علی منصوری: نشریه‌های دانشگاه اصفهان در ۶۰ پایگاه بین‌المللی نمایه شد

رییس گروه علم‌سنجی و ارتقای رتبه دانشگاه اصفهان از نمایه شدن نشریه‌های این مرکز علمی در بیش از ۶۰ پایگاه استنادی بین‌المللی مانند «اسکوپوس» (Scopus) و «ابسکو»(EBSCO) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، علی منصوری افزود: دانشگاه اصفهان در زمره نخستین دانشگاه‌های کشور قرار دارد که بصورت گسترده اقدام به نمایه‌سازی نشریه‌های خود در پایگاه‌های تخصصی بین‌المللی با هدف حضور در عرصه جهانی و کسب مرجعیت علمی کرده است.

وی با بیان‌اینکه نمایه شدن نشریه‌های این دانشگاه در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی، مورد توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این دانشگاه پارسال با حضور مدیرکل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم در این زمینه تقدیر شد.

منصوری با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان دارای ۳۶ نشریه علمی و پژوهشی ملی و بین‌المللی است، اظهار کرد: ۳۳ نشریه از میان آنها در نظام ارزیابی نشریات وزارت علوم مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد که از این لحاظ(بدون احتساب دانشگاه آزاد)در رتبه چهارم کشور هستیم.

وی با بیان اینکه ۲۶ نشریه این مرکز علمی در سال گذشته موفق به کسب رتبه «الف»(برجسته) شد، اضافه کرد: این مرکز بعنوان یکی از دانشگاه‌های مادر و برتر کشور با شعار «جامعه محوری و تمدن‌سازی» و با هدف حضور موثر در عرصه بین‌المللی و کسب مرجعیت علمی، برنامه‌ریزی جامعی برای نشریه‌های خود کرده است.

وی با اشاره به انتشار سالیانه بیش از سه هزار مقاله علمی در نشریه‌های دانشگاه اصفهان، ادامه داد: نمایه شدن نشریه‌های دانشگاه در پایگاه‌های تخصصی و عمومی بین‌المللی از جمله «اسکوپوس» یکی از اهداف این مرکز علمی برای کسب مرجعیت علمی در سطح دنیاست.

«اسکوپوس»(Scopus) یکی از نمایه‌های استنادی مُعتبر و شناخته‌ شده‌ در دنیاست.

رییس اداره چاپ و انتشارات دانشگاه اصفهان ادامه داد: به همین منظور تلاش شد استانداردهای مورد نیاز برای نمایه شدن در اسکوپوس در نشریه‌های دانشگاه رعایت شود.

نمایه شدن ۶ نشریه دانشگاه اصفهان در اسکوپوس

وی از نمایه شدن ۶ نشریه دانشگاه اصفهان در پایگاه استنادی بین‌المللی«اسکوپوس» خبر داد و گفت: از بین آنها، ۲ نشریه در زمینه ریاضی، ۲ نشریه درباره زمین‌شناسی، یک نشریه در زمینه مطالعات زبان انگلیسی و یک نشریه در زمینه زیست‌شناسی است.

منصوری با بیان اینکه سه نشریه نمایه شده در اسکوپوس به زبان فارسی و سه عنوان دیگر به زبان انگلیسی است، افزود: «تاکسونومی و بیوسیستماتیک» ششمین نشریه‌ای است که از این دانشگاه در روزهای نخست امسال در پایگاه اسکوپوس نمایه شد.

وی خاطرنشان کرد: این نشریه با هدف معرفی و نشر آخرین یافته‌های علمی پژوهشگران دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های علمی با تاکید بر خزانه وراثتی جانداران بصورت فصلنامه منتشر می‌شود.

منصوری با بیان اینکه دانشگاه اصفهان علاوه بر نشریه‌های حوزه فنی و مهندسی و علوم پایه، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ارتقای نشریه‌های علوم انسانی و اسلامی انجام داده است، تصریح کرد: یکی از نتایج آن، نمایه شدن یک عنوان نشریه از حوزه علوم انسانی در پایگاه استنادی اسکوپوس است.

وی گفت: یکی از نشریه‌های حوزه علوم اسلامی در مرحله داوری پایگاه اسکوپوس قرار دارد و برنامه‌ریزی لازم برای سایر نشریه‌های حوزه های علوم انسانی و اسلامی نیز صورت گرفته که امید است تا پایان فصل بهار امسال شاهد حضور بیشتر نشریه‌های علوم انسانی و اسلامی در عرصه بین‌المللی باشیم.

اطلاعات مربوط به نشریه‌های دانشگاه اصفهان در سامانه مدیریت نشریات علمی در دسترس است.

به گزارش ایرنا، «نمایه‌سازی نشریه» به مثابه فراهم کردن شرایطی است که عنوان یک نشریه در سایت‌ها و پایگاه‌های عمومی و تخصصی رؤیت شود. هرچه عنوان یک نشریه بیشتر دیده شود و تعداد بازدیدکنندگانش افزونتر خواهد شد و محققان بیشتری با آن آشنا می‌شوند، در نتیجه هرچه مقالات یک نشریه بیشتر مورد توجه مخاطبان واقع شود و استناد بیشتری به مقالات چاپ شده آن صورت پذیرد، حکایت از مقبولیت آن نشریه در بین محققان دارد.

دانشگاه اصفهان با احتساب دانشکده‌های خوانسار و شهرضا دارای حدود ۱۹ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی در ۴۱۰ رشته تحصیلی و یکی از دانشگاه‌های جامع برتر کشور است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا