پیمان صالحی: اولویت معاونت پژوهشی وزارت علوم، حمایت از تحقیقات علوم‌ انسانی است

انتشارات موفقیت‌شناسی

معاون پژوهشی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اولویت این معاونت در ۲ سال گذشته حمایت از تحقیقات در علوم انسانی برای افزایش اثربخشی این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، پیمان صالحی عصر روز (سه شنبه) در نشست تحلیل چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی که با حضور شماری از داوران این دوره از جشنواره برگزار شد، افزود: یکی از موضوعات اساسی در حوزه پژوهش و فناوری داوری است و حتی در بسیاری موارد موجب بروز اختلاف می‌شود.

وی در این نشست که در سالن فارابی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار شد، افزود: کار اجرایی در حوزه پژوهش و فناوری باعث شد پی ببرم توجه به مسائل علوم انسانی و اجتماعی بسیار مهم است، بنابراین یکی از اولویت های معاونت پژوهشی وزارت علوم، توجه و اولویت بخشی به علوم انسانی و اثربخشی این تحقیقات بوده است.

معاون وزیر علوم به بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان در سیاست های ابلاغی علوم و فناوری بر تحول و ارتقای علوم انسانی با کمک تقویت جایگاه و اصلاح و بازنگری در متون این علوم تاکید کردند.

صالحی درمورد اثربخشی جهانی علم ایران اظهار داشت: ایران در حوزه تولید محتوا در رشته های مختلف موفقیت نسبی داشته است‌ و طی ۲۰ سال از رتبه ۵۳ تولید علم در دنیا با رتبه ۱۵ دنیا رسیده ایم. امروز با حدود ۷۸ هزار مقاله رتبه ۱۵ و در پایگاه استنادی اسکوپوس و با حدود ۵۴ هزار مقاله رتبه هفدهم را در وب او ساینس داریم.

وی با تاکید بر اهمیت علم سنجی یادآور شد: اینکه راجع به نمایه های بین المللی صحبت و آمارهای این پایگاه ها را نفل می کنیم، به معنای علاقه داشتن به پایگاه های نمایه خارجی نیست؛ بلکه اهمیت دادن به دیده شدن مقالات است زیرا دانشمندانجهانی برای اطلاع از مقالات علمی به این پایگاه ها مراجعه می کنند. پایگاه استنادی جهان اسلام را نیز در دو سال قبل تقویت کردیم تا کشورهای جهان اسلام هم پایگاه نمایه ای برای خود داشته باشند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: با وجود دستاوردهای خوب در زمینه های مختلف علمی، در بعضی از حوزه ها مانند هنر و علوم انسانی رتبه های خوبی نداریم و رتبه ایران از جهت تعداد مقالات در این حوزه ۴۴ است. اما جنس علوم انسانی و اسلامی تفاوت جدی دارد و به اشکال متفاوتی بیان شده و فهمیده می شود.

صالحی گفت: از منظر علم سنجی، در حوزه علوم انسانی اثربخش نبوده ایم و کمترین میزان اثربخشی، را داشته ایم. برای نمونه در حوزه ای مانند مهدویت کمترین مقاله و اثربخشی را داشته ایم، ولی دانشمندان کشورهای دیگر مقالات بیشتری در این زمینه تولید کرده اند که به فرهنگ ما مربوط است.

وی به تعداد مجلات تایید شده وزارت علوم اشاره کرد و افزود: هزار و ۴۹۰ عنوان مجلات تایید شده داخلی داریم که ۸۲۷ مجله در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است و سیاست ما این است که مجلات را در سطح بین المللی نمایه کنیم تا هم زبان فارسی در سطح جهانی مطرح شود و هم مجلات و مقالات ایران وارد شود.

دبیر کل شورای عالی عتف یادآور شد: امروز ۳۶۴ مجله در اسکوپوس نمایه شده است و باید سهم علوم انسانی افزایش یاید، برای تحقق این هدف مرتب در دانشگاه ها برای مدیران مجلات آموزش داریم.

صالحی ادامه داد: پیش نیاز برای ورود به پایگاه های نمایه سازی وب او ساینس و اسکوپوس ورود به پایگاه دوآج/ DOAJ راهنمای مجلات دسترسی باز است که تا کنون ۱۰ میلیون مقاله از ۸۰ زبان در جهان در آن نمایه شده است، ۸۳۳ مجله از ایران وارد دوآج شده و در سال ۲۰۲۳، ۱۲۴ مجله از ایران در دوآج نمایه شده است. هدف گذاری ما در دو سال آینده گذشتن از مرز ۳۰۰ عنوان مجله در دوآج است. ایران کشور هفتم در این پایگاه است و زبان فارسی رتبه نهم را دارد. در این پایگاه ۴۴۳ مجله فارسی و ۴۴۳ مجله انگلیسی از ایران نمایه شده و بیشتر مجلات فارسی علوم انسانی است.

وحدت نظر در علوم انسانی

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم اثربخشی در زمینه وضعیت کنونی علوم انسانی در سطح جهانی داشته باشیم، باید نهضتی را در کشور راه بیاندازیم تا این مقالات به زبان انگلیسی در مجلات معتبر چاپ و در نمایه های متنوع نمایه شوند.

معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: با وجود پیگیری های زیاد د در دو سال گذشته متوجه شدم، احساس هم افزایی و تجمیع میان پژوهشگاه و نهادهای مرتبط حوزه علوم انسانی وجود ندارد. اما باید از افتراق دوری کنیم و به سمت تجمیع به کمک بزرگان علوم انسانی برویم، به سمت وحدت در رشته های مختلف فلسفه، ادبیات، جامعه شناسی و غیره پیش برویم تا بتوانیم بیشتر اثر بگذاریم.

به گزارش ایرنا، جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی توسط وزارت علوم سالانه و با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر برگزار می‌شود.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ۱۹ تیر سال جاری به کار خود پایان داد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا