همراه اول، دیجی‌کالا را خرید؟/ آیا بزرگ‌ترین معامله اقتصاد دیجیتال ایران رخ داده است؟

خبر غیررسمی: سیدصادق حسینی روزنامه‌نگار و مشاور ارتباطات، در صفحه شبکه اجتماعی ایکس، خبری بر اساس شنیده‌ها منتشر کرد. محتوای خبر حکایت از خرید سهم سرآوا از سهام دیجی کالا توسط همراه اول دارد. قابل ذکر است که صفحه «درباره ما» دیجی کالا در دسترس نیست.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، بعد از خرید «تپسی» توسط «گروه صنعتی گلرنگ» این دومین خبر پر سر و صدا در اکوسیستم استارت‌آپی کشور است. امروز، در فضای مجازی خبر غیررسمی مبنی بر خرید دیجی کالا توسط همراه اول در حال انتشار است، اما تا این لحظه خبر رسمی از این معامله منتشر نشده است. در صورت صحت این خبر، بزرگ‌ترین معامله در اکوسیستم دیجیتال کشور رقم خورده است. سال گذشته حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان گفته بود: «حسین شریعتمداری: دی‌جی‌کالا، اسنپ و امثال آن را از مالکانش بگیرند و به افرادی بدهند که در خدمت نظام باشند!»

دیجی کالا یا همان شرکت نوآوران فن‌آوازه، فعالیت خود را به عنوان یک استارتاپ نوپا از سال ۱۳۸۵ آغاز کرد. پس از گذشت سال‌ها فعالیت این شرکت، دیجی کالا تبدیل به درختی شد که در بازار هدف خود ریشه کرد و امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که اسم آن‌ را نشنیده باشد.

با گذشت زمان نیاز جذب سرمایه از بیرون احساس شد. این‌گونه بود که در سال ۱۳۹۱ شرکت سرآوا پارس که یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی به حساب می‌آمد، با خرید بخشی از سهام شرکت و ترزیق سرمایه به بدنه آن، باعث شتاب‌دهی این استارتاپ بااستعداد شد.

دومین سرمایه‌گذاری در عمر دیجی کالا در سال 1395 اتفاق افتاد. زمانی که صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی یا International Internet Investment Cooperative- IIIC با اخذ مجوزهای لازم انجام شد. رقم این سرمایه‌گذاری طبق آمار منتشر شده توسط این شرکت ایرانی، 100 میلیون دلار اعلام شده است. 

بخشی کلانی از سهام این شرکت در اختیار بنیان‌گذاران آن است و حدود ۱۰ درصد سهام دیجی کالا، بین سهام‌ داران خرد پخش شده است. آماری که توسط خود این شرکت منتشر شده است. 

آیا همراه اول سهام دار کلان دیجی کالا شد؟

در خبری که توسط سیدصادق حسینی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، همراه اول دست به خرید سهم  سرآوا زده است و بدین ترتیب صاحب حدود ۲۵ درصد از سهام دیجی کالا خواهد شد.

به ذکر است که برای تائید این خبر باید منتظر تائید رسمی هر کدام از طرفین باشیم و تا آن زمان نمی‌شود صحت این خبر را تائید کرد بنابراین می‌توان این انتظار را داشت که با توجه به انتشار شایعات گوناگون احتمالا مذاکراتی در این خصوص میان طرفین در جریان باشد اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، باید منتظر ماند تا خبر به صورت رسمی از سوی طرفین تائید شود. 

توجه عمومی به اکوسیستم استارتاپی ایران یک پیشرفت مثبت است. فارغ از زمان و مکان آن. توجه شرکت و نشان شناخته شده‌ای مانند همراه اول به ضرورت سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها می‌تواند مصداق این پیشرفت باشد. 

از طرفی کسب و کار همراه اول و برندینگ آن چگونه تغییر خواهد کرد و متحول خواهد شد؟ این‌ها همه سوالاتی است که باید از سوی مدیران و مسئولان طرفین به آن پاسخ داده شود. اینکه ارزیابی مدیران و برنامه‌ریزان طرفین چه بوده است.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
تجارت نیوزکارآفرینی پرس

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا