بابک نگاهداری: توسعه گردشگری موجب عدم وابستگی کشور به درآمدهای نفتی خواهد شد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نخستین دوره جایزه ملی پژوهش‌های جهانگردی و میراث گفت: توسعه گردشگری می‌تواند وابستگی ما به درآمدهای نفتی را کاهش داده و بسترهای لازم برای درآمدزایی پایدار با تأکید بر ظرفیت‌های محلی را فراهم سازد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دکتر بابک نگاهداری در نخستین دوره جایزه ملی پژوهش‌های جهانگردی و میراث که به میزبانی دانشگاه امام‌صادق (ع) برگزار شد، با اشاره به پیشینه کهن و تاریخی ارزشمند کشورمان، اظهار کرد: ۲۷ اثر فرهنگی و طبیعی کشورمان در نهادهای بین‌المللی ثبت شده و رتبه دهم در این حوزه به ایران اختصاص دارد. 

وی با بیان اینکه اینکه از نظر تاریخی و طبیعی و منابع کشوری بی‌مثال شناخته می‌شود، یک ظرفیت است، افزود: این ظرفیت‌ها باید از طریقی مانند گردشگری در معرض دید جامعه جهانی قرار گرفته و شرافت انسان ایرانی توسط این سازوکار هوشمندانه تعامل بین فرهنگی به جهانیان معرفی شود. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه‌داد: به نظر متخصصان، توسعه گردشگری با تأکید بر ارزش‌های جامعه محلی، اقدامی مؤثر در راستای اقتصاد مقاومتی، صلح جهانی و برخورداری از پیشرفت متوازن است و باید جمهوری اسلامی ایران در این حوزه اقدامات موثرتری را صورت دهد. 

وی با اشاره به اینکه فصل ۱۷ برنامه هفتم توسعه به حوزه‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی اختصاص‌یافته، افزود: با تصویب این بخش از لایحه برنامه هفتم و احکام مرتبط با تقویت بدنه عرضه کننده خدمات و زیرساخت‌های حفاظتی میراث طبیعی و فرهنگی کشورمان، بیش از پیش مشخص می‌شود. 

نگاهداری با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اهمیت هنر ایرانی، افزود: ما در مرکز پژوهش‌های مجلس در ۲ سال اخیر، تلاش کردیم تا در گزارش‌های نظارتی، تقنینی و راهبردی به موضوعات اساسی حوزه میراث و گردشگری به چند مسئله کلیدی بپردازیم. 

وی اولین موضوع مورد بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس را اجرایی سازی اصل ۸۳ قانون اساسی دانست و افزود: تلاش ما این بوده است که اجرایی سازی این قانون با تأکید بر حفاظت از میراث‌فرهنگی و شفاف‌سازی مفهوم نفایس ملی با تهیه بسته تقنینی این حوزه و اصلاح آیین‌نامه داخلی باشد که در حال حاضر طرحی از طریق این مرکز اعلام وصول شده‌است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به‌ضرورت نظارت بر حوزه حفاظت از میراث‌فرهنگی اشاره کرد و افزود: نظارت بر بازوهای اجرایی و پژوهشی حوزه حفاظت از میراث‌فرهنگی مثل یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، صندوق احیا، معاونت میراث‌فرهنگی (و به‌طور خاص حوزه‌های ثبت ملی، جهانی و تعیین حریم) و ارائه پیشنهادات اصلاحی به قوانین این حوزه از دیگر اقدامات پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مجلس در این حوزه بوده است. 

وی با اشاره به ارائه بسته تقنینی و جرم انگاری در حوزه میراث طبیعی به‌عنوان اقدام مهم دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس در حفظ میراث‌فرهنگی و طبیعی، افزود: دیگر اقدام ما ارائه بسته‌های تقنینی حفاظت از میراث‌فرهنگی با تأکید بر جرم انگاری از تبلیغات، اطلاع رسانی و اقدامات مخرب به میراث‌فرهنگی و تغییر در قانون مربوطه به فلزیاب بود. 

نگاهداری با بیان اینکه بسته تقنینی در خصوص قوانین مرتبط با حفظ آثار ملی در مرکز پژوهش‌های مجلس تدوین‌شده، گفت: همچنین ما گزارش‌هایی درباره نظارت بر حوزه گردشگری داخلی کشور و ارائه گزارشی مستند از ۱۵ سال اخیر کشور که وضعیت گردشگری خانوارهای ایرانی در چه شرایطی قرار دارد، ارائه و همراه آن راهکارهای تقنینی و نظارتی برای اصلاح این قانون مطرح کرده‌ایم. 

وی همچنین به‌ضرورت نظارت بر اجرای قانون مربوط به تهیه بن سفر کارکنان دولت و اقدامات تقنینی برای اصلاح سازوکارهای اجرایی آن، اشاره کرد و افزود: از دیگر اقدامات ما تدوین گزارش‌های نظارتی درباره آمارهای حوزه گردشگری پیگیری دلایل عدم تحقق وعده‌های این حوزه در سال‌های اخیر بوده است. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه‌داد: از همکاری نخبگان برای تدوین ۲ گزارش در حوزه مسائل گردشگری سلامت و گردشگری بین راهی استفاده کردیم. این حوزه‌ها ظرفیت‌های مهمی در توسعه گردشگری در کشور را فراهم می‌آورند. 

وی تأکید کرد: همکاران من در مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین گزارش‌های نظارتی درباره اقدامات مدنظر برای لغو روادید گردشگری و ارائه نظام مسائل و راهکارهای اصلاحی در این حوزه نیز تدوین کرده‌اند. 

نگاهداری در ادامه با اشاره به اینکه مقوله گردشگری و میراث‌فرهنگی هم ارزش‌های هویتی و فرهنگی دارد و هم نیازمند حفاظت است، افزود: توجه به این میراث‌فرهنگی و گردشگری، می‌تواند به انسجام اجتماعی و هویت‌مندی در کشور کمک کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی توسعه گردشگری گفت: در صورت بهره برداری صحیح از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی، مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی کشورمان، برای کشور ارزش آفرین است. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه‌داد: از آنجا که کشور می‌تواند با توسعه این حوزه موجب عدم وابستگی به درآمدهای نفتی شود و همچنین بسترهای لازم برای درآمدزایی پایدار با تأکید بر ظرفیت‌های محلی را فراهم سازد، توجه به گردشگری و میراث، اقدامی مؤثر در جهت توسعه درون‌زا و مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام دانشگاه امام‌صادق (ع) و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در برگزاری نخستین جایزه ملی پژوهش‌های جهانگردی و میراث، عملی پسندیده و هوشمندانه است که به ترویج، ترغیب و تشویق پایه‌ای‌ترین رکن پیشرفت، یعنی پژوهش و در پایه‌ای‌ترین ظرفیت بالفعل نشده‌ی کشور یعنی گردشگری و میراث صورت‌می‌گیرد. 

نگاهداری تأکید کرد: اهمیت دادن به پایان‌نامه‌ها، رسانه‌ها، مقالات، کتاب‌ها، گزارش‌های کارشناسی و سیاستی این حوزه یعنی توجه به زیرساخت‌های پیشران و تقویت کننده ی گردشگری و میراث. امید است تا در سایه‌ی این اقدام پسندیده، بسترهای انجام پژوهش‌های کاربردی با تأکید بر حل مسئله و اصلاح وضعیت موجود به‌سمت وضعیت مطلوب ممکن شود. /

پایان پیام 

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا