اهدا جایزه نوبل ایرانی به ۶ دانشمند برتر کشور

انتشارات موفقیت‌شناسی

 جایزه ویژه شصت و یکمین دوره ویژه البرز (جایزه نوبل ایرانی) به ۶ دانشمند برگزیده کشور اهدا شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، در آیین تجلیل از برگزیدگان نخبه علوم مختلف کشور که هر ساله توسط بنیاد فرهنگی البرز برگزار می‌شود، جایزه ویژه شصت و یکمین سال تاسیس این رویداد بزرگ فرهنگی به ۶۱ دانشمند، نخبه، طلاب، دانشجو و فناوران برتر ایران اسلامی با لوح و تندیس ویژه اهدا شد که در بین این ۶١ نخبه ۶ دانشمند برتر کشور هم حضور دارند.

بر همین اساس مهدی سهرابی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عبدالعظیم کریمی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران، بهروز مینایی از دانشگاه علم و صنعت، محمدحسین نصر اصفهانی از دانشگاه انگلستان، علی اسفندیار از دانشگاه شریف و مجید سیاوشی از دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران با عنوان دانشمند برتر و با اهدا بالاترین جایزه نقدی، لوح تقدیر و تندیس ویژه این آیین تجلیل به عمل آمد.

در آیین تجلیل از نخبگان، فناوران، طلاب، دانشجویان و دیگر برگزیدگان علوم مختلف حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از مسئولان این سازمان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگران مسئولان و مدیران فرهنگی و غیره حضور داشتند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین تجلیل از نخبگان برتر کشور با قدردانی از تلاش و زحمات عرصه علوم مختلف و آرزوی موفقیت و سربلندی برای ایران و ایرانی، گفت: نخبگان و دانشمندان این آب و خاک مایه افتخار و فخر جمهوری اسلامی ایران هستند و بیش از این باید مورد حمایت قرار گیرند.

خاموشی افزود: نور با نور سنخیت دارد و مومنین در بهشت خواهند بود و تبادل نور خواهند کرد که قطعاً دانشمندان با تقوای ما نیز در جایگاهی کمتر از آن نخواهند بود.

وی با بیان اینکه تفکر و تعقل صحیح با علم امکان پذیر خواهد بود همچنان که نمی‌توان بدون علم و دانش نه بیماری را مداوا کرد نه ساختمانی را بنا داشت یا جامعه‌ای را اداره کرد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: خداوند مقوله نور، علم مقوله نور و انسان‌هایی که به این مقام رسیده‌اند، قطعاً تبادل نور است، همچنان که درجات بهشت نیز بر اساس دریافت نور تعیین می‌شود.

خاموشی در خصوص بنیاد فرهنگی البرز نیز، گفت: این بنیاد یک قید دارد آن هم این است که هیچ مالی به‌جز مال وقف‌کننده (مرحوم حسینعلی البرز) در آن دخالت نداشته و در راه توسعه و پیشرفت علمی کشور فعالیت می‌کند.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب پیامی دادند که یک راه مشخص را بر پایه افزودن دانش این مرز و بوم و دانش افزایی و تولید دانش ریل گذاری فرمودند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف اظهار داشت: به لطف خداوند منان و هدایت و حمایت مقام عظمای ولایت ایرانی اسلامی به واسطه جوانان و دانشمندان با استعداد خود در بسیاری از شاخه‌های علمی و علوم مختلف دارای رتبه‌های برتر جهان هستند.

خاموشی با بیان اینکه آینده نظام اسلامی به واسطه همین جوانان با استعداد درخشان خواهد بود، در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص جایگاه وقف و اهمیت آن، گفت: وقف و موقوفات یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های با ارزش جمهوری اسلامی ایران است و امیدوارم نماد علم و فرهنگ در سرتاسر جهان شناخته شود.

وی بیان داشت: علم و دانش، ثروت و قدرت به ارمغان می‌آورد و امیدوارم در تمامی رشته‌های مختلف علمی به آن دست پیدا کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص علم و دانش، گفت: حل مشکلات کشور تنها به واسطه افزایش علم و دانش و تقوای الهی و همین جوانان با استعداد کشور امکان پذیر است .

هم‌زمان با شصت و یکمین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز، به ۶۱ نخبه علمی و مخترع در حوزه‌های علوم مختلف و شرکت‌های دانش بنیان، جایزه ویژه البرز معروف به «جایزه نوبل ایرانی» اعطا شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز نیز پیش از سخنان رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در این آیین با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطر مرحوم حسینعلی البرز بنیان‌گذار این مجموعه فرهنگی، گفت: در آیین تجلیل از نخبگان علمی، مخترعان، طلاب، دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان برتر کشور ۶ میلیارد تومان جایزه نقدی به نفرات و شرکت‌های برتر اعطا می‌شود.

حیدر ارشدی با بیان اینکه از ابتدای تاسیس بنیاد فرهنگی البرز تاکنون از هیچ‌گونه حمایت مالی دولتی و غیره استفاده نکرده‌اند، اظهار داشت: این در حالی است که طی این مدت ۶ هزار نخبه علمی کشور مورد تشویق قرار گرفته‌اند.

وی افزود: این بنیاد همچنین در بخش‌های حمایت‌های انسان دوستانه از قبیل کمک به سیل‌زدگان، زلزله زدگان، خرید تجهیزات بیمارستانی، ساخت آب انبار و چاه و غیره برای مناطق دور افتاده و غیره در داخل و خارج کشور فعالیت‌های خوبی از خود نشان داده است.

ارشدی با بیان اینکه جایزه البرز به تمامی کسانی که در عرصه توسعه و اعتلای علمی کشور تلاش می‌کنند تعلق خواهد گرفت، اظهار داشت: آیین‌های تجلیل از نخبگان علمی و دانش آموزان کشور هر ساله در نیمه اردیبهشت و نیمه آبان ماه برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با بیان اینکه همچنین به بیش از سه هزار دانشجو وام‌های گوناگون ارائه شده است، بیان داشت: افزودن بخش معرفی و انتخاب دانشمند جوان در آیین تجلیل از نخبگان برتر این بنیاد از اتفاقات خیر و پر برکت است که برای نخستین بار در چارچوب این رویداد برگزار می‌شود.

به گفته وی، جوایز نقدی امسال در مقایسه با سال گذشته دارای ۶۰ درصد افزایش بوده و به ترتیب جوایز نقدی در قالب ۳۳۰، ۲۰۰، ۱۱۰ و ۷۵ میلیون تومان به همراه لوح، تندیس و تقدیرنامه به برگزیدگان اعطا می‌شود.

بنیاد فرهنگی البرز با هدف توسعه همه جانبه علمی کشور تاسیس شد.

بنیاد فرهنگی البرز وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۱۳۴۲ شمسی تأسیس شده است. هدف از تاسیس بنیاد فرهنگی البرز در واقع کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان با استعداد ایرانی است. این امر از طریق اعطای “جایزه بنیاد البرز” و به صورت مستمر و سالانه انجام می‌گیرد.

بنیاد فرهنگی البرز به همت مرحوم حسینعلی البرز، مردی خیراندیش و نیک‌سیرت، تأسیس و وقف شد.

این بنیاد طی بیش از نیم قرن، چندین هزار نفر از نخبگان برتر علمی کشور را مورد حمایت و تشویق قرار داده است. جالب اینکه تعدادی از ایشان، هم‌اکنون نیز دارای مسؤولیت‌هایی در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی و اجرایی هستند. فعالیت حمایتی و تشویقی بنیاد فرهنگی البرز طی سال‌های اخیر در قالب همایش‌های ملی و استانی با حضور مقامات علمی و مسؤولین کشوری محقق شده است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا