اولین کتابخانه دیجیتال افتتاح شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کتابخانه‌های مهم کشور اخیرا نزدیک به ۶۰ نوع خدمت‌دهی دیجیتال صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، مراسم افتتاحیه «کتابخانه آینده» ظهر روز -۱۸ اسفند- در خانه خدمات دیجیتال و خلاقیت کتابخانه های عمومی با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی در محوطه تئاتر شهر تهران برگزار شد.

اسماعیلی در این مراسم ضمن افتتاح کتابخانه آینده با یاد شهید محسن فخری زاده و بازدید از این کتابخانه درباره ضرورت ایجاد کتابخانه دیجیتال گفت: یکی از کارهایی که امسال اعلام کرده بودیم تا نهاد کتابخانه های کشور دنبال کند، ایجاد کتابخانه آینده بود. کتابخانه آینده یعنی توجه به اقتضائات فناورانه جدید مانند هوش مصنوعی و ساز و کارهای جدید ارتباطاتی.

تحولات حوزه کتاب سرعت بیشتری گرفته است 

وزیر فرهنگ افزود: در کنار اینکه در تمام کشور موضوع کتابخانه ها و در اختیار قرار دادن کتاب ها را به صورت حضوری داشتیم نیاز داشتیم چنین جایگاهی نیز تاسیس کنیم تا نشان دهیم تحولات در حوزه کتاب سرعت بیشتری گرفته است.

وی افزود: خانه خدمات دیجیتال و خلاقیت کتابخانه های عمومی جایی افتتاح شد که این فضا نزدیک فضاهای دانشگاهی است، جایی که دسترسی برای مراجعه کنندگانی که نیاز به دانش های نو دارند، فراهم است. مکانی هم که انتخاب شده در یکی از نقاط دانشگاهی شهر است؛ هم کنار تئاتر شهر است که اهالی فرهنگ و هنر در اینجا حضور دارند و هم کنار دانشگاه تهران است تا دانشجویان از این فضا بهره ببرند.
امکاناتی فراهم شده تا افرادی که پیرامون این مکان هستند بتوانند از امکانات اینجا استفاده کنند.

در راستای به روزآوری، فضاهایی مانند کتابخانه آینده گسترده تر می‌شوند 

وزیر فرهنگ در پاسخ به اینکه آیا شرایطی فراهم می‌شود تا این فضا در استان‌های دیگر نیز گسترش پیدا کند ‌توضیح داد: این گام اول است. همکاران من تلاش میکنند در راستای به روزآوری، این فضا را گسترده تر کنند. ما در اکثر کتابخانه هایمان تلاش کردیم این بخش ها را داشته باشیم. در کتابخانه های مهم اخیرا نزدیک به ۶۰ نوع خدمت دهی از همین نوع دیجیتال دارند اما اینجا همه این خدمات را در یک مکان تجمیع کرده است.

وقتی کتابدار، دستیار پژوهشی شماست 

در این برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد از محل کتابخانه آینده بازدید و با مسئولان بخش‌های مختلف این کتابخانه گفت‌وگو کرد.

یکی از مسئولین این کتابخانه درباره سازوکار آن به وزیر ارشاد گفت: اینجا یک کتابخانه دیجیتال است که از فضای ابری برای بالا بردن اطلاعات کاربر بهره می‌برد. اینجا جایی برای در دسترس قرار دادن اطلاعات و بالا بردن سواد اطلاعات و فضایی برای شرکت های دانش بنیان و فریلنسرها است.

او ادامه داد: در کتابخانه ها پایگاه های اطلاعاتی به اشتراک گذاشته می‌شود. این کتابخانه هم پایگاه های اطلاعاتی را اشتراک دارد اما وجه تمایز این کتابخانه در این است در کتابخانه سنتی یک کتابدار کار فهرست نویسی و آماده سازی منابع انجام می‌دهد اما در این کتابخانه کتابدار دستیار پژوهشی محققان و پژوهشگران است و به آن ها کمک می‌کند تا نیازهای اطلاعاتی آن ها شناسایی شود. به نوعی پشتیبان و مشاور اطلاعاتی آنهاست.

ترویج علم از نوجوانی در کتابخانه آینده 

بخشی از این کتابخانه که وزیر ارشاد از آن بازدید کرد مربوط به محصولات فناورانه و سرگرمی بود. محصولات مجموعه «فن آموز» که در حوزه ترویج علم فعالیت می‌کنند. این مجموعه، محصولات ساختنی و یادگرفتنی تولید می‌کنند که در این کتابخانه نیز فضایی را به خود اختصاص داده است. آزمایش های علمی و قطعات ساده که با سر هم کردن آنها وسایلی تولید می‌شود. سازوکار این محصولات، آموزش تلفیقی در حوزه های دانش فناوری هنری ریاضیات و مهندسی است و جنبه هایی از حوزه ها در این محصولات نمود پیدا کرده است. مخاطب این محصولات کودک و نوجوان هستند تا از سنین پایین با فناوری های و دانش مهندسی آشنا شوند.

۱۰ نفره و بر روی یک سیستم مشترک کار کنید! 

در بخش دیگری از کتابخانه آینده میزی تعاملی قرار داده شده بود که با قابلیت لمسی به کاربران این امکان را می داد تا به طور همزمان ۱۰ نفر از آن استفاده کنند و کار مشترک یا مستقل انجام دهند. سیستمی کامپیوتری با صفحه شیشه ای که نرم افزارهای کامپیوتری تحت ویندوز را پشتیبانی می‌کند، در این میز تعاملی اجرا می‌شود. کارهای طراحی داخلی یا برنامه های نرم افزاری دیگر نیز با این برنامه قابل اجراست. مهم ترین مزیت این میز تعاملی چند کاربره بودن آن به طور همزمان است و مناسب برای فضای کسب و کار گروهی است.

لحظه ای با کتاب؛ خلاصه ای از کسب و کار، هوش مصنوعی و ادبیات 

دستگاه کوچکی با تابلویی که روی آن نوشته شده «لحظه ای با کتاب» در کتابخانه آینده قرار گرفته بود که به مخاطبان این امکان را میداد تا کتاب هایی در حوزه های کسب و کار، هوش مصنوعی و خلاصه ای از کتاب های ادبی فاخر دنیا را در سه تا پنج دقیقه مطالعه کنند. این دستگاه طبق گفته مسئول مربوطه آن در کتابخانه آینده برای فضاهای پاساژ و عمومی است تا مخاطب بتواند در کنار مطالعه اصلی و جدی، از خلاصه دیگر کتاب ها هم بهره ببرد.

برنامه هایی چون قرار دادن کیو آر کد و تصاویر بر روی آن نیز در آینده بر روی این دستگاه عملی می‌شود. دستگاهی رویداد محور که می‌توان در آئین های رونمایی کتاب ها از آن استفاده کرد تا دیگر کتاب ها و خلاصه کتاب های یک نویسنده یک جا در اختیار مخاطب قرار گیرد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا