انتشار دستورالعمل یونسکو برای استفاده از هوش مصنوعی

یونسکو اولین دستورالعمل خود را در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد برای آموزش منتشر کرد و از سازمان‌های دولتی خواست استفاده از این فناوری را تنظیم کنند.

 به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، یونسکو اولین دستورالعمل خود را در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد برای آموزش منتشر کرد و از سازمان‌های دولتی خواست استفاده از این فناوری را تنظیم کنند، از جمله حفاظت از حریم خصوصی داده‌ها و محدودیت سنی برای کاربران.

«چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) که توسط «اوپن‌ای‌آی» (OpenAI) در نوامبر راه‌اندازی شد، به سریع‌ترین برنامه در حال رشد جهان تا به امروز تبدیل شده است و ظهور آن باعث انتشار رقبایی مانند «بارد» (Bard) گوگل شده است.

دانش‌آموزان نیز به هوش مصنوعی مولد و ابزارهای آن علاقه نشان داده‌اند که می‌تواند از مقاله گرفته تا محاسبات ریاضی را تنها با چند خط اعلان، تولید کند.

«استفانیا جیانینی»، دستیار مدیرکل آموزش گفت: «ما در تلاش هستیم تا سرعت تحول نظام آموزشی را با سرعت تغییر در پیشرفت فناوری در این مدل‌های یادگیری ماشینی هماهنگ کنیم.»

در بسیاری از موارد، دولت‌ها و مدارس از یک فناوری کاملاً ناآشنا استقبال می‌کنند که حتی فناوران برجسته نیز ادعای درک آن را ندارند.

یونسکو در میان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها در گزارشی ۶۴ صفحه‌ای، بر لزوم برنامه‌های درسی هوش مصنوعی مورد تأیید دولت برای آموزش مدارس، در آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای تأکید کرد.

یونسکو گفت: «ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی مولد باید مسئول اطمینان از پایبندی به ارزش‌های اصلی و اهداف قانونی، احترام به مالکیت معنوی و حمایت از شیوه‌های اخلاقی و همچنین جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست و سخنان نفرت‌انگیز باشند.»

همچنین در زمانی که این فناوری نوین، فراگیران را از فرصت‌های توسعه توانایی‌های شناختی و مهارت‌های اجتماعی از طریق مشاهدات دنیای واقعی، شیوه‌های تجربی مانند آزمایش‌ها، بحث با انسان‌های دیگر و استدلال منطقی مستقل محروم کند، خواستار جلوگیری از توسعه هوش مصنوعی مولد شد.

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا احتمالا اواخر امسال تصویب خواهد شد. کشور‌های دیگر در تهیه پیش‌نویس قوانین هوش مصنوعی خود بسیار عقب هستند. آژانس مستقر در پاریس همچنین به دنبال محافظت از حقوق معلمان، محققان و ارزش عملکرد آن‌ها در هنگام استفاده از هوش مصنوعی مولد بود.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا