ابلاغ آیین‌نامه جذب و بکارگیری محققان پسادکتری

انتشارات موفقیت‌شناسی

آیین نامه جذب و بکارگیری محققان پسادکتری با هدف کمک به جذب و نگهداشت نخبگان و استفاده بهینه از دانش‌آموختگان دوره دکتری ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، در راستای نگهداشت و بکارگیری نخبگان،‌ افزایش اثربخشی فارغ‌التحصیلان دارای مدرک دکتری و تسهیل ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت با تأکید بر نیازها و تقاضاهای نمایه شده در سامانه‌های اطلاعاتی، «طرح ملی جذب و بکارگیری محققان پسادکتری» در بیست و هشتمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تاریخ ۵ اسفند ۱۴۱۰، به تصویب رسید و مقرر شد آیین‌نامه اجرایی آن توسط دبیرخانه شورا با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین و در کمیسیون دائم شورای عالی عتف تصویب شود.

آیین‌نامه مذکور طی جلسات متعدد با حضور نمایندگان سازمان‌های مذکور تهیه و در دو جلسه کمیسیون دائم بررسی و در جلسه مورخ هفتم اسفند ۱۴۰۱ تصویب شد.

مهمترین اهداف این آیین‌نامه شامل، توسعه دوره پسادکتری، استفاده بهینه از ظرفیت دانش‌آموختگان دوره دکتری در حوزه‌های پژوهشی، فناوری و صنعتی، کمک به جذب و نگهداشت نخبگان، ایجاد بستر مناسب برای توانمندسازی دانش‌آموختگان دوره دکتری و کمک به گسترش مرزهای دانش و حل مشکلات کشور است.

بر اساس این آیین‌نامه متقاضیان دوره پسادکتری باید دارای مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.) از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند و منع قانونی در اشتغال به عنوان پژوهشگر نداشته باشند.

متقاضی دوره پسادکتری علاوه بر اخذ پذیرش از فرد میزبان یا استاد میزبان نباید بیش از چهار سال از فارغ‌التحصیلی دوره دکتری او گذشته باشد.

در این آیین نامه، چهار نوع دوره پسادکتری پیش‌بینی شده است که متقاضیان متناسب با نیاز و علاقه‌مندی خود میتوانند دوره پسادکتری را در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی یا واحدهای صنعتی و مراکز فناوری واجد شرایط بگذرانند. انواع دوره پسادکتری شامل “تحقیقات بنیادی”، “تحقیقات کاربردی”، “فناوری” و ” صنعتی” می‌باشند. دوره تحقیقاتی بنیادی و کاربردی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی ، دوره فناوری در مراکز فناوری و دوره صنعتی در واحدهای صنعتی ایجاد می‌شود.

حقوق محققان پسا دکتری ۸۰ درصد استادیار در نظر گرفته شده که قرار است در دوره تحقیقاتی بنیادی تا حداکثر ۹۰ درصد، در دوره تحقیقات کاربردی تا ۵۰ درصد، در دوره فناوری تا ۴۰ درصد آن در صورت احراز شرایط و تایید کارگروه پسادکتری توسط شورای عتف پرداخت می‌شود و مابقی آن توسط موسسه پذیرنده پرداخت خواهد شد. حقوق محققان دوره صنعتی نیز از سوی واحد صنعتی پذیرنده پرداخت می‌شود.

به کارگیری محقق پسادکتری به منزله استخدام دائم نیست و بعد از اتمام دوره، مؤسسه/ مرکز فناوری/ واحد صنعتی که محقق پسادکتری دوره خود را گذرانده است، هیچ تعهدی برای ایجاد هر نوع رابطه استخدامی با ایشان ندارد. برای تأکید این مورد، تعهدات قانونی لازم قبل از عقد قرارداد پسادکتری اخذ می‌شود.

اجرای این آیین‌نامه از اول سال ۱۴۰۲ خواهد بود و فرایند ثبت نام متقاضیان و نحوه ارسال مدارک از طریق سامانه ساتع صورت می‌گیرد که چگونگی آن اعلام خواهد شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا