اعلام جزئیات نمایشگاه گردشگری و سفر ۲۰ اینفلوئنسر به ایران

انتشارات موفقیت‌شناسی

معاون گردشگری از برگزاری هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه خبر داد. قرار است این نمایشگاه با حضور دبیرکل سازمان گردشگری سازمان ملل متحد و نمایندگان ۱۲ کشور، که ایران با بیشتر آن‌ها به تازگی لغو روادید کرده است، افتتاح شود. نخستین روز این نمایشگاه ویژهٔ متخصصان و فعالان گردشگری خواهد بود و ۳ روز بعدی به بازدید مردمی و عمومی اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، علی‌اصغر شالبافیان در نشست خبری که سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مناسبت فرارسیدن زمان برپایی این نمایشگاه برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های گردشگری از منظر استقبال فعالان گردشگری و مختص فعالان گردشگری است. هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران امسال قرار است در ۲۰ سالن و در فضایی به وسعت ۶۰ هزار مترمربع برگزار شود، که در نصف این فضا بیش از ۹۰۰ غرفه برپا می‌شود.

او اضافه کرد: از این ۲۰ سالن، ۹ سالن به فعالان گردشگری استان‌ها، ۹ سالن به دانش‌بنیان‌ها، یک سالن به مشارکت‌کنندگان خارجی و یک سالن به گردشگری سلامت اختصاص یافته است. بخش گردشگری سلامت نیز با مشارکت بیمارستان‌های دارای IPD است.

معاون گردشگری افزود: برای استان‌ها، تم و موضوع‌های مشخصی درنظر گرفته شده است. تأکید جدی نمایشگاه نیز روی همکاری‌های منطقه‌ای و استان‌های زاگرس‌نشین، محور غرب، استان‌های شمال غرب و محور شرق است.

شالبافیان، حضور گروه‌های آئینی و خوراک را از جذابیت‌های نمایشگاه امسال معرفی کرد و گفت: در سه سالن نمایشگاه ظرفیت‌های حوزه خوراک به نمایش گذاشته می‌شود.

او ادامه داد: یکی از جلوه‌های نمایشگاه امسال، سرمایه‌گذاری است و بیش از ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری نیز در نمایشگاه امسال عرضه می‌شود.

به گفته معاون گردشگری، روسیه، ترکیه، مالزی، اندونزی، ونزوئلا، تایلند، ازبکستان، ویتنام، تاجیکستان، زیمباوه، تانزانیا و سریلانکا از جمله کشورهای حاضر در نمایشگاه امسال هستند، که افزون بر این‌ها گروه‌ها و شرکت‌های گردشگری از شهرهای مسکو، کازان و سن‌پترزبورگ و از کشورهای مالزی، تاجیکستان اندونزی، تایلند، عراق، تونس و ازبکستان به عنوان بازدیدکننده حضور خواهند داشت.

دبیرکل سازمان گردشگری سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان همکاری‌های آسیایی ACD، نمایندگان گروه D۸، اکو و سازمان همکاری‌های اسلامی و رئیس کمیته گردشگری ازبکستان، از جمله مقام‌های حاضر در این نمایشگاه خواهند بود که شالبافیان به حضور آن‌ها اشاره کرد.

او همچنین به برخی رویدادهای جانبی این نمایشگاه، از جمله نشست با معاونان عمرانی، شهرداران و مذاکراتی که در حاشیه نمایشگاه‌ها برای عقد بعضی از تفاهم‌نامه‌ها برگزار می‌شود، اشاره کرد و جشنواره کاراکترهای گردشگری، گردشگری خوراک، همایش گردشگری سلامت، پیش‌نشست همایش بین‌المللی صنعت گردشگری، سمپوزیوم گردشگری سبز و نشست سفرای مجمع کشورهای آسیایی را از دیگر رویدادهای حاشیه‌ای این نمایشگاه برشمرد.

شالبافیان همچنین گفت: در هفدهمین نمایشگاه گردشگری بالغ بر ۵۰۰ متر فضا به اقامتگاه‌های بومگردی اختصاص یافته است.

سپس هاشمی، دبیر علمی همایش گردشگری سبز درباره این رویداد که قرار است در نخستین روز نمایشگاه گردشگری (دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه) برگزار شود، توضیحاتی داد. نیما آذری ـ رییس انجمن مؤسسه‌های آموزشی گردشگری ـ در ادامه این نشست یادآور شد که کارگاه‌های آموزشی امسال بیشتر روی گردشگری سبز، کشاورزی، کودک و هوش مصنوعی متمرکز است و در کنار آن به تجربه‌های گردشگری ریلی، عشایری و خانواده‌محور پرداخته می‌شود.

نیک‌بین، دبیر همایش گردشگری سلامت در ادامه گفت که این همایش از ۲۵ تا ۲۷ بهمن برپا می‌شود. ۵۰ مقاله به این همایش رسیده و شش پنل در جریان آن برگزار می‌شود.

پیله‌وری، دبیر دومین نمایشگاه گردشگری خوراک نیز گفت که این دوره، نمایشگاه گردشگری خوراک با تمرکز بر رستوران‌ها و گردشگری خوراک در سالن های ۱۱، ۱۰، ۶، ۵ برگزار می‌شود.

نادر زینالی ـ مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هم گفت: ۹ سالن به استان‌ها اختصاص یافته که بیش از ۴۶۰ شرکت در آن حضور دارند. استان‌ها قرار است آئین‌های بومی خود را به نمایش بگذارند و هر استان با تم خاصی حضور دارد، مثلا آذربایجان غربی با تم کندوان، ایلام با تم طبیعت‌گردی ماجراجویانه، البرز با تم گردشگری کشاورزی، اصفهان با گردشگری دیجیتال و هنری، تهران با گردشگری سبز و شهر فرهنگ، خوزستان با گردشگری دسترس‌پذیر، زنجان با تم معدن و ژئوتوریسم، سیستان و بلوچستان با تم گردشگری از مزرعه تا سفره و قزوین با تم کاروانسرای سعدالسلطنه حضور خواهند داشت.

مسلم شجاعی ـ مدیرکل توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در پاسخ به پرسشی درباره درباره غیبت برخی کشورها در سال‌های گذشته با وجود آنکه نام آن‌ها به عنوان شرکت‌کننده آورده شده بود و اقدام این وزارتخانه برای تقویت حضور پرفایده دیگر کشورها در این نمایشگاه، اظهار کرد: حال و هوای نمایشگاه تهران برای شرکت‌های خارجی که انگیزه جذب مسافر دارند، جذاب است، اما با توجه به لغو روادید ایران با ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن‌ماه امسال بخشی از رویکرد ما برای حضور کشورهای خارجی، تقویت جذب گردشگران از این کشورهاست که لغو روادید شده‌اند.

مصطفی فاطمی ـ مدیرکل توسعه گردشگری داخلی ـ نیز درباره ساماندهی فضای نمایشگاه با توجه به مزاحمت‌های که سال‌های گذشته از سوی فروشندگان غذا و گروه‌های موسیقی وجود داشت، گفت: معمولا براساس بررسی‌ها و آسیب‌شناسی‌های نمایشگاه‌های سال گذشته، تم نمایشگاه سال بعد مشخص می‌شود. بعد از اتفاق سال ۹۸ که بخش زیادی از فضای باز نمایشگاه به خوراک اختصاص یافت و اعتراض‌هایی را به دنبال داشت، به این نتیجه رسیدیم این بخش را از فضای آزاد حذف کنیم و به این تصمیم رسیدیم یک فضای تخصصی به تجهیزات رستورانی و خوراک اختصاص دهیم.

او افزود: امسال ۲۶ گروه آئینی و موسیقی محلی حضور دارند که روی یک سِن در فضای باز نمایشگاه اجرا دارند. عمده مشکل درباره حضور گروه های موسیقی در سالن‌ها، به خاطر برودت هوا است که امیدواریم امسال این مشکل را نداشته باشیم.

فاطمی گفت: امسال سعی کردیم بخشی از مشکلات را بپوشانیم. بر این اساس هم تصمیم گرفته شد روز اول نمایشگاه (۲۳ بهمن ماه) به متخصصان اختصاص یابد. بقیه روزها بازدید برای عموم آزاد خواهد بود.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در پاسخ به سوالی درباره منطبق نبودن تم هر استان در هر سال  با شرایطی که دارد، مثلا خوزستان که روی گردشگری دسترس‌پذیر متمرکز شده است و یا تهران که با تم گردشگری سبز و شهر فرهنگ حضور دارد، این توضیح را داد که استان‌ها تم را براساس رویکرد سال آینده خود انتخاب کرده‌اند.

شالبافیان، معاون گردشگری هم در پاسخ به درخواستی درباره ورود رایگان به این نمایشگاه برای فعالان گردشگری از جمله راهنماها، گفت: تلاش می‌شود اهالی گردشگری با حداکثر تسهیلات حضور یابند.

او درباره چگونگی انتخاب مجری نمایشگاه و نامشخص بودن ارزیابی دوره‌های پیشین نیز اظهار کرد: اگر قول دادم نشست ارزیابی با حضور خبرنگاران برگزار شود و نشده است عذرخواهی می‌کنم، ولی ما نشست ارزیابی را در معاونت گردشگری برگزار کردیم. درباره فرایند انتخاب مجری نیز از نظر قانون، شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌ها و سازمان توسعه تجارت، برگزارکننده نمایشگاه‌های داخلی است و مجری نمایشگاه گردشگری هم مثل صدها نمایشگاهی که سازمان توسعه تجارت برگزار می‌کند و تقویم آن در سایت این سازمان در دسترس است، با آن شرکت است.

معاون گردشگری همچنین درباره هزینه‌ای که این نمایشگاه برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌پردازد، به عدد مشخصی اشاره نکرد، اما گفت: ۹ سالن از این نمایشگاه به استان‌ها اختصاص دارد، که وزارتخانه هزینه مستقیمی در این بخش ندارد و کمک هزینه‌ای به استان‌ها اختصاص می‌دهد و فضایی هم به شرکت‌های خصوصی اختصاص یافته است که هیچ هزینه‌ای نمی‌کند.

مازندرانی، مجری برپایی این نمایشگاه نیز در توضیحاتی با اشاره به اینکه روی هزینه زمین نمایشگاه که متری ۷۱۲ هزار تومان بوده، تخفیفی درنظر گرفته شده است، درباره خالی بودن برخی غرفه‌های سال‌های گذشته از سوی کشورهای خارجی، گفت:‌ این موضوع را رد می‌کنم، چون خالی بودن غرفه به منزله ضرر مالی برای شرکت ماست و ما برای هر متر باید ۱۸۰ یورو بپردازیم.

در ادامه این نشست درباره دلیل حضور نداشتن عربستان و دیگر کشورهای عربی سوالی مطرح شد که شجاعی، مدیرکل توسعه گردشگری خارجی ـ گفت: از وزیر گردشگری عربستان دعوت شده است. برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری را هم تهیه کردیم و به عربستان رسیده است، ولی از طرف عربستان هنوز تاییدی نیامده است.

او درباره تأثیر لغو روادید بر گردشگری ایران نیز گفت:‌ لغو روادید با ۲۸ کشور که دو روز گذشته اتفاق افتاده است، اما ایران قبلا دو تجربه با چین و عمان داشت که بررسی آمارها نشان‌دهنده رشد بوده است. سفر از چین تا پیش از لغو روادید به صفر رسیده بود، اما به محض لغو روادید در یک ماه حجم سفرها ۳۳ درصد رشد داشت، عمان هم با رشد ۳۰ تا ۴۰ درصد مواجه شد. البته این سوال مطرح است که لغو روادید تضمین‌کننده گردشگری است؟ خیر. لغو روادید یک شوک‌دهنده به بازار گردشگری است.

شالبافیان، ‌معاون گردشگری نیز در توضیحات تکمیلی اظهار کرد: از منظر ما تسهیل در تردد گردشگران یکی از سیاست‌هاست و لغو روادید فقط یکی از ابزارهاست و نشانه‌ای برای عزم آن کشور به منظور توسعه گردشگری است و در ادامه اقدامات دیگری انجام خواهد شد.

معاون گردشگری همچنین از حضور ۲۰ اینفلوئنسر از برزیل، لبنان، چین، ترکیه و پاکستان همزمان با برپایی این نمایشگاه در ایران خبر داد و ادامه گفت: برای لغو روادید، تولید و توزیع محتوای خوبی صورت گرفته که در نمایشگاه رونمایی می‌شود.

در این نشست خبرنگار یکی از رسانه‌های ترکیه نیز درباره آمار سفر ترک‌ها به ایران سوال پرسید، که شالبافیان پاسخ داد: در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۲۲۵ هزار و ۱۸۶ نفر از ترکیه به ایران سفر کرده‌اند و در ۱۰ ماه نخست امسال تعداد مسافران و گردشگران ورودی به ایران بیش از ۵ میلیون و ۴۰۹ هزار نفر ثبت شده است.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران از دوشنبه تا پنجشنبه هفته آینده (۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا می‌شود و از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر امکان بازدید دارد. نخستین روز این نمایشگاه به فعالان و متخصصان گردشگری اختصاص یافته و از روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه بازدید عمومی و مردمی انجام می‌شود.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا