ابلاغ آیین‌نامه پژوهشگران پسادکتری

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ شدن آیین‌نامه پژوهشگران پسادکتری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دکتر پیمان صالحی، درباره وضعیت مصوبه پژوهشگران پسادکتری، گفت: این مصوبه ابلاغ شده است و به‌زودی در مورد جزئیات آن نشست خبری برگزار خواهد شد.

 دوره تحقیقاتی پسادکترا؛ یکی از مهم‌ترین دوره‌های پژوهشی در مراکز علمی است که در تمام دنیا شناخته شده است. افرادی که این دوره را می‌گذرانند، مدرک تحصیلی دریافت نمی‌کنند و تنها برای مدت زمان مشخص حدوداً دو تا پنج ساله، در یک مرکز پژوهشی فعالیت می‌کنند. هدف از این دوره تحقیقاتی ارتقای مهارت‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز صنعتی و …، اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مقطع دکتری، افزایش میزان پاسخگویی به نیازهای کشور و … است.

در ایران تاکنون آیین‌نامه‌های پسادکترای مختلفی تدوین شده است و آخرین آیین‌نامه ابلاغی پسادکترا نیز در دی‌ماه ۱۳۹۹ از سوی وزارت علوم ابلاغ شد؛ ولی این طرح‌ها آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفتند و هنوز در ایران مانند دیگر کشورها از ظرفیت دانش‌آموختگان دکتری استفاده نمی‌شود.

امسال تدوین آیین‌نامه جدیدی برای به‌کارگیری پژوهشگران پسادکترا در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری شد و به صورت مقدماتی در این شورا، به تصویب رسید. در این طرح جدید، سه نوع دوره پسادکترای «پژوهشی»، «فناوری» و «صنعتی» در نظرگرفته شده است.

به گفته دبیر شورای عالی عتف  حقوق یک پژوهشگر پسادکترا معادل ۷۰ تا ۸۰ درصد حقوق یک استادیار پایه یک در نظر گرفته شده و نیازهای مالی این طرح از محل صندوق علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت خواهد شد. حل مشکل سربازی و استفاده از پژوهشگران پسادکترا به عنوان امریه، احتساب دوره پسادکترا در سوابق شغلی افراد؛ مواردی هستند که در آیین‌نامه جدید پژوهشگران پسادکتری در نظر گرفته شده است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا