سامانه دسترسی خبرنگاران به پرونده‌های قضائی راه‌اندازی خواهد شد

معاون اول قوه قضائیه گفت: سامانه دسترسی خبرنگاران به پرونده‌های قضائی در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از فارس، معاون اول قوه قضائیه از راه‌اندازی سامان‌های برای دسترسی خبرنگاران به پرونده‌های قضائی در آینده‌ای نزدیک خبرداد.

حجت‌الاسلام محمد مصدق در پاسخ به سوال درخصوص اینکه با توجه به این موضوع که یک سال از زمان برگزاری آزمون وکالت مرکز وکلا گذشته است برای تعیین تکلیف وضعیت چه اقداماتی انجام شده است، گفت: بر اساس آزمونی که انجام شد اختلاف برداشتی میان قوه قضائیه و برخی از نمایندگان وجود داشت و ریاست قوه قضائیه همواره تاکید داشتند که قانون هر چه باشد باید عمل کرد. پذیرفته‌شدگان به اندازه یک دهم بود و براساس برداشت نمایندگان به جای هزار نفر،۱۰ هزار نفر پذیرفته می‌شدند.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: زمانی که استفساریه صورت گرفت نمایندگان تاکید کردند که این برداشت درست است، ما هم براساس قانون تمکین کردیم و مرکز وکلا جذب کرد، ولی امکانات کافی هم باید وجود داشته باشد. مثلاً مرکز وکلا آماده پذیرش هزار نفر برای جذب بود، ولی ۱۰ هزار نفر را جذب کرد و در نهایت برای کارآموزی باید به دادگستری بفرستد در صورتی که دادگستری امکانات ندارد به همین میزان کانون وکلا جذب کرده است و جایی ندارد.

حجت الاسلام مصدق اظهار کرد: در حال حاضر مرکز وکلا تمامی کار‌ها را انجام داده و جذب‌ها صورت گرفته و پرونده تشکیل شده است و به نوبت برای کارآموزی میفرستد و به دلیل اینکه دادگستری ظرفیت ندارد، کارآموزی تعدادی به تاخیر افتاده است.  برای کسانی که در کانون وکلا و مرکز وکلا پذیرفته شده‌اند سفارش کرده‌ایم که به سرعت کارشان انجام شود.

معاون اول قوه قضائیه گفت: جواب استعلام‌ها در مقرارت مشخص است اگر در یک بازه زمانی جوابی دریافت نشود، مثبت تلقی می‌شود و مشکلی نیست.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دسترسی خبرنگاران به برخی از اطلاعات پرونده‌ها گفت: علت دسترسی سهل‌تر در دولت این است که محدودیت نسبت به قوه قضائیه وجود ندارد، اما ما در این موارد باید به قانون عمل کنیم. قانون می‌گوید فلان پرونده بسیار مهم است و مردم هم انتظار دارند باید در مورد آن اطلاع رسانی شود.

وی افزود: اعتقادم این است که حتما باید در پرونده‌های مهم اطلاع رسانی صورت گیرد اینکه چند نفر در موضوعی دستگیر می‌شوند باید بعد از دو تا سه ماه بگوییم چه شد اینکه آزاد شدند یا محکوم شدند. یکی از مواردی که در قرارگاه تصویب شد پیگیری پرونده‌های مهم است و تعداد پرونده‌ها را هم استخراج کردیم و جامعه نیاز دارد که مطلع شود سرانجام پروند‌ها چه شده است.

وی گفت: مرکز رسانه قوه قضائیه بسیار در این زمینه فعال است. امیدوارم در چند ماه آینده آثار این را ببینیم و کیفیت اطلاع رسانی در پرونده‌های مهم بالا رود و جامعه از نتایج آن مطلع شود.

مصدق بیان کرد: در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که هنوز اسمی ندارد که موقتا سامانه سخنگو نام گذاری شده است، اما اسم آن تغییر می‌کند در آنجا می‌خواهیم دسترسی برای خبرنگاران با رفع محدودیت قانونی ایجاد کنیم که به لحاظ شکلی ایجاد شده است، اما به لحاظ محتوایی هنوز کار دارد.

وی ادامه داد: اینکه گفته شده برخی از معاونان ما حاضر نیستند با رقیب در برنامه‌ای حاضر شوند درست نیست هر کسی می‌تواند آزادانه حرف بزند و جامعه هم می‌پذیرد، اما نقد ما این است که گاهی وقت‌ها در چند برنامه کارشناس مخالف دعوت می‌شود و آنچه قوه قضائیه و مجلس می‌خواهد بگوید را رقیق مطرح و پاسخ آن را غلیظ می دهید.

معاون اول قوه قضائیه گفت:در رابطه با نقدی که در دفاع از کانون وکلا در مورد برداشت از ماده قانونی وجود داشت باید بگوییم اگرچه همکاران شما با آنچه در مجلس بود موافق بودند و قصد شما هم اشتغال‌زایی و رفع انحصار بود اما کسانی که به این برداشت رای دادند باید پاسخ دهند افرادی که در یک درس از هفت درس صفر گرفته بودند به بهانه اشتغالزایی پذیرفته شدند تا جان و مال و ناموس مردم را به آن‌ها بسپاریم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
فارس

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا