فروش ۱۱ میلیاردی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

انتشارات موفقیت‌شناسی

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران گفت: تا ساعت ۱۳ دومین روز از نمایشگاه کتاب، مجموعا ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش در بخش مجازی صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اولین نشست خبری سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی سخنگو و قائم مقام نمایشگاه کتاب و اصحاب رسانه برگزار شد.

علی رمضانی سخنگو و قائم مقام نمایشگاه کتاب در این نشست خبری گفت: در روز گذشته شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه مردمی نمایشگاه سی و چهارم در محل کوشک کتاب بوده ایم، آنچه که پیش بینی شده بود با همکاری ناشران کشور برگزار شد. 

رمضانی گفت: از ساعات اولیه روز گذشته بخش‌های مختلفی فعالیت خود را آغاز کردند و توانستند نظر مثبت مردم را به خود جلب کنند، از جمله این بخش‌ها کوشک کتاب است که امسال برای تربیت وجه فرهنگی نمایشگاه در متن و جریان اصلی نمایشگاه قرار گرفته و ناشران عزیز و مخاطبان گرامی از نشست‌های این محل استفاده می‌کنند. 

وی افزود: با وجود اعلام قبلی رسانه‌ها مبنی بر بازگشایی نمایشگاه در ساعت ۱۰ صبح، اما در امروز و روز گذشته شاهد حضور زود هنگام مردم پشت در‌های نمایشگاه برای بهره مندی بوده ایم، همچنین در این دو روز پایانی هفته که در خدمت مردم خواهیم بود توصیه میکنم که مردم عزیزمان حضور خود را در ساعت‌های مختلف توزیع کنند و حتما از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند تا شاهد گره‌های ترافیکی و از بین رفتن وقت مردم اطراف محل برگزاری نمایشگاه نباشیم.

رمضانی گفت: از همه‌ی دستگاه‌هایی که به افزایش سطح کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب کمک می‌کنند به ویژه شهرداری، مجموعه مدیریت مصلای تهران، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، بانک ملی و سایر دستگا ها تشکر ویژه دارم. 

او می‌گوید: امسال نمایشگاه کتاب نسب به دوره‌های پیشین طراحی متفاوتی دارد، تلاش می‌کنیم محیط آرام و امن تری برای مجموعه مردم، خانواده ها، ناشران ارجمند فراهم شود.

وی افزود: در این راستا از سال گذشته به واسطه کرونا عرض راهرو‌ها افزایش یافت و از آن جایی که ما از این تغییر نتیجه مثبتی گرفته ایم و رفاه مخاطبان از این طریق تامین شد این مسئله مجدد در طراحی راهرو‌های نمایشگاه اعمال شد که این طراحی برای تامین ایمنی نمایشگاه در شبستان اصلی است که تا کنون در نقشه‌های طراحی نمایشگاه دیده نشده است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب گفت: تا ساعت ۱۳ دومین روز نمایشگاه مجازی کتاب، مجموعا ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش صورت گرفت که بیش از ۸ میلیارد تومان سهم ناشران و بیش از ۲ میلیارد تومان سهم کتاب‌فروشان از فروش بود. همین مبلغ سال گذشته بیش از ۴ میلیارد تومان بود. ۹۴ هزار و ۶۰۰ نسخه کتاب فروخته شده. این عدد در سال گذشته ۵۰ هزار نسخه بود. تاکنون ۲۷ هزار بسته تهیه شده که ۷ هزار بسته تحویل پست ایران شده است.

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران نیز در بخش پرسش خبرنگاران در خصوص تعداد بن‌کارت‌های دانشجویی گفت: تا شب گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای بن دانشجویی و اعضای هیات علمی و طلاب ثبت‌نام کرده‌اند.

رمضانی در ادامه گفت: ناشرانی که در بخش مجازی حضور دارند درحال تلاش اند که آثار خود را عرضه کنند و از این حضور استقبال می‌کنیم، نمایشگاه نه دعوتنامه اختصاصی برای کسی فرستاد و نه مطابق تقاضای کسی عمل کرد. مردم بهتریین قضاوت را درباره عملکرد ناشران خواهند کرد. 

وی افزود: ناشران بخش مجازی درحال تلاش برای کمک به عرصه کتاب و مردم هستند؛ البته حضور در نمایشگاه فقط خرید نیست؛ بلکه اجتماع سالانه فعالان حوزه کتاب است.

وی درباره آماد‌ه‌سازی و خالی بودن برخی از غرفه‌ها گفت: بخشی به این برمی‌گردد که ناشران اهتمام کافی نمی‌کنند؛ برخی در شهرستان هستند و به‌دلیل مسائل مالی ترجیح می‌دهند دیرتر اقدام کنند و برخی هم دیرتر کار‌ها را انجام می‌دهند. امروز شاید در مجموع کل نمایشگاه کمتر از ۱۵ غرفه خالی بود که آن‌ها نیز به زودی آماده و مهیا می‌شوند.

رمضانی درباره اتخاذ تمهیدات ویژه درباره پیشگیری از حضور ناشران کپی‌کار در نمایشگاه کتاب گفت: در آیین‌نامه نمایشگاه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؛ البته ناشران کپی‌کار کمتری نسبت به دوره‌های قبل در نمایشگاه کتاب حضور دارند.

وی همچنین بر التزام ناشران به تخفیف ۱۰ درصدی در نمایشگاه کتاب درباره حضور تاجیکستان در نمایشگاه، گفت: بخشی از ناشران تاجیکستان فارسی زبان هستند که نزدیک ۱۰ ناشر فعال بزرگ برای انتشار کتاب به زبان و خط فارسی دارند. تبادلات بین ناشران دو کشور در حال انجام است، و در حال مذاکره برای این تبادلات هستیم. باید توجه داشت هیچ‌کدام از کشور‌های منطقه به اندازه ایران ناشر و نشر فعال ندارد.

سخنگوی سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، درباره عرضه کتاب با تخفیف ۷۰ درصدی در برخی کارافزار‌های آنلاین، گفت: نمایشگاه کتاب به میزانی جذابیت دارد و بزرگ است که افراد مختلفی در آن حضور دارد، اتحادیه‌های نشر و کسب و کار دیجیتال و دستگاه‌های مسئول و ناظر باید به این مساله ورود و قواعد حوزه را رعایت کنند؛ فکر نمی‌کنم قطار بزرگ نمایشگاه کتاب با این موارد آسیب ببیند. رونق حوزه کتابخوانی در کشور می‌تواند به دسترسی این موضوعات کمک کند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا