رونمایی از پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده در دانشگاه الزهرا

انتشارات موفقیت‌شناسی

پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده برای نخستین بار در کشور با هدف ایجاد نظام جامع اطلاعاتی از پژوهش‌های انجام شده توسط زنان سرآمد و متخصص، هماهنگ‌سازی، هم افزایی و بهره‌گیری موثر از ظرفیت‌های موجود در تولید و ارائه محتوا در حوزه زنان و خانواده در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده برای نخستین بار در کشور، با حضور زهرا ناظم بکائی سرپرست دانشگاه الزهرا، سعید رضایی شریف آبادی رئیس انجمن علمی کتابداری ایران، عبدالرضا مجدالدین مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و جمعی از مسئولان حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، در سالن تورانی دانشگاه الزهرا رونمایی شد.

بکائی در این آیین گفت: در دنیای کنونی برای ترسیم چشم اندازها و استراتژی‌ها، تدوین اهداف و اقدامات در زمینه‌های مختلف نیازمند مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه وجود داده‌های درست، واقعی و دسترسی به آنها بستری برای اتخاذ تصمیمات مهم و فوری است، افزود: ویژگی خاص این داده‌ها در سیالیت و حالت دینامیکی آنها نهفته است. لذا باید مرتبا و مداوم در حال کسب اطلاعات واقعی، راستی آزمایی داده‌ها و مهمتر از آن، تجزیه و تحلیل داده‌ها بود.

سرپرست دانشگاه الزهرا ادامه داد: امروز پس از حدود یک سال تلاش وسیع و پیگیری‌های مجدانه عزیزان، می‌توانیم اولین پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده را در دانشگاه الزهرا رونمایی کنیم و در این پایگاه رصد پیشرفت و موقعیت بانوان در حوزه های مختلف را انجام دهیم.

بکائی تأکید کرد: با توجه به تعریف اهداف کلان و مأموریت خاص به عنوان تنها دانشگاه جامع بانوان کشور و جهت ارائه الگوی زن مسلمان فرهیخته و تحول‌آفرینی در جامعه، خود باید مرکزیت آمار جدی و دقیق حوزه زنان و حضور اجتماعی، علمی، هنری، ورزشی، علوم انسانی، قرآنی و پزشکی آنان در کشور را داشته باشد.

سرپرست دانشگاه الزهرا با تأکید بر اینکه این مرکز باید به یک پایگاه خلاق و نوآور و در عین حال پیشرو در امور مرتبط با زنان و خانواده تبدیل شود، گفت: در مرحله بعد تجزیه و تحلیل داده‌ها و پیرو آن شناسایی خلاء‌ها و آسیب‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد و در مراحل گسترش خود، زبان‌های انگلیسی و عربی و سایر زبان ها را نیز تحت پوشش قرار دهد.

وی درباره پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده دانشگاه الزهرا گفت: این پایگاه باید مرجع اطلاعات قابل اعتماد باشد و حضور واقعی بانوان در جامعه را منعکس کند؛ زیرا پیشرفت‌های بانوان پس از انقلاب اسلامی در داخل و خارج به خوبی بیان نشده است.

بکائی با تشکر از دست اندرکاران پرتلاش این پروژه عظیم و مهم بر حساسیت در انتقال داده‌ها تأکید کرد و افزود: این پایگاه در چشم انداز خود نباید فقط یک مرکز داده بماند، بلکه باید شروعی برای تبدیل شدن به یک مرکز داده‌های بزرگ (Big data) و مرجعی برای اطلاعات زنان و خانواده در سراسر کشور و حتی فراتر از آن باشد.

سرپرست دانشگاه الزهرا در خصوص موفقیت بانوان کشور بعد از انقلاب اسلامی با همه فرازو فرودها، تصریح کرد: امروزه بانوان ما حدود ۳۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور را تشکیل می‌دهند و این در حالی است که در پیشرفته‌ترین کشورها فقط حدود ۴۰ درصد محققانشان خانم هستند که این توانمندی بالا و تلاش بسیار بانوان ما را نشان می دهد.

بکائی با بیان اینکه لازم است راهکارهایی برای جذب نخبگان خانم و دختران جوان موفق داشته باشیم و مشوق‌هایی برای این مهم در نظر بگیریم، گفت: این رونمایی آغاز یک راه مهم و شروع مسیر ضروری برای پیشرفت زنان در کشور اسلامی ایران است. لذا از همه متخصصان و صاحب نظران دعوت می‌کنم برای کامل شدن این سامانه با ما همکاری و همفکری کنند تا مدیریت داده‌ها به خوبی انجام گیرد.

وی گفت: امروز دانشگاه الزهرا مفتخر است که اولین پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده را به نام مبارک خود در تاریخ علم کشور ثبت کند و امیدوار است با کمک نهادهای مسئول و ذی ربط بتواند به زودی این مرکز را به یک مرکز داده‌های بزرگ در حوزه زن و خانواده به صورت مرجعی دقیق و قابل اعتماد به منظور تبیین پیشرفت و تلاش مستمر زنان کشورمان تبدیل کند.

در ادامه مریم پاکدامن نائینی مجری طرح پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده دانشگاه الزهرا توضیحاتی در خصوص مزایا، اهداف و چشم‌اندازهای این طرح ارائه داد.

وی درباره اهداف این پایگاه گفت: مدیریت پژوهش هوشمند از طریق معرفی فعالیت‌های پژوهشی در حوزه زن و خانواده، ایجاد نظام جامع اطلاعاتی از پژوهش‌های انجام شده توسط زنان سرآمد و متخصص با ارائه ایده‌هایی برای انجام پژوهش‌های جدید، هماهنگ سازی، هم افزایی و بهره‌گیری موثر از ظرفیت‌های موجود در تولید و ارائه محتوا در حوزه زنان و خانواده، برقراری تعاملات هدف‌مند و نظام‌مند با ذینفعان برون سازمانی، ارتقای درون سازمانی و دانشجویان، شناخته شدن پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س) به عنوان رابط سازمان‌ها و مؤسسات درگیر در فرآیند تولید محتوای علمی میان مراکز فعال در حوزه زنان و خانواده و فراهم‌آوری زمینه مناسب برای ارتقای جایگاه زن در جامعه از جمله اهداف اصلی ایجاد پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده است.

پاکدامن همچنین مطرح کرد: توسعه همکاری‌های علمی پژوهشی ملی و بین‌المللی در حوزه زنان و خانواده، تولید دانش و ارتقای نظام پژوهشی با رویکردهای نوین، انتشار دانش، ترویج و اجرایی‌سازی دستاوردهای پژوهشی و دانشی در حوزه زنان و خانواده با معرفی پیشینه پژوهش‌های انجام شده در این حوزه و بهبود و ارتقای زمینه‌های لازم برای پژوهش‌های جدید، حمایت از شکل‌گیری شبکه‌های تخصصی و مرتبط در حوزه‌های مختلف مرتبط با امور زنان و خانواده نیز از چشم‌اندازهای این طرح است.

مجری طرح پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده دانشگاه الزهرا با شرح روند تدوین طرح در چهار مرحله مختلف از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به اهمیت این پایگاه در جهاد تبیین و انعکاس تصویری متقن و علمی از روند رو به رشد حضور و موفقیت های زنان پس از انقلاب اسلامی اشاره و از دغدغه مندی مشکین فام به عنوان ریاست پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا در به ثمر رساندن این طرح ملی تقدیر کرد.

مراسم رونمایی از این پایگاه با حضور رییس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه، بتول مشکین فام ریاست پژوهشکده زنان، سخنرانان ویژه انجام شد و صفحه اول پورتال پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده به آدرس www.womendb.alzahra.ac.ir برای عموم به نمایش در آمد.

در بخش پایانی این آیین از سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه اطلاعات علمی سیویلیکا و نهاد خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان حامیان علمی طرح ملی پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده تقدیر شد. همچنین از اعضای کارگروه اجرایی این طرح؛ مریم پاکدامن نایینی، صدیقه عباسی، نعیمه نجفی، فرزانه شکری، عشرت صادقی، حوریه آقابابا، مهندس فاطمه عسگری و الهه آقاجان و سایر حامیان و پشتیبانان طرح پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده تقدیر به عمل آمد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا