سردار محمد مهدی‌نژاد: مراکز نوآوری برای سربازان راه‌اندازی شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

معاون علمی و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد از راه‌اندازی مراکز نوآوری سرباز در نیروهای مسلح خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، سردار محمد مهدی‌نژاد با تاکید بر اهمیت حوزه نوآوری در شرایط امروز کشور، گفت: خلاقیت و نوآوری دو بال پرواز سازمان‌ها و کشورها برای رسیدن به قله‌های توانایی و پیشرو شدن است. بدیهی است در شرایط امروز برای غلبه بر مشکلات و رفع برخی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور، نوآوری اهمیت حیاتی پیدا کرده و باید آن‌را در سطح و عمق گسترش داد.

وی با اشاره به نقش جوانان در تحولات نوآورانه و توسعه نوآوری در کشور گفت: جوانان موتور محرک و سهم اساسی را در توسعه و رشد کشور برعهده دارند. عدم وابستگی و آزاداندیشی جوانان باعث ارائه ایده‌ها و راه‌حل‌های ناب برای مسائل جدید یا پاسخ‌های جایگزین برای شیوه‌های مرسوم می‌شود. البته هدایت و راهبری این توان فکری توسط افراد با تجربه و تکمیل زنجیره ارزش یک محصول یا خدمت بسیار ضروری است. به عبارت دیگر تکیه صِرف به ویزگی جوانی به عنوان سن مخاطب، راهبرد موثری نخواهد بود. تجربه کشور طی چند سال اخیر به خوبی نمایانگر وضعیت گفته شده است.

معاون علمی و فناوری ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد:‌ شرکت‌های کوچک و متوسطی که تحت تعلیم قرار گرفتند و چالش‌های مسیر و چگونگی غلبه بر آن‌ها را آموختند توانستند وضعیت نسبتاً پایداری داشته باشند و ایده‌های خود را بارور کرده و به بلوغ برسانند و در این مسیر با هزینه و زمان کمتر دستاوردی بیشتر و بهتر کسب کنند.

معاون علمی و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به این سوال که نقش مشمولان و سربازان خلاق، نوآور و کارآفرین در تکمیل زنجیره نوآوری دفاعی و ملی چگونه دیده شده افزود: در فرآیند توسعه ایده و نوآوری باز، می‌توان دو گام اساسی در نظر گرفت. گام اول از ایده تا نمونه و گام دوم از نمونه تا بازار. ویژگی گام اول این فرآیند، ریسک‌پذیری بالا، سرمایه‌گذاری ابتدایی کم و عدم وابستگی سازمانی یا به عبارتی بهره‌گیری از ظرفیت‌های باز جامعه است و عمدتاً افراد بر محور دانش و پژوهش متمرکز هستند و ضریب ماندگاری و نگهداشتن آن‌ها پایین است. در این گام جامعه بزرگ مشمولان و سربازان خلاق، نوآور و کارآفرین که برای یک دوره دو ساله در خدمت نیروهای مسلح هستند، می‌توانند نقش پررنگی ایفا کنند. زیرساخت این مهم در نیروهای مسلح علاوه بر سایر ظرفیت‌های موجود با ایجاد مراکز نوآوری سرباز به شکل مناسب فراهم می شود.

وی ادامه داد: قطعاً در گام دوم که ریسک‌پذیری کم‌تر بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد باید از نیروهای پایور که ماندگاری بیشتری در نیروهای مسلح دارند استفاده کرد. در این میان مراکز نوآوری سرباز می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی این گام اول به گام دوم و ایجاد ارتباط بین جامعه علمی و نوآوری با جامعه صنعتی محسوب شود.

مهدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که تکالیف و حضور سازمان‌های نیروهای مسلح در حوزه پایوران و سربازان در زنجیره و زیست‌بوم نوآوری کشور و ویژگی‌ها و الزامات مربوطه چگونه دیده شده است گفت: خوشبختانه براساس مصوبه شورایعالی سیاست‌گذاری مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه و در راستای سند ملی مهارت‌آموزی مقرر شد که مراکز نوآوری سرباز در سازمان‌های نیروهای مسلح برای بهره‌گیری از توان سربازان خلاق، نوآور و کارآفرین در دوره حین خدمت، ایجاد شوند که این امر با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این معاونت و قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی و سازمان‌های نیروهای مسلح از سال ۱۴۰۰ شروع شد.

معاون علمی و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح اظهارکرد: مصوبات و فعالیت‌های انجام شده در این خصوص بیانگر توسعه نوآوری در زنجیره و زیست‌بوم نوآوری کشور و در نیروهای مسلح خصوصاً با استفاده از ظرفیت مشمولان و سربازان خلاق، نوآور و کارآفرین در حین و پس از خدمت سربازی است.

وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به طرح ایجاد مراکز نوآوری سرباز در سازمان‌های نیروهای مسلح، جایگاه مراکز نوآوری سرباز در توسعه توانمندهای دفاعی و زنجیره همکاران دفاعی، ارتقاء اثربخشی خدمت سربازی و هدفمندکردن اشتغال سربازان چیست گفت: به نظر بنده این طرح از اهداف و انگیزه‌های خوبی برخوردار است، ولی ضروری است نظامات طراحی شده و نوع نگاه به موضوع با واقعیت‌ها و الزامات سازمان‌های نیروهای مسلح منطبق شود.

معاون علمی و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: با شکل‌گیری این مراکز تحت هدایت و راهبری سازمان‌ها می‌توان به نتایج پیش بینی شده در دو ساحت خدمت موثر و اشتغال دانش‌بنیان برای کارکنان وظیفه دست یافت. همچنین مهم‌ترین راه‌حل برای به‌کارگیری مشمولین خلاق و صاحب ایده در این مراکز، فراهم کردن زمینه مشارکت در طرح‌ها و پروژه های تحقیق و توسعه موجود نیروهای مسلح یا شرکت‌های همکار است.

مهدی نژاد درباره اهم اقدامات انجام شده در ایجاد و شکل‌گیری مراکز نوآوری سرباز در سازمان‌های نیروهای مسلح گفت: برای ایجاد و بهره‌برداری از مراکز نوآوری، ستاد کل نیروهای مسلح با همراهی و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان‌های نیروهای مسلح در دو حیطه وارد عمل شده است. در اقدامات ایجادی این مراکز فعالیت‌ها شامل تعیین و اختصاص محل مناسب، ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی با طراحی و معماری مناسب، تجهیز و راه اندازی و نهایتاً بهره‌برداری بوده است که برای هر چهار سازمان نیروهای مسلح در دست اقدام است.

وی ادامه داد: در حیطه دوم با ایجاد کارگروه و با حضور ذینفعان اصلی به تدوین سند راهبردی این مراکز شامل اهداف و تدابیر، فرآیندهای اصلی و دستورالعمل‌های لازم برای مدیریت و بهره‌برداری این مراکز پرداخته شده است که پس از نهایی‌سازی و تصویب، مبنای راهبری و فعالیت‌های این مراکز در زیست‌بوم نوآوری و دفاعی کشور خواهد شد و امید است براساس این ظرفیت‌ها بتوان هر چه موثرتر در توسعه و ارتقاء توانمندی‌های دفاعی و نیز اشتغال‌پذیری دانش‌بنیان جوانان کشور دست یافت.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا