تاثیر بازی‌های جنگی بر رفتار کودکان

انتشارات موفقیت‌شناسی

بسیاری از کودکان از بازی‌های جنگی لذت می‌برند که توجه آن‌ها را به خود جلب کرده و گاهی اوقات ذهنشان را تا حد اعتیاد به خود مشغول می‌کند. والدین ممکن است این بازی‌ها را به سطوح بالای خشونت در میان فرزندانشان مرتبط کنند. آیا این بازی‌ها در افزایش پرخاشگری کودکان نقش دارند؟

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، بازی‌های الکترونیکی به‌ویژه بازی‌های خشونت‌آمیز بخشی از فرهنگ مدرن محسوب می‌شوند که می‌تواند تمایل به خشونت و پرخاشگری را در کودکان افزایش دهند. این یکی از اثرات منفی است که نیاز به مراقبت و نظارت والدین دارد.

جوانا عبود، روانشناس بالینی کودکان و نوجوانان، معتقد است کودک در هر کاری که انجام می‌دهد نیاز دارد تمام انرژی درون خود را بیرون بیاورد و خشم خود را آزاد کند و این ماهیت را در اسباب‌بازی‌هایی که برای بازی انتخاب کرده، بیان می‌کند.

اسباب‌بازی‌هایی که کودک انتخاب می‌کند ممکن است جزئیات خاصی را درباره شخصیت و روان‌شناسی او نشان دهد، مانند سلاح‌های اسباب‌بازی، که شامل تفنگ، خنجر، مسلسل، تپانچه و شمشیر است که البته همه آنها برای تجلیل از جنگ‌ها، قدرت و درگیری‌ها ساخته شده‌اند.

این نوع بازی تاثیرات منفی جدی دارد، از جمله: افزایش خشونت در میان کودکان و تلاش آنان برای استفاده از سلاح سرد در توصیف نبردها و درگیری‌ها. بنابراین خانواده باید از این نوع اسلحه‌ها دوری گزینند، زیرا این سلاح‌ها به خشونت و نزاع در میان کودکان دامن می‌زند.

عبود تأیید می کند که کودکان اغلب از قهرمانان خیرخواه تقلید می‌ کنند که به دنبال برقراری عدالت، دفع بی‌عدالتی و مبارزه با قاتلان هستند. در اینجا موضوع خطرناک نیست، اما باید مراقب بود که کودک از شخصیت شیطانی که منعکس کننده نفرت و کینه‌توزی است وسعی دارد به مردم آسیب برساند، تقلید نکند و باید از همذات پنداری با این شخصیت جلوگیری کرد.

عبود می‌افزاید که باید مفهوم خیر و شر را برای کودک توضیح داد تا به خرافات کشیده نشود، بلکه همیشه برای بازگرداندن او به واقعیت تلاش کرد.

عبود به الجزیره نت توضیح داد که بازی‌های خشونت‌آمیز ممکن است اعتماد به نفس کودک را افزایش دهد اما اگر والدین راهنمایی‌های خوبی ارائه دهند، ارزش‌های او را توسعه می‌دهد.

بازی‌های الکترونیکی که حاوی محتوای خشونت‌آمیز هستند، برای جلب توجه کودکان طراحی شده‌اند تا جایی که بین کودک و بازی حالت آمیختگی ایجاد می‌شود و او بخشی از آن می‌شود و هیجان و تنش را احساس می‌کند و بیشتر معتاد به بازی می‌شود. هر چه میزان خشونت بیشتر در وجودش رخنه می کند، به طوری که در دنیای انزوا و جدای از واقعیت زندگی می کند، حس زمان و مکان او از بین می‌رود و میل به خوردن یا انجام کارهای مفید کاهش می یابد.

این امر ممکن است کودک را به تقلید کورکورانه از بازی‌ها سوق دهد و او شروع به اجرای بازی کند. بنابراین، مهم است که والدین در انتخاب بازی‌ها برای فرزندانشان دقت کنند و مطمئن شوند که مناسب سن‌شان هستند و ارزش‌های مثبت را تقویت می‌کند.

مطالعات
وب سایت «وری ول فمیلی» گزارشی را بر اساس چندین مطالعه منتشر کرد که نشان می دهد میان انجام مکرر بازی‌های خشن و تهاجمی و رفتار پرخاشگرانه کودک ارتباط وجود دارد.
مطالعه‌ای که‌ سال ۲۰۱۰ در دانشگاه فناوری سوینبرن انجام شده، نشان داد که بازی‌های الکترونیکی حاوی محتوای خشونت‌آمیز فقط بر کودکانی تأثیر می‌گذارد که دارای درجه بالایی از عصبی بودن، استرس و خشم هستند.

مطالعه دیگری که توسط مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا در سال ۲۰۱۱ انجام شده نشان داد که اگرچه بازی‌های جنگی بر رفتار کودکان تأثیر می‌گذارد و به دلیل تماشای مکرر صحنه‌های خشونت‌آمیز، رفتار پرخاشگرانه را در کودکان تحریک می‌کند، اما در واقع ارتکاب واقعی جرم را کاهش می‌دهد.

نحوه برخورد با کودک پرخاشگر

همین سایت توصیه می‌کند که نکاتی را برای برخورد با کودک پرخاشگر اتخاذ کنید:

– نظارت بر اسباب‌بازی‌هایی که کودک انتخاب می‌کند و در عین حال او را از آسیب آنها به رفتارش محافظت ‌کنید.
– تعیین زمان خاص برای بازی الکترونیکی تا کودک به آن معتاد نشود.
– بازی‌های الکترونیکی را جست‌وجو کنید که روحیه چالش، اراده و عزم برای موفقیت را توسعه می‌دهند.
– شرکت دادن کودکان در مسابقات با نشان دادن روحیه ورزشی و اصرار بر تشدید تلاش‌های کودک برای دستیابی به بهترین نتایج
– تشویق کودکان به ورزش کردن
– بازی با همسالان در فضاهای باز
– ایجاد روابط دوستانه سالم
– تلقین عشق به خواندن، نقاشی و داستان‌نویسی
– مشارکت گروهی در فعالیت‌هایی که سرگرمی و شادی زیادی را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا