نشریه‌های برتر کشور در حوزه‌ علوم پزشکی توسط SID معرفی شدند

آخرین گزارش استنادی نشریه‌های علمی – پژوهشی مصوب وزارت بهداشت SID – JCR (۱۴۰۰ – ۲۰۲۱) توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، نتایج ارزیابی استنادی جامع نشریه‌های مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (Journal Citation Reports – JCR ۲۰۲۱ – ۱۴۰۰) منتشر شد.

دکتر فاطمه عظیم‌زاده، رییس مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) با اشاره به تحلیل نتایج این ارزیابی در سال‌های متوالی، بیان کرد: مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی از سال ۱۳۹۵ تاکنون، هرساله نشریه‌های علمی – پژوهشی وزارت بهداشت را ارزیابی نموده و نتایج به‌دست آمده را در اختیار جامعه علمی قرار داده است.

وی افزود: در گزارش سال جاری نسبت به سال گذشته در همه شاخص‌های استنادی شاهد ارتقاء و پیشرفت هستیم که نشان‌دهنده تلاش و پشتکار جامعه علمی در حوزه پزشکی است. در صورتی‌که میانگین IF طی سال‌های گذشته همواره مسیر افزایشی را تجربه کرده است، در عین‌حال وجود نکاتی از قبیل میزان خوداستنادی در این گزارش باتوجه به استانداردهای بین‌المللی قابل تأمل است. به‌علاوه حضور سه نشریه فارسی زبان در بین ۲۰ نشریه برتر، نشان‌دهنده توجه بیشتر نویسندگان به مقاله‌های فارسی به نسبت گذشته است.

وی در تحلیل گزارش استنادی مرکز گفت: بررسی میزان دانلود و بازدید مقاله‌ها در SID رابطه معناداری با تعداد استنادهای مقاله دارد. به‌علاوه مقایسه نتایج JCR۹۹-SID و JCR۱۴۰۰-SID نشان می‌دهد تعداد نشریه‌ها دارای شاخص تأثیر از ۴۱۹ نشریه به ۴۵۸ نشریه و تعداد نشریات دارای شاخص آنی از ۳۳۰ نشریه با اضافه شدن ۴۸ نشریه به ۳۷۸ نشریه رسیده است؛ بنابراین دایره نشریه‌های دریافت‌کننده استناد گسترش یافته و سرعت استناددهی به مقاله‌های نشریه‌های داخلی در حوزه پزشکی نیز افزایش یافته و می‌تواند نشان‌دهنده پی‌گیری جدی‌تر نتایج تحقیقات پژوهشگران توسط همکارانشان باشد.

دکتر عظیم زاده یادآور شد: در حالیکه در سطح نشریه‌های بین‌المللی، میزان استناددهی در حوزه پزشکی اعداد قابل توجهی را نشان می‌دهد، در سطح نشریه‌های داخلی میزان استناددهی بسیار کمتر است؛ بنابراین باید به استناددهی کم پژوهشگران کشور به یکدیگر توجه کرد. برای ورود به این موضوع و تحلیل عمیق‌تر، لازم است مقایسه‌ای بین رفتار استنادی داخلی پژوهشگران با استناددهی در نشریه‌های بین‌المللی صورت پذیرد. از سوی دیگر همان‌گونه که یکی از فلسفه‌های ایجاد و گسترش نشریه‌های داخلی نیازهای داخل کشور بوده است، لازم است شاخص‌ها و روش‌های ارزیابی بومی را گسترش داد تا میزان دستیابی به این هدف قابل ارزیابی باشد.

رییس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) گفت: در حال حاضر ۴۶۵ نشریه در فهرست نشریات مصوب وزارت بهداشت حضور دارند که از این تعداد ۸۹ نشریه نمایه PubMed و ۱۷۵ نشریه نمایه Scopus را اخذ کرده‌اند که برخی نشریات در بیش از یک نمایه حضور دارند.

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، جهت مشاهده گزارش کامل به آدرس https://www.sid.ir/pr/jcr۱۴۰۰.pdf مراجعه کنید.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا