مراقبت‌های بهداشتی کودکان در ایام کرونا

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، فاطمه عباسی در رابطه با مراقبت‌های کودکان در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: در دوران شیوع کرونا مراقبت‌های کودکان زیر پنج سال در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های جامع سلامت شهری طبق روال گذشته و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا انجام می‌شود.

وی در رابطه با کاهش مراقبت‌های کودکان زنجانی در ماه‌های آغازین شیوع کرونا در استان، افزود: در ماه‌های آغازین شیوع کرونا به دلیل نگرانی‌های کرونایی موجود، میزان مراجعه مردم برای مراقبت‌های کودکان کاهش پیدا کرده بود ولی با پیگیری همکاران والدین حداقل برای واکسیناسیون مراجعه می‌کردند و موارد پرخطر از لحاظ سوء‌تغذیه و غیره نیز پیگیری شده و مراقبت‌های لازم انجام می‌شد.

این مسئول با بیان اینکه از سه ماهه دوم امسال با تاکید و پیگیری‌های انجام شده، پوشش مراقبت‌های کودکان زنجانی افزایش پیدا کرد، تصریح کرد: برای پیشگیری از کرونا در نوزادان و کودکان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستورالعمل‌هایی در خصوص نحوه مراقبت‌های نوزادان و کودکان و شیردهی ابلاغ شد و توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان نیز به شهرستان‌های تابعه ابلاغ شد.

کارشناس سلامت کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با غربالگری بینایی کودکان، ادامه ‌داد: در خصوص غربالگری بینایی کودکان نیز طبق دستور دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت، به دلیل شرایط شیوع کرونا تا زمان تدوین دستورالعمل مشترک اداره کودکان و بهزیستی به تعویق افتاده است.

عباسی با تاکید بر اینکه والدین در شرایط کرونایی موجود به سلامت کودکان توجه مضاعف داشته باشند و کودک را در زمان‌های مقرر برای انجام مراقبت‌ها به خانه بهداشت یا پایگاه بهداشتی محله ببرند، اظهار کرد: گفتنی است همکاران بهورز و مراقب سلامت آماده خدمت‌رسانی با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی هستند.

وی با بیان اینکه مراقبت ۳ تا ۵ روزه‌گی نوزادان بسیار حائز اهمیت است، زیرا در این مراقبت پرونده بهداشتی برای نوزاد تشکیل می‌شود، افزود: در این زمان نوزاد از لحاظ علائم خطر، مشکلات شیردهی، وزن، قد، دورسر و غیره بررسی می‌شود و قطره ویتامین «آ.د» نیز برای او تجویز شده و نمونه‌گیری خون پاشنه پا برای غربالگری کم‌کاری مادرزادی تیروئید نیز صورت می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به مراقبت‌های بعدی کودکان در ۱۴ تا ۱۵ روزه‌گی، ۳۰ تا ۴۵ روزه‌گی، ۲، ۴، ۶، ۷، ۹، ۱۵ و ۱۸ ماهگی و سپس در ۲ تا ۵ سالگی، خاطرنشان کرد: از شش ماهگی تا دو سالگی قطره آهن و مولتی‌ویتامین برای کودکان تجویز می‌شود. گفتنی است والدین باید با دقت و طبق دستور این قطره‌ها را به فرزندشان بخورانند، زیرا اهمیت زیادی در سلامت و رشد مطلوب جسمی، روانی و هوشی کودک و پیشگیری از بیماری‌ها دارد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا