پنجمین دوره جایزه داستان تهران برگزیدگان خود را شناخت

انتشارات موفقیت‌شناسی

پنجمین دوره جایزه داستان تهران با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پنجمین دوره جایزه داستان تهران طی آئینی پنجشنبه شب (۲۵ آبان ماه) با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد. پنجمین دوره جایزه داستان تهران با هدف هویت‌سازی و معرفی کلان شهر تهران به همت مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران برگزار شد.

پذیرش آثار در این جایزه در سه بخش داستان کوتاه، ناداستان و روایت نویسی نوجوانان بود و علاقه‌مندان آثار خود را تا ۳۱ شهریور به دبیرخانه این جایزه ارسال کردند. پنجمین دوره جایزه بین‌المللی داستان تهران پنجشنبه شب طی آئینی در کوشک باغ هنر به کار خود پایان داد.

مهدی قزلی، عضو هیات داوران این جایزه در آئین اختتامیه گفت: تعداد ۱۰۷۶ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید که از این تعداد ۶۵۷ اثر در بخش داستان کوتاه، ۲۵۸ اثر در بخش روایت و ۱۵۸ اثر در بخش نوجوان بوده است. به عنوان کسی که ۶ دوره جایزه جلال و ۶ دوره شعر فجر و جایزه پروین اعتصامی را برگزار کردم اذعان دارم که هیئت داوران قوی این جایزه را داوری کردند. واقعیت این است که ما درباره کمیت آثار انتظار این استقبال را نداشتیم.

قزلی تاکید کرد: در مقایسه با جشنواره‌های مشابه تعداد آثار خوب بوده، اما مهمتر از هزار و ۷۶ اثر به عنوان کسی که درگیر جشنواره و داوری بوده می‌گویم ما از کیفیت آثار در مرحله نخست داوری غافلگیر شدیم و انتظار این سطح از کیفیت را نداشتیم. با توجه به رکود نسبی معطوف به کرونا در همه زمینه‌ها در ادبیات هم رکود داشتیم، اما در این جایزه دیگر ابوتراب خسروی داور جایزه گفت من از این نسل چنین داستان‌هایی انتظار نداشتم. داور دیگری می‌گفت صاحبان آثار را چرا در میدان ادبیات اعم از مطبوعات و کتاب نمی‌بینیم؟

عضو هیات داوران جایزه داستان تهران گفت: کار داوری برای فرد فرد ما سخت بود. در جلسه نهایی به هر حال اجماع خوبی در هر سه گروه داوری بود. در گروه روایت ما اختلاف فقط روی یک شایسته تقدیر داشتیم. من از دیگر داوران هم درباره گروه داستان همین را شنیدم.

وی افزود: آثار گروه نوجوان امکان رشد بهتری داشت، ولی از آثار نهایی رسیده به بخش نوجوان می‌توان کتابی حرفه‌ای برای بازار نشر استخراج کرد. برندگان این جایزه به خود افتخار کنند. با توجه به آثار رسیده در این جشنواره برای شرکت کنندگان رسیدن به مرحله نهایی خود می‌تواند مایه مباهات باشد، پیشنهاد می‌کنم این جایزه به صورت سالانه برگزار شود. داستان نوجوان و جوان بستر متفاوتی است و می شود با توجه به حجم آثار آن را سالانه برگزار کرد. با این جشنواره می‌توان سلفی گرفت.

داستان کوتاه

در بخش داستان کوتاه از میان آثار رسیده در مرحله داوری اولیه ۳۰ اثر به مرحله نهایی رسیدند. بنا به تصمیم هیات داوران به جز سه اثر منتخب پنج داستان کوتاه شایسته تقدیر شناخته شدند.

نفر اول: سعید احسان‌دار برای داستان «حوض شتر گلو»
نفر دوم: مصطفی سلیمانی برای داستان «بوی قند سوخته»
نفر سوم: هانیه سلطان پور برای داستان «عبور»

شایسته تقدیر: زهرا سماواتیان برای داستان کوتاه «صفر بیست و یک»
محمد ایرانی برای داستان کوتاه «طعم تهران»
سرکار خانم گالیا توانگر برای داستان کوتاه «بلوای لاجونها»
بهروز شیدا کراتی برای داستان کوتاه «قوسوارها»

بخش روایت

نفر اول: مرضیه اعتمادی برای روایت «تهران سوار کالسکه دخترم»
نفر دوم: فائضه غفار حدادی برای روایت «یک فنجان چای با تهران»
نفر سوم: فاطمه مرادی برای روایت «وطنی برای بی‌وطن ها»
هیات داوران پنجمین دوره جایزه داستان تهران از میان آثار رسیده به بخش روایت تهران به جز سه اثر منتخب چهار اثر را شایسته تقدیر دانست.
انوشه میرمجلسی برای روایت «سهم من از تهران»
فاطمه کیایی برای روایت «خواهر بزرگتر»
ریحانه هاشمی برای روایت «شاه بیت»
سمیه حسینی رچی برای روایت «آدم درختی»

بخش نوجوان

در بخش نوجوان هیات داوران ضمن تقدیر از شرکت کنندگان نوجوان با اجماع آرا اثری را برای دریافت جایزه اول تا سوم کاندید نکرد. اما از میان آثار راه یافته به مرحله نهایی پنج اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

باران بصیرت برای روایت «آخرین متروی ارم سبز»
سورنا داودی برای داستان کوتاه «گنج درون»
نگین پویا برای داستان کوتاه «راز بربط باربد»
دنیا اسکندر زاده برای داستان کوتاه «عمو نفتی»
خاطره افتخارمنش برای روایت «ویلچرسواری در تهران»

همچنین در این آئین از لوح فشرده «قصه‌های تهران» هم رونمایی شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا