نخستین جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی در تبریز برگزار خواهد شد

دبیر نخستین نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی تبریز، درمورد برگزاری این رویداد ملی با محوریت آثار فاخر دوره قاجار توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اتکالی، دبیر و مجری برگزار کننده نخستین جشنواره ملی و نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی تبریز درمورد این رویداد بیان کرد: این جشنواره به صورت ملی و کشوری برگزار خواهد شد و شامل دو بخش جشنواره و یک نمایشگاه مربوط به مد و لباس ایرانی اسلامی است. 

به گفته وی، این جشنواره در قامت جشنواره مد و لباس فجر به صورت مسابقه و رقابتی برگزار خواهد شد و رشته‌های رقابتی شامل چندین بخش هستند که مهم‌ترین آن ها، طراحی و دوخت لباس اجتماع بانوان و آقایان است و طراحی پارچه که جزء مواد و وسایل اولیه مد و لباس است و طراحی دیجیتال لباس، طراحی اکسسوری و تزئینات لباس، طراحی طلا و جواهرات، طراحی کیف و کفش و قسمت پژوهشی از دیگر بخش‌های این جشنواره هستند و با توجه به این که تبریز در بخش کیف و کفش، قطب بسیار قدرتمندی است این جشنواره و مسابقه جالب خواهند بود.

اتکالی اظهار کرد: افتتاحیه این جشنواره در تاریخ ۲۵ تیرماه با حضور مقامات بلندپایه استانی و کشوری برگزار خواهد شد و برای اختتامیه، مراسم مفصلی خواهیم داشت. چون تقدیر از شرکت کنندگان و اعلام برندگان در این روز انجام خواهد شد. 

دبیر و مجری برگزار کننده نخستین جشنواره ملی و نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی تبریز تصریح کرد: در بخش نمایشگاه، مجوز فروش از وزارت صمت داریم و در همه رشته‌هایی که ذکر شد، می‌توانیم پذیرای غرفه داران باشیم و علاوه بر این، پنل‌های آموزشی خواهیم داشت که در بازه زمانی ۲۷ – ۲۵ تیرماه در سالن‌های کنفرانس ۲ و ۱ هتل پتروشیمی برگزار خواهند شد و امتیاز برگزاری مسابقه آزاد را به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی واگذار کردیم که این کار تحت نظارت ما انجام می‌شود و بخش جذابی در زمینه طراحی و دوخت لباس است.

اتکالی ادامه داد: شرکت کنندگان از استان‌های مختلف حضور خواهند داشت و از طریق فرآیند داوری‌های دقیق سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و از افراد انتخاب شده دعوت به عمل می‌آید و سعی می‌کنیم از هر استان، حتماً یک نفر حضور داشته باشد و این بخش در چارچوب قوانین و مقررات مسابقات المپیک برگزار خواهد شد و تا حدی با قوانین و مقررات جشنواره ما تفاوت دارد و علتش هم این است که می‌خواهیم شرکت کنندگان مسابقه آزاد در شرایط پیش زمینه‌ای قرار بگیرند و از همین مرحله بتوانند به مرحله مسابقات بین المللی صعود کنند و در واقع، از این طریق، با مسابقات آزاد آشنایی پیدا کنند و این می‌تواند فرصت خوبی برای آن‌ها باشد.

وی گفت: شرکت کنندگانی که انتخاب می‌شوند ممکن است بین ۳۰- ۲۰ نفر باشند و مهمان ما خواهند بود و اقامت و تغذیه آن‌ها زیرنظر خودمان است چراکه می‌خواهیم شرایط راحتی برایشان فراهم شود تا بتوانند به صورت زنده و در حضور داوران در مسابقه شرکت کنند و در نهایت، از نظر شغل و فرصت‌های کاری، شرایط مطلوبی برای فرد برنده فراهم خواهد شد. 

اتکالی با اشاره به محوریت این جشنواره مطرح کرد: افرادی که به سبک ایرانی اسلامی فعالیت می‌کنند در این جشنواره حضور خواهند داشت و شرایط مثل جشنواره مد و لباس فجر است. با توجه به این که این جشنواره در شهر تبریز برگزار می‌شود، می‌خواهیم جذابیت خاصی داشته باشد و محوریت آن، طراحی مدرن با الهام از آثار فاخر دوره قاجار است به این خاطر که آثار دوره قاجار در حوزه‌های لباس، معماری، گچبری، نقاشی، پارچه، نقوش، جواهردوزی و… بسیار غنی هستند و اغلب این موارد در بخش‌های رقابتی ما نیز، قرار گرفته اند و برآن شدیم که شرکت کنندگان برای ارسال آثار راحت‌تر باشند و با الهام از هنر‌های دوره قاجار و در قالب مدرن به طراحی بپردازند و در این جشنواره شرکت کنند. 

او درمورد این که خروجی این جشنواره تا چه اندازه می‌تواند کاربردی باشد؟ ادامه داد: آثار دوره قاجار به ویژه در حوزه پوشش برای خانم‌ها غنی است و با معضل فعلی جامعه ما در زمینه عفاف و حجاب منطبق است. چون در زمان قاجار حجاب را به طور کامل رعایت می‌کردند تا جایی که بانوان، دو چارقد داشتند و چادر هم سر می‌کردند و به همین خاطر، از لحاظ پوشش، دوره خاصی برای بانوان به شمار می‌آمد. در نتیجه، وقتی طراحان از این دوره الهام می‌گیرند با نگاه‌های مختلف جوان‌ها آشنا می‌شویم بدون این که آن‌ها را حساس کنیم، خودشان به صورت خودآگاه به سمت اصالتی که قبلاً داشتیم سوق پیدا می‌کنند.

اتکالی افزود: هدف از این رویداد ملی فقط برپایی یک نمایشگاه صرف نیست که با نمایش آثار تمام شود. چون هم داوران آکادمیک و علمی و هم داوران صنعتی برای این جشنواره داریم؛ به طوری که اگرچه شاید داور صنعتی ما سواد آکادمیک چندانی نداشته باشد، ولی به خاطر این که در کار تولید، تجربه و سابقه زیادی دارد از این بستر برای شناسایی، کمک و جذب استعداد‌های شرکت کننده استفاده می‌کند. زیرا استعداد‌ها به حمایت‌های معنوی و مادی تولیدکنندگان نیاز دارند و هدف ما هم این است که تعامل و چرخه با فراهم کردن فرصت و بستر مناسب برای تولیدکنندگان و استعداد‌های حاضر در جشنواره به وجود بیایند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا