وزیر علوم: از ۸۱ هزار عضو هیات علمی ۲ هزار و ۲۴۰ نفر پژوهشگر یک درصد هستند

انتشارات موفقیت‌شناسی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حضور ۸۱ هزار عضو هیات علمی در وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگاه‌ها گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۲۴۰ نفر پژوهشگر یک درصد هستند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز (دوشنبه) در همایش ملی مرجعیت علمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نظام سنجش و انگیزش، اظهار داشت: در این زمینه اقدامات زیادی اجرا کردیم، نمونه آن پایه های تشویقی استادان دانشگاه ها است که به ۶۰ پایه افزایش دادیم، ضمن آنکه بازنگری آیین نامه ارتقا را مد نظر قرار دادیم و انتظار داریم اساتید نظرهای خود را ارائه دهند.

زلفی گل با اشاره به تدوین و تصویب پژوهانه جامع گفت: این مصوبه در لایحه برنامه هفتم توسعه آورده شده و در این پژوهانه تنها حوزه فناوری مورد توجه قرار نگرفته بلکه فعالیت های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، فناوری و نوآوری نیز مورد توجه بوده است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه یک استاد دانشگاه باید از پژوهانه در حوزه فرهنگی نیز هزینه کند، اضافه کرد: دانشگاه ها بابد به مرجعیت علمی توجه زیادی داشته باشند.

وزیر علوم با اشاره به بازنگری نقشه جامع علمی کشور در سند جامع مرجعیت علمی گفت: افق سند مرجعیت علمی تا ۱۴۰۴ است و این سند و همچنین نقشه جامع علمی مورد بازنگری قرار گرفته و لازم است دست اندرکاران پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند.

وی با طرح این سوال که چگونه می توانیم علم را به فَن تبدیل کنیم، توضیح داد: ما سه نوع تحقیقات بنیادی، توسعه ای و کاربردی داریم و باید این سه حوزه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا مشخص شود در کدام زمینه توانمند هستیم و در کجاها ضعف داریم.

زلفی گل با اشاره به انتشار ۸۰ هزار سند علمی در سطح بین المللی افزود: درصد کمی از آن به زبان فارسی بوده است که در پایگاه استنادی جهان اسلام/ ISC نمایه سازی کردیم و در صورتی که درصدی از این اسناد علمی را به فناوری تبدیل کنیم، می توانیم خلق ثروت داشته باشیم و این در حالی است که سطح تولید فناوری تا ۳ و ۴ است و بالاتر از آن ناموفق هستیم یا کمتر موفقیت حاصل شده است.

وی با اشاره به رتبه ۱۵ تولید علم ایران و ۵۴ در نوآوری اظهار داشت: در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم می گذرد، گام هایی در زمینه کاهش فاصله تولید علم و نوآوری برداشتیم که نمونه آن راه اندازی سامانه نان است و در آن همه سازمان های دولتی و خصوصی باید نیازهای خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

زلفی گل با تاکید بر ضرورت توجه دستگاه ها به این سامانه، به ثبت ۱۲ نیاز از سوی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: از امسال هزار دانشجو رساله دکتری و ارشد خود را بر اساس سامانه نظام ایده ها و نیازها تعریف کردند.

شاخص اچ ایندکس بومی طرحی شود

وزیر علوم تاکید کرد: «اچ ایندکس» یک شاخص بین المللی مرجعیت علمی است ولی باید دید چطور می توان «اچ ایندکس بومی» با عنوان «ان ایندکس» داشته باشیم.

زلفی گل افزود: در حال حاضر ۸۱ هزار عضو هیات علمی رسمی پیمانی در وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه‌ آزاد و پژوهشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی داریم که از این تعداد ۲ هزار و ۲۴۰ دانشمند ۲ درصد و ۹۰۰ نفر دانشمند یک درصد هستند و باید بررسی شوند که چند درصد از آنها توانایی تبدیل شدن به مرجع علمی را دارند و چه درصدی از آنها نقش کمرنگی در مرجعیت علمی داشته اند.

لزوم آسیب‌شناسی مرجعیت علمی

وزیر علوم تولید علم را موجب مرجعیت علمی و مرجعیت علمی را موجب خلق ثروت و سلامت و امنیت دانست و گفت: ما باید به دنبال تولید علم مرجعیت ساز باشیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم برگزاری این سه همایش را در راستای تبیین چیستی و چرایی مرجعیت علمی دانست و افزود: خروجی این رویداد باید منجر به آسیب شناسی این حوزه شود و به ما نشان دهد در کجا خوب عمل کردیم و کجا عملکرد مناسبی نداشته ایم.

زلفی گل یکی از ملزومات تحقق مرجعیت علمی را ثبت اختراع دانست و گفت: ما چقدر توانسته‌ایم این قانون را اجرایی کنیم.

وی با انتقاد نسبت به کپی نتایج تحقیقات دانشمندان، این اقدام را موجب دلسردی دانشمندان ذکر کرد و خواستار اجرای شفاف قوانین به منظور جلوگیری از حق مخترعان، هنرمندان و دانشمندان شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا