اعلام دارو‌های ممنوعه حج ۱۴۰۲

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر لیست دارو‌های ممنوعه حج ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه اعزام حجاج به سرزمین وحی گفت: عملیات حج تمتع از مدت‌ها قبل آغاز و معاینات زائران توسط پزشکان معاین انجام شده است.

وی با بیان اینکه امسال معاینات حج تغییراتی داشت افزود: سنوات قبل تمام پزشکان معاینه کننده زائران به حج هم اعزام می‌شدند، ولی امسال الزاما تمام این پزشکان به حج مشرف نمی‌شوند. ۴۵۸ پزشک معاینات زایران را به سرانجام رساندند و از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر به عملیات حج مشرف می‌شوند.

مسن‌ترین و جوان‌ترین زائران حج ۱۴۰۲

وی گفت: زائران امسال میانگین سنی بالاتری دارند به نحوی که امسال ۲ هزار و ۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال داریم که توانایی جسمی آن‌ها تایید شده است. مسن‌ترین زائر امسال ۱۱۱ ساله و کوچکترین زائر ۹ ماهه است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت خاطرنشان کرد: تعداد کادر پزشکی امسال به این دلیل که زائران بیشتری اعزام شوند، ۱۰۵ نفر کاهش یافته است.

بیماری‌های شایع میان زائران حج ۱۴۰۲

به گفته این مقام مسئول؛ بیماری‌های قلبی، عروقی، نارسایی قلبی و فشار خون، بیشترین بیماری‌های حج ۱۴۰۲ هستند و در مرحله بعد دیابت از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها هستند. امسال ۱۷ نفر زائر دارای نارسایی کلیه داریم که نیازمند دیالیز هستند.

مرعشی در ادامه با بیان اینکه اولین تیم اعزامی پزشکی حج و زیارت فردا به عربستان اعزام می‌شوند افزود: ۳۷ نفر از این کادر پزشکی از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت اعزام می‌شوند.

وی گفت: اقلام دارویی که هر سال اعزام می‌شود با توجه به بیماری زائران و تجربیات سال‌های قبل ارسال می‌شود که ۴۲۵ قلم دارو در فارماکوپه دارویی امسال وجود دارد و از نظر وزنی نیز ۴۰ تن دارو ارسال خواهد شد.

زائران دارو‌های خود را به اندازه کافی همراه داشته باشند

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: توصیه ما همیشه به زائران این بوده که دارو‌های خود را به میزان کافی برای طول سفر به همراه داشته باشند، ولی کمبود‌های دارویی آن‌ها را خودمان تامین می‌کنیم.

مرعشی ادامه داد: زائران اگر قبل از اعزام، پیاده‌روی نداشته باشند، در زمان تشرف توانایی انجام مناسک حج ا نخواهند داشت و مجبور به استفاده از دارو خواهند شد. چون هوا گرم است، لازم است که مایعات زیادی بخورند و استحمام لازم را داشته باشند تا به حفظ سلامت آن‌ها کمک کند.

مرعشی به زائران توصیه کرد که شیوه زندگی خود را برای اقامت جمعی در اتاق‌های چند نفره برای مدت حضور در عربستان اصلاح کنند تا با مشکل رو به رو نشوند.

دارو‌های ممنوعه حج ۱۴۰۲

مرعشی گفت: تمام دارو‌های مخدر، جزو دارو‌های ممنوعه هستند. دارو‌های که اثر تسکینی دارند و دارو‌های دوپینگ نیز جزو دارو‌های ممنوعه هستند. برخی از زائران، داروی آرام بخش مصرف می‌کنند که برای جلوگیری از بروز مشکلات در فرودگاه‌ها باید نسخه انگلیسی به همراه داشته باشند.

واکسیناسیون حجاج ۱۴۰۲

مرعشی بیان کرد: عربستان سعودی اعلام کرده که زائران باید واکسن مننژیت و ۲ دوز واکسن کووید ۱۹ شامل (آسترازنکا سینوفارم و اسپوتنیک) را تزریق کرده باشند.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ادامه توضیح داد: زائران برای جلوگیری از گرمازدگی باید پروتکل‌هایی را رعایت کنند و برای این مسئله آموزش‌هایی را به آن‌ها داده ایم. دمای هوای مکه هم اکنون ۳۹ تا ۴۰ درجه است که زائران ایرانی نمی‌توانند این درجه حرارت را تحمل کنند به همین دلیل به زائران توصیه می‌شوند در روز تردد نکنند، در سایه رفت و آمد کنند، زیارت حرمین شریفین را به شب موکول کنند و دو بطری آب به همراه داشته باشند.

مرعشی خاطرنشان کرد: در مدینه یک درمانگاه ۲۴ ساعته، ۲ درمانگاه ۱۶ ساعته و یک درمانگاه ۸ ساعته داریم. مجموع کادر درمان اعزامی‌به حج مجموعا ۴۵۸ نفر هستند. 

زائران حج دارای شرایط حاد جسمی از عربستان برگردانده می‌شوند

مرعشی گفت: تنها در صورتی زائران قبل از تمام شدن دوره اعزام به کشور برگردانده می‌شوند که شرایط سلامت آن‌ها در معرض خطر قرار گرفته باشد. بیمارانی که شرایط خاص و حاد جسمی دارند بعد از انجام اعمال تشریق به کشور بازگردانده می‌شوند. اگر قبل از اعمال تشریق بیمار شوند با آمبولانس و اتوبوس آمبولانس و به همراه تیم پزشکی اعمال حج آن‌ها انجام می‌شود.

مرعشی با بیان اینکه امسال در مجموع ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر زائر و کادر درمانی برای حج داریم افزود: توانایی جسمی‌کمتر از ۲۰۰ زائر تایید نشده است. برای زائرانی که به نتیجه توانایی جسمی خود اعتراض دارند کمیسیون‌های پزشکی تشکیل می‌شود.

مرعشی گفت: ابتلای زائران به آلزایمر پیشرفته، عدم توانایی جسمی جدی، سرطان در حال درمان، عمل قلب باز، بارداری و. از جمله دلایل جدی عدم تایید توانایی جسمانی زائران بود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا