نقش گوش دادن به موسیقی در تقویت سلامت ذهنی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که موسیقی می‌تواند تاثیر مثبتی روی جنبه‌های مختلف سلامت روان داشته باشد، از جمله می‌تواند استرس را کم کند، حال و هوا را بهتر کند و عملکرد شناختی را تقویت کند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، هزاران سال است که موسیقی همواره بخش مهمی از فرهنگ انسانها بوده است. گوش کردن به موسیقی می‌تواند تاثیر عمیقی روی حال و هوا، احساسات و شرایط ذهنی ما داشته باشد. بنابراین، امروز موسیقی به ابزار محبوبی برای بالا بردن شرایط رفاهی کارکنان در دنیای کسب و کار تبدیل شده است.

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که موسیقی می‌تواند تاثیر مثبتی روی جنبه‌های مختلف سلامت روان داشته باشد، از جمله می‌تواند استرس را کم کند، حال و هوا را بهتر کند و عملکرد شناختی را تقویت کند. در ادامه به برخی اثرات موسیقی بر برنامه‌های رفاهی شرکت‌ها به منظور بهبود رفاه حال کارکنان و سازمان ها اشاره می کنیم:

کاهش استرس

استرس یکی از دلایل اصلی مشکلات و بیماری های جسمانی و روانی است. یک تحقیق به تازگی نشان داده که گوش کردن به موسیقی می تواند به کاهش سطوح ترشح هورمون کورتیزول، کاهش فشار خون و ضربان قلب کمک کند. کارمندهایی که تحت فشار همیشگی هستند یا با شرایط پرفشر کاری اغلب سر و کار دارند می توانند از موسیقی به عنوان ابزاری برای ریلکس کردن و کاهش استرس خود استفاده کنند.

 بهبود حال و هوا (مود)

موسیقی می‌تواند به بهبود حال و هوای افراد و کاهش علایم افسردگی و اضطراب کمک کند. دلیلش این است که موسیقی می‌تواند ترشح اندومورفین، ماده شیمیایی طبیعی که باعث ایجاد حس خوب در مغز می‌شود را تحریک کند. علاوه بر این اثبات شده که استفاده از موزیک درمانی تاثیر زیادی در درمان افسردگی، اضطراب و حتی دردهای مزمن دارد.

 تقویت عملکرد شناختی

گوش کردن به موسیقی می تواند به بهبود تمرکز و عملکرد شناختی کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که گوش کردن به موسیقی قبل از انجام یک کار می‌تواند عملکرد ما را بهبود ببخشد، به خصوص کارهایی که نیاز به توجه و تمرکز دارند. علاوه بر این، موزیک تاثیر عمیقی روی بهبود حفظ خاطرات و یادآوری دارد و می‌تواند حافظه را به ابزارقدرتمندی برای یادگیری و حفظ اطلاعات تبدیل کند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا