تغییرات دوازدهمین جشنواره مد و لباس؛ از بخشهای جدید تا تولید انبوه و سکوهای فروش
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درمورد تغییرات جشنواره دوازدهم با دورههای قبلی توضیحاتی داد.
به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سجاد لطفی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در برنامه «سلام خبرنگار» درمورد دوازدهمین جشنواره مد و لباس گفت: جشنواره امسال به عبارتی آغاز یک حرکت جدید و اولین دوره با دستورالعمل جدید جشنواره بود و بیش از ۱۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره برای بخش مد و صنعت، پوشش تراز اجتماعی بانوان و مد و رسانه رسید و تیم انتخاب حدود ۴۵۰ اثر را انتخاب کرد و آنها اجرا و دوخته شدند.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: روند جدید جشنواره دوازدهم به این صورت پیش رفت که مخاطبان ما صرفاً از طراحان به تیمهای طراحی و اتاقهای طراحی ویژندها تغییر پیدا کردند و افزایش یافتند. این در حالی است که در سالهای قبل، این انتقاد وارد بود که چرا این آثار برگزیده فقط در ویترین جشنواره مد و لباس فجر باقی میمانند و به ویترین مغازهها راه پیدا نمیکنند و تدوام اجتماعی ندارند؟ اما امسال با تغییر دادن زمین و قواعد جشنواره، مخاطب و ویژندها افزایش پیدا کردند تا عناصر و مولفههای بیشتری از این زنجیره ارزش پوشاک؛ بحث تولید و عرضه و تبلیغات و نمایش و رساندن به بازار را داشتند و مخاطب اول ما شدند.
لطفی مطرح کرد: طاووس زرین به اتاقهای طراحی ویژندها و طاووس سیمین به تیمهای طراحی اختصاص پیدا میکند چراکه طراحی یک کار تیمی است و نه فقط کار یک نفره. البته طاووس بلورین به طراحان مستقلی که مخاطبان ما بوده اند اهدا میشود و این به عبارتی، اصلیترین تغییری بوده که اتفاق افتاده است.
لطفی با اشاره به نقش مهم رسانه در زمینه مددو لباس ادامه داد: در جشنواره امسال، یک بخش را به این رویداد مهم اضافه کرده ایم. چون رساندن پوشاک و مدهای جدید به بازار بسیار مبتنی بر نقش رسانه است. یعنی در این چرخهی مد و با افزایش و گسترش شبکههای اجتماعی و ارتباطی این نیاز احساس میشود تا جایی که حدود ۸۰-۷۰ درصد نقش رسانهها محسوس است و سهم بسزایی دارند. به همین دلیل، بخش مد و رسانه را هم اضافه کرده ایم و عکاسی مد، بحث تیزر و کاتالوگها نیز، وجود دارند و آنها هم، برگزیدگانی خواهند داشت.
او افزود: ان شاءالله، فردا پنج شنبه روز اختتامیه جشنواره در تالار وحدت است و از عموم مخاطبان دعوت میکنم در این جشن که مقارن با جشن ولادت حضرت علی (ع) است شرکت کنند تا بتوانند برگزیدگان را در آن جا ببینند.
لطفی درمورد روند داوری گفت: روند داوری جشنوارههای قبلی مثل امسال نبود چراکه امسال، حدود ۸۵هزار کد در سامانهها و نرم افزارها وارد شدند و درواقع، داوری صورت گرفته است و در هر بخش سه طاووس داریم و همه جوایز را که با هم محاسبه کنیم به بیش از ۱۰۰ جایزه میرسند، ولی به خاطر این که برای سال اول این تمهیدات درنظر گرفته شده است بعضی از بخشها شاید به آن حد نرسیده باشند و در نتیجه، در آن بخش، شایسته تقدیر داشته باشیم. اما اغلب بخشها برگزیدگانی خواهند داشت و در این میان، باید توجه کرد آثار برگزیده قابلیت تولید انبوه را دارند. زیرا اتفاقاً یکی از مولفهها و شاخصههای داوری جشنواره مد و لباس فجر امسال برای ما این بود که آثار ظرفیت تولید صنعتی و بازاری شدن را دارند یا خیر؟ و دستورالعمل جدید با نگاه به بازار و بازاری شدن آنها و قرار گرفتن در ویترین مغازهها و در دسترس مردم بوده است.
دبیر کارگروه مد و لباس کشور با اشاره به تسهیلات درنظر گرفته شده برای شرکت کنندگان جشنواره دوازدهم مد و لباس عنوان کرد: با توجه به این که تسهیلاتی که بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان حامی جشنواره امسال بعضاً برای تیمهای طراحی و طراحان مستقل درنظر گرفت این تسهیلات به این تیمهای طراحی و طراحان مستقل اعطا خواهد شد تا آثارشان به تولید انبوه برسند.
درمورد حمایت و تولید انبوه باید گفت هم در جشنواره و هم خارج از آن، یک سری حمایتهای قابل توجه را داریم که البته محدود هستند و به همین دلیل، وزارت صمت و اتاق اصناف ایران باید کارهای زیرساختی دیگری انجام دهند و حمایتهایی صورت بگیرد تا پوشاک از مرحله طراحی به سمت بازار سوق پیدا کند و الان، در کمیسیون ماده ۷ با همراهی وزارت تعاون و وزارت صمت، یک سری نهادسازیها مثل تعاونیهای تأمین نیاز در حال شکل گیری است که به ارزانتر شدن این محصولات کمک میکنند. زیرا در زنجیرهی ارزش هر جا که نیاز باشد میتوانند مداخله کرده و به فراوانی اش کمک کنند.
لطفی درمورد شرایط فروش آثار چه به صورت موقت و چه صورت دائمی ادامه داد: ما تلاش میکنیم تا ۱۸۰ اثر راه پیدا کرده به جشنواره امسال به فروش گذاشته شوند و حتی پیشنهاد شد که این آثار در نمایشگاهی در خارج از کشور به نمایش گذاشته شوند و به همین خاطر، تلاش ما بر این است که هم از جهت نمایشگاه موقتی و هم فروش فوق العاده قدم برداریم و در این راستا حمایت خود را اعلام خواهیم کرد.
لطفی درمورد قیمت گذاری آثار افزود: ما در این خصوص خیلی مداخله و ورود نداریم. زیرا این موضوع در حیطه وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست منتهی جزء دغدغههای ماست و همیشه این نقد به ویژه به لباسهای پوشیده بوده است که شاید افرادی که قصد دارند از لباس پوشیده استفاده کنند با قیمتهای بالایی روبرو میشوند و به همین دلیل، مباحثی مثل زیرساختهای تعاونی تأمین نیاز یا صدها زیرساخت دیگر و همچنین، سکوهای فروش باید به کمک بیایند. مثلاً قرار است در استان فارس بستری برای یک سری سکوهای رایگان یا سکوهایی با قیمت بسیار کم فراهم شود که همه اینها کمک میکنند. زیرا قیمتهای بالای محصولات به عواملی مثل قیمت خرید یا به ویژه اجاره بهای ملک بستگی دارند که روی کالای نهایی تأثیر خود را خواهند گذاشت.
پایان پیام/