تشریح برنامه‌های نمایشگاه کتاب تهران

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران در تشریح برنامه‌های نمایشگاه گفت: امسال تنها یکی دو مورد ناشر محروم از نمایشگاه داریم.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، نشست خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  در محل ستاد اجرایی  نمایشگاه در مصلی تهران برگزار شد.

یاسر احمدوند، رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این که نمایشگاه کتاب از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ماه با شعار  «آینده خواندنی است» در مصلی برگزار خواهد شد، گفت:  شعار نمایشگاه به این معناست که پیشرفت در گرو بیشتر  و بهتر خواندن است، در تاریخ جوامع مختلف پیشرفت مرهون بیشتر خواندن است و و همیشه آمار کتابخوانی سریعتر از رشد اقتصادی افزایش پیدا می‌کند.

او افزود: نمایشگاه جایی است برای تشویق مردم  و جلب توجه آن‌ها به امر مهم کتابخوانی. نمایشگاه با مشارکت بخش‌های مختلف با حضور مخاطبان و خدمتی که ناشران ارائه می‌کنند، در  پیشرفت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نقش داشته دارد.

معاون فرهنگی ارشاد ادامه داد: رویکرد اصلی نمایشگاه توجه به برنامه‌های فرهنگی  و  تلاش برای بهره‌مندی فرهنگی در محیط نمایشگاه است. 

او با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف برای برپایی این رویداد بیان کرد: از اهتمام ویژه بخش‌های مختلف که دستیاران برپایی این دوره از نمایشگاه بودند برای مثال شهرداری، بانک ملی، پست، مجموعه‌های انتظامی، مدیریت شهری و همکاران مصلی قدردانی و تشکر می‌کنم. همچنین از حضور و استقبال ناشران در این دوره از نمایشگاه تشکر می‌کنم که با وجود مشکلات اقتصادی با انگیزه و اشتیاق بسیار خوبی در نمایشگاه حاضرند.

احمدوند در پایان گفت: امیدوارم این نمایشگاه با همکاری ناشران و اهالی قلم یک خاطره شیرین فرهنگی به جا بگذارد.

در ادامه این‌نشست، علی رمضانی، قائم مقام سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب، گفت: تعامل با رسانه‌ها و دسترسی عمومی برای مردم همچنان در این دوره از نمایشگاه کتاب در مرکز توجه ما بوده است و امسال هم برای دومین بار بخش مجازی نمایشگاه کتاب همزمان با بخش حضوری برگزار می‌شود. اتفاق دیگر امسال مساله اضافه شدن کتابفروشان به سامانه خرید  و حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب است. در دوره‌های پیشین همیشه این ایراد را می‌گرفتند که نمایشگاه کتاب نسبت به کسب و کار کتابفروشی‌ها نقصان وارد می‌کند و حالا حضور آن‌ها در نمایشگاه این شبهه  را برطرف کند. 

او با تأکید بر این‌که فرهنگی‌تر شدن نمایشگاه کتاب، از مسائل مورد توجه دیگر این نمایشگاه است، اظهار کرد: عمدتا برنامه‌های فرهنگی از  بخش‌های جانبی به بخش‌های اصلی نمایشگاه اضافه شدند و برنامه‌های فرهنگی در طول زمان برگزاری نمایشگاه برگزار می‌شود. از سال گذشته و با اتمام سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، دبیرخانه این نمایشگاه تشکیل شد و کمیته‌ها نسبت به ارزیابی نمایشگاه فعالیت خود را آغاز کردند و آسیب‌های بخش‌های مختلف را شناسایی و تلاش کردند نواقص برطرف شود. ما نواقصی را در مرحله آماده‌سازی نمایشگاه داشتیم که با مباحث مختلف و راهنمایی‌ها امروز شاهد برطرف شدن این نواقص هستیم.

سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: کمیته‌های مختلف نمایشگاه فعالیت‌های متمرکزی را در خلال برگزاری نمایشگاه کتاب دارند. برای مثال کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی هر کدام به صورت مجزا در ۲۰ نقطه از نمایشگاه جانمایی شده و آماده پاسخگویی به سوالات مخاطبان هستند. کارافزار نمایشگاه کتاب را توسعه داده و امکاناتی فراهم کرده‌ایم که مخاطبان راحت‌تر بتوانند در دستگاه‌ها بارگذاری کنند. مرکز تماس و پاسخ‌گویی نمایشگاه فعالیت خود را آغاز کرده که با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸ از ۹ صبح تا ۱۸ عصر پاسخ‌گوی مراجعه‌کنندگان حضوری و مجازی است و کتابفروشان نیز بخش مجزایی دارند.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: کمیته ناشران خارجی امسال میزبان قریب به ۱۰۰ ناشر خارجی در غرفه‌های خود است که کتاب‌هایی را از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۳ عرضه می‌کنند. قریب به ۴۵ هزار عنوان کتاب به مخاطبان عرضه می‌شود که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش  ۴۰ درصد در تعداد عناوین و ۲۰ درصد در تعداد ناشران بودیم.

علی رمضانی افزود: کمیته بین‌الملل میزبان کشور تاجیکستان است که به عنوان میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه حضور دارد و شخصیت‌های فرهنگی این کشور در این غرفه حضور دارند. همچنین تعدادی از شخصیت‌های تاثیرگذار جهان اسلام در نمایشگاه امسال حضور دارند. روسای نمایشگاه‌های مسقط، دوحه و دهلی نو و همچنین وزرای تاجیکستان و ونزوئلا نیز در این نمایشگاه حاضر خواهند بود و از کتاب ترجمه‌شده وزیر ونزوئلا درباره استبداد رونمایی می‌شود.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همچنین گفت: در سرای ملل و در بخش بین‌الملل ناشران خارجی به صورت یک‌جا در رواق شرقی مستقر شدند. در سرای ملل بیش از ۴۰ نشست تخصصی برگزار می‌شود. همچنین ۳۰ مهمان از ۲۷ کشور در این دوره از نمایشگاه حضور دارند 

رمضانی گفت: در کمیته فعالیت فرهنگی تالارهای مختلفی پیش‌بینی شده است که مجموعه فعالان حوزه کتاب در آن نقش‌آفرینی می‌کنند و تلاش کردیم دستگاه‌های دیگر را برای ارائه خدمات به مردم استفاده کنیم. سالن کتاب‌یاران با ۲۲ غرفه در نیم طبقه شبستان میزبان گروه‌ها و نهادهای مختلف فعال در حوزه کتاب است. همچنین سینما کتاب که همکاری مشترک نمایشگاه و انجمن سینمای جوان است و مستندهای مربوط به فیلم‌های سینما و یا فیلم‌هایی را که زمینه آن برای نمایشگاه کتاب فراهم باشد اکران می‌کند.

او افزود: سالن کتاب بازی فعالیت‌های خود را با ۱۵ غرفه انجام می‌دهد، کوشک کتاب در شبستان با ۵۰ نشست فرهنگی و عرفانی و نقد و بررسی فعال است، خوشه نقد به ناشران اختصاص دارد و نشست‌های آن‌ها در آن برگزار می‌شود، بخش کارگاه‌های آموزشی با ۳۰ کارگاه در سرای کودک و نوجوان و دانشگاهی و آموزشی با ۱۵۰ نشست میزبان مردم است.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه کتاب گفت: بخش کودک و نوجوان میزبان رویدادهای متفاوت است از جمله افتتاحیه این دوره از نمایشگاه به صورت مردمی و با حضور اقشار مختلف و به ویژه مادران شهدای امنیت روز چهارشنبه و در ساعت ۱۷ برگزار می‌شود. غرفه جوایز کتاب با عنوان کتاب آرا امسال قوی‌تر و با قدرت خدمت می‌کند.

او سپس درباره یارانه خرید کتاب طلاب و دانشجویان و استادان توضیحاتی ارائه کرد.

رمضانی گفت: کمیته روابط عمومی نمایشگاه نواقصی را که در تابلوهای راهنما بود برطرف کرده است همچنین برای خبرنگاران بخش ویژه تدارک دیده شده که میزبان افراد است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: نمایشگاه کتاب و معرفی آن به خارجیان مساله دیگری بود که امسال به خوبی انجام شده است و امروز بسیاری از استادان دنیا درباره نمایشگاه کتاب نظر داده‌اند.

ائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه کتاب گفت: آماده‌سازی نمایشگاه از دوشنبه گذشته انجام شده است و امسال ناشران در دریافت غرفه و حضور در نمایشگاه کتاب بهتر عمل کردند و از روز گذشته ناشران در حال مراجعه و انتقال تجهیزات غرفه‌های خود هستند.  امیدواریم با حضور اصحاب رسانه و ۷۰ دستگاه همکار در این دوره از نمایشگاه کتاب شاهد یک رویداد فرهنگی خوب باشیم.

در بخش دیگر این نشست که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت،‌ رمضانی درباره حضور آژانس‌های ادبی در این دوره و بخش بازار جهانی گفت:‌ چندین آژانس ادبی در این دوره نمایشگاه حضور دارند، البته ما نیاز به تقویت این حوزه داریم،‌ امسال  مجموعاً‌ دو کمیته ناشران بین‌المللی و خارجی در یک سالن حاضرند، فاصله سال‌های گذشته بین این دو موجب می‌شد فعالان حوزه بین‌المللی نتوانند از فضا استفاده درست کنند. در این دوره هر دو بخش با وجود افزایش با چینش مناسبی توانستند در کنار هم جای بگیرند. باید گفت که بازار جهانی باید در گفت‌وگوها شکل گیرد، نه در اختصاص یک مکان.

در ادامه احمدوند درباره حضور کتابفروشی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران و انتقادات برخی ناشران گفت: در موضوع کتابفروشان یک گزاره تکرارشونده نادرست وجود دارد، مبنی بر اینکه نمایشگاه کتاب تهران یک فروشگاه است، در بقیه نمایشگاه‌های کتاب دنیا هم بخش فروش دارند، به جز یکی دو مورد نادر.  نمایشگاه کتاب تهران باید به همه حلقه‌های زنجیره تولید، توزیع و مصرف کتاب توجه کند؛ یکی از این حلقه‌ها کتابفروشان هستند که احتیاج به حمایت بیشتر دارند. سرمایه‌گذاری در کتابفروشی‌ها سرمایه‌گذاری قابل توجهی است و بازدهی اقتصادی در آن نسبت به بقیه مشاغل کمتر است.  در این زمینه دولت باید حمایت بیشتری از کتابفروشان داشته باشد، زمینه حضور کتابفروشی‌ها به گونه‌ای فراهم شده که ناشران هم آسیب نبینند؛ سال اول این تجربه است و حتما باید نقایص کار رفع شود. ۲۰۰ کتاب‌فروشی در بخش مجازی هستند. 

رمضانی نیز  با اشاره به مابه‌التفاوت نرخ ارز برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران گفت:‌ دولت حمایت خود را از مصرف‌کنندکان کتاب‌های خارجی خواهد داشت،‌ برای این دوره قرار شده است نرخ ارز مبادله‌ای در نظر گرفته شود و مبلغ این نرخ اعلام خواهد شد.

احمدوند هم با بیان اینکه نرخ ارز در نمایشگاه کتاب تهران جزئیاتی دارد که در مذاکره با بخش‌های مختلف در حال بررسی است،‌ افزود: نرخ ارز تامین کالاهای مختلف متفاوت است. امیدواریم حداکثر تسهیلات را فراهم کنیم.

جانعلی‌پور نیز گفت: به دلیل یک‌جا شدن بخش بین‌المللی و ناشران خارجی، متراژ درخواستی ناشران حدود ۱۰ درصد کاهش یافت که بتواند پاسخگو باشد. کتاب‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، و کتاب‌هایی که غنای علمی دارد از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ در این بخش عرضه می‌شود.

رمضانی درباره ناشران حاضر در نمایشگاه گفت: ۳۰۰۰ عرضه‌کننده، نزدیک ۱۰۰ ناشر خارجی، ۲۰۰ کتابفروش و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در بخش حضوری و مجازی حضور خواهند داشت و  از نظر تعداد، تعداد ناشران کاهش پیدا نکرده. است.

او همچنین درباره ناشران متخلف و حضور آن‌ها در نماشگاه کتاب گفت: به ناشرانی که در دوره قبل تخلف داشتند و رای قطعی برای عدم حضور داشتند، اجازه  ندادیم در نماشگاه حاضر شوند. سال گذشته یکی از ناشران دولتی تخلف داشت که حواشی‌ای را برای مسئولان ایجاد کرد. امسال یکی دو مورد ناشر محروم از نمایشگاه داریم که امکان حضور در نمایشگاه را نداشتند اما اصرار به حضور داشتند. 

احمدوند هم با اشاره به مشکل ویزای ناشران افغانستانی بیان کرد: ناشران کشور افغانستان در نمایشگاه حضور دارند و ناشرانی از آن حضور دارند.

او گفت: تقریبا اکثر ناشران در بخش حضوری یا مجازی یا هر دو هستند. بیش از ۹۵ درصد ناشران  فعال کشور حضور دارند. بخش عمده نمایشگاه مربوط به بخش دانشگاهی و پژوهشی است و ارشاد برای کتابخانه‌های دانشگاه یارانه‌ای را در نظر گرفته است. امیدواریم بخش ویژه‌ای به این مساله اختصاص داده شود.

او یادآورد شد: بانک ملی تسهیلاتی را برای خرید معلم‌ها اختصاص خواهد داد و وزیر کار و رفاه در توافق و مذاکره با وزیر ارشاد اعلام آمادگی کردند که کارگران هم از تسهیلات استفاده کنند. افزایش اعتبارات وزارت فرهنگ قابل توجه نیست و بودجه نمایشگاه با توجه به هزینه‌ها در نظر گرفته نشده است، محدودیت‌ها باعث شده که به اصل کار صدمه نزنیم و امیدواریم حامیان مالی در تامین هزینه‌های نمایشگاه کمک کنند. 

رمضانی هم گفت: مهمان‌هایی از کشورهای روسیه و هند هستند، چین نیست. ناشر عربستانی هم  در نمایشگاه داریم.  بخشی از رسانه‌های خارجی که دفتر دارند در حال هماهنگی‌ها برای حضور در نمایشگاه هستند.

در ادامه خبرنگاران از شبستان  مصلی بازدید کردند.

سه روز دیگر درهای مصلی به روی بازدیدکنندگان باز می‌شود، تقریبا غرفه‌بندی‌ها انجام شده و ناشران در حال آماده کردن غرفه‌هایشان هستند. 

در این بازدید حسین صفری، مدیر کمیته خدمات رفاهی نمایشگاه درباره جانمایی ناشران در بخش‌های مختلف توضیحاتی داد. به گفته او امسال دیگر سازه چادری نداریم  و فعالیت‌های  فرهنگی در دل نمایشگاه قرار داده شده است.

صفری افزود: امسال غرفه‌های خودساز بیشتری در نمایشگاه داریم و مجموعا چهارهزار غرفه وجود دارد که شامل همه نمایشگاه است. ناشران دانشگاهی در رواق غربی و همکف جانمایی شده‌اند و  دوهزار متر مربع به فضای آن‌ها اضافه شده است.

به گفته او ستاد پیشگیری از بحران، در روزهای گذشته از نمایشگاه بازدید کرد و مسیرهای مختلف دسترسی چک شده است. سازمان زیباسازی شهرداری نیز در بخش‌های مختلف کارهای زیباسازی را انجام خواهد داد. ۱۰ استراحتگاه برای خانواده‌ها پیش‌بینی شده و سه کانکس مادر و کودک. چهار نماز خانه مفروش در بخش‌های مختلف اسا. پارکینگ‌های ۱۲، ۱۸ و ۶ برای ناشران و خبرنگاران در نظر گرفته شده است.

او افزود: با وجود تبلیغات محیطی تلاش کردیم محیط نمایشگاه شلوغ نشود.  در جای جای مصلی، اغذیه‌فروشی پیش‌بینی شده است و امسال نسبت به سال گذشته ۷۰۰ نیمکت اضافه شده است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا