اعلام برنامه‌ روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

 مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تشریح برنامه‌های «روز بناها و محوطه‌های تاریخی»، گفت: نشست‌های علمی با موضوع میراث فرهنگی و بحران‌هایی مانند سیل، زلزله و فرونشست در یزد، اصفهان، ارومیه و شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، فاطمه داوری در آستانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در نشستی با خبرنگاران به پیشینه شکل‌گیری شورای بناها و محوطه‌ها و انگیزه نام‌گذاری ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) اشاره کرد و گفت: این مناسبت با هدف ایجاد فرصت گفت‌وگو و توجه به ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی در تقویم درج شده است. ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی) به دنبال این است که از دل بناها و محوطه‌ها، دانش و رهیافتی را دریافت کند، تا هر سال تحولاتی را در زمینه اقدامات اقلیمی رقم بزند و هر سال شعاری را به این روز اختصاص می‌دهد که سال گذشته «تغییرات اقلیمی» و امسال «تحولات میراثی» را برای روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در نظر گرفته است.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با بیان این‌که نگاه تحول‌آفرین، محور دیگر برای برنامه‌ریزی‌های امسال است تا تحول‌های بنیادی را رقم بزنیم، اظهار داشت: در گام نخست باید بتوانیم مردم و بهره‌برداران را توانمند کنیم که بانیان اصلی حفاظت باشند، بر همین اساس برای اختصاص بسته حمایتی و تسهیلات مرمت در بافت‌های تاریخی توافق شد.

داوری افزود: نهایت همکاری با دستگاه‌های متولی حفاظت که دارای حوزه اشتراکی فعالیت با ما هستند رویکرد دیگر ما بوده، مثل اقدام مشترک با بنیاد مسکن و احیا ۱۰۰ روستای تاریخی که اقدام مشابهی را با اوقاف در پیش داریم.

مدیرکل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با اشاره به برنامه روز جهانی بناها و محوطه، از برگزاری سه نشست علمی با محوریت تغییرات اقلیمی از جمله سیل، زلزله و فرونشست، با توجه به درگیری اصفهان با فرونشست، سیل یزد و زلزله خوی در یزد و اصفهان و ارومیه خبر داد و افزود: نشست علمی «خوانش دانش بومی و سنتی بافت‌های تاریخی» نیز چهارم اردیبهشت 1402 در شیراز برگزار می‌شود.

داوری گفت: در روز ۲۹ فروردین‌ماه، همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و برگزاری دو نمایشگاه در حوزه فناوری شناختی میراث فرهنگی و تحولات مرمت، از کنشگران و فعالان میراث فرهنگی تجلیل می شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا