارس، دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با حضور در برنامه کشیک سلامت از تشکیل کارگروهی برای ارتقا سلامت روان و همچنین دستور رئیس‌جمهوری مبنی برای تحت پوشش بیمه قرارگرفتن خدمات روان‌شناسی و مشاوره در کشور خبر داد. 

وی در توضیح چگونگی فعالیت این کارگروه گفت: بسته‌ای برای “سهم‌بخشی” در بخش سلامت روان در حال تهیه است تا مشخص شود، سهم سازمان‌های مختلف مانند وزرات بهداشت، سازمان بهزیستی و دیگر ارگان‌های فعال در زمینه‌های هنری و ورزشی در تامین سلامت روان جامعه در سال آینده چقدر است. 

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور افزود: زمانی‌که سهم بخش‌های مختلف مشخص شود، نهاد‌های نظارتی مانند شورای عالی فرهنگی و مجلس می‌تواند بر عملکرد سازمان‌های مربوطه نظارت داشته باشد. در حال حاضر برخی از نهادها و ارگان‌ها نقش خودشان را ایفا نمی‌کنند. 

حاتمی با اشاره به عدم اجرایی‌شدن قانون سلامت روان گفت که متولی سلامت در کشور ما، وزرات بهداشت و درمان است و این هم شامل سلامت جسم و هم سلامت روان می‌شود. اما سلامت روان متولی واحدی ندارد و وزرات بهداشت به تنهایی نمی‌تواند در زمینه اقدامی جدی بکند، چراکه همه سازمان‌ها و ارگان‌ها از صداوسیما گرفته تا نهادهای امنیتی در این مقوله نقش‌آفرین هستند.

تشکیل معاونت سلامت روان 

وی در واکنش به این شنیده که موجودیت دفتر سلامت روان وزارت بهداشت زیرسئوال رفته و ممکن است تعطیل شود، گفت: جلساتی با آقای دکتر فرشیدی داشته‌ایم و معاونین وزارت بهداشت، سلامت روان و جسم را تفکیک‌ناپذیر می‌دانند اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در وزارت بهداشت، سلامت روان زیر سایه قرار گرفته است.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی در ادامه افزود: به همین دلیل باید یک معاونت سلامت روان در وزارت بهداشت تشکیل شود که بتواند بازیگران سلامت روان در کشور را دور یک میز جمع کند و از ظرفیت‌های سازمان‌ها استفاده کند؛ چراکه برای افزایش سلامت روان باید متولی واحدی مشخص شود و این مسئله باید حل شود.

وی با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه، تاکید کرد: این قانون می‌تواند تحولی در جامعه به‌ویژه در بخش سلامت روان ایجاد کند اما این مستلزم کار کارشناسی و بررسی دقیق پیش از تصویب در مجلس است و نباید به راحتی از آن عبور کنند. 

دستور ویژه برای بیمه‌شدن خدمات روانشناسی 

حاتمی در ادامه برنامه کشیک سلامت گفت: پس از رایزنی‌های متعدد با وزرات بهداشت، مجلس و معاون اول رئیس‌جمهوری و خود شخص رئیس‌جمهور، در نهایت آقای ابراهیم رئیسی به وزیر بهداشت دستور دادند تا خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی تحت پوشش بیمه همگانی و تکمیلی قرار بگیرد. در چنین شرایطی شهروندان تنها 40 درصد از مبلغ خدمات روانشناسی و مشاوره را پرداخت خواهند کرد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی افزود: مسئله مهمی که باید در قانون برنامه هفتم توسعه به آن توجه شود، مسئله پیشگیری است و باید بودجه‌های مستقیمی برای آن در نظرگرفته شود. اکنون برای برنامه‌های فرهنگی حتی 10 درصد بودجه در نظر می‌گیرند، اما متاسفانه بودجه پیشگیری زیر یک درصد بودجه نظام سلامت است. 

وی متذکر شد:طبق گزارش‌های منتشر شده، بیش از ۹۵ درصد بودجه نظام سلامت صرف ارائه خدمات بهداشتی درمانی با رویکرد سلامت جسم شده و تنها 5 درصد و حتی بر اساس برخی از گزارش‌ها، حدود یک درصد از بودجه وزرات بهداشت، صرف مقوله‌ای به نام سلامت اجتماعی و روان می‌شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
فارس

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا