نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ افتتاح شد | وزیر ارشاد: چرخه اقتصاد نشر تقویت می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: چرخه اقتصاد کتاب تقویت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین افتتاح سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی، یاسراحمدوند، رئیس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران و علی رمضانی، قائم مقام این دوره از نمایشگاه در «کوشک کتاب» شبستان مصلی امام خمینی (ره)؛ محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ برگزار شد.

اسماعیلی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ بیان کرد: خدای متعال را شاکریم که در ایام بهاری و اردیبهشت، رویداد بزرگ سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را آغاز می‌کنیم. این نعمت بزرگ را به همه اصحاب فرهنگ و ادب و هنر تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. بهار ۱۴۰۳ و آغازین روز آن با نمایشگاه بین‌المللی قرآن شروع شد و نیکو بهاری بود.

وی با بیان اینکه تاکنون مجموعه معظمی از رویدادها را پشت سر گذاشتیم تا به ۱۹ اردیبهشت رسیدیم و جشن بزرگ کتاب را برگزار می‌کنیم، ادامه داد: در اردیبهشت با رویدادهای فرهنگی متنوع مثل بزرگداشت عطار، سعدی، فردوسی، خیام همراه هستیم و امسال با دهه کرامت و ولادت بانوی بزرگوار حضرت فاطمه معصومه (س) و پایان این دهه ولادت حضرت رضا (ع) قرین شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه نمایشگاه سی‌وپنجم با همت خانه کتاب و ادبیات ایران و معاونت فرهنگی و مشارکت اصحاب فرهنگ و کتاب برگزار شده است، گفت: از همه ناشران، نویسندگان و کتابفروشان تشکر می‌کنم که مشعل فروزان فرهنگ را در این کهن سرزمین شعله‌ور نگه داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بنای دولت انقلابی و مردمی تمرکز جدی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است، افزود: دوره پُررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم، سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار مجوز کتاب صادر شده که بیشترین عدد ثبت شده است.

به‌گفته اسماعیلی، با همه مشکلات در برخی خانواده‌ها به دلیل مسائل معیشتی و اقتصادی انتظار می‌رفت که به حوزه کتاب توجه نشود اما مردم کتاب‌دوست، کتاب را رها نکردند، در سال‌های اخیر در حوزه مطالعه رو به تزاید هستیم و بدون مطالعه کتاب درسی و ادعیه به عدد درخور توجهی می‌رسد.

بزرگترین کتابخانه ایران افتتاح می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توسعه کتابخانه‌های عمومی به یک فصل پُرافتخار در دوره جدید تبدیل شده است. در ماه‌های آینده بزرگترین کتابخانه منطقه در یکی از بزرگترین شهرهای ایران افتتاح خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توسعه کتابخانه‌های عمومی به یک فصل پُرافتخار در دوره جدید تبدیل شده است. در ماه‌های آینده بزرگترین کتابخانه منطقه در یکی از بزرگترین شهرهای ایران افتتاح خواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به آمار و ارقام تولید کاغذ گفت: در حوزه کاغذ با اینکه ابتدای دولت را با تولید ۵ هزار تنی شروع کردیم، سال گذشته به خودکفایی در کاغذ کتاب درسی برای ۱۵۵ میلیون جلد کتاب با ۸۰ هزار تن رسیدیم.

وی بیان کرد: امسال با افتتاح مجموعه جدید که نیازی به چوب ندارد، تولید کاغذ تحریر به ۱۳۰ هزار تُن خواهد رسید و در تابستان ۱۴۰۳ از ۵ هزار تن به ۱۳۰ هزار تن خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه از رئیس جمهور و دولت تشکر می‌کنم، گفت: تلاش دولت بر افزایش چتر حمایتی از مخاطبان کتاب بود و امروز قرار شد در کنار تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و استادان، خرید یارانه‌ای به مبلغ ۲ نفر برای کارکنان دولت فراهم شود.

اسماعیلی با بیان اینکه امسال، چرخه اقتصاد کتاب تقویت خواهد شد، ادامه داد: سال جدید، برنامه‌های جدیدی را دنبال خواهیم کرد؛ عدالت فرهنگی از جمله رویکردهای اصلی در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است؛ پیش‌بینی شده تا هر فرد ایرانی با مراجعه به سامانه مجازی خرید کتاب در چند دقیقه بتواند کتاب خریداری کند و کتاب‌هایی که با تخفیف خریداری شده، رایگان به آن‌ها تحویل می‌شود.

۲ هزار و ۷۰۰ ناشر در نمایشگاه حضور دارند

یاسر احمدوند، رئیس سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، استقبال خوب مردم در روز نخست از نمایشگاه را نشان‌دهنده اشتیاق مردم برای دیدار از این نمایشگاه بزرگ در منطقه و جهان دانست و افزود: ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر در دو بخش حضوری و مجازی در نمایشگاه حضور دارند و آثار ۱۰۰ ناشر خارجی در نمایشگاه در ۵۰ هزار عنوان ارائه می‌شود.

نمایشگاه در وسعت ۱۵۰ هزار متر اجرا شده است

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی متعددی در بخش‌های مختلف نمایشگاه برای اهل قلم تدارک دیده شده است، افزود: نمایشگاه کتاب امسال در فضایی به وسعت ۱۵۰ هزار متر مربع اجرا شده که رکورد کم‌نظیری در سطح دنیاست.

نمایشگاه کتاب تهران تجلی عمل صالح

احمدوند نمایشگاه کتاب تهران را تجلی عمل صالح مبتنی بر سرمایه ایمانی مردم عنوان کرد و افزود: شعار نمایشگاه امسال «بخوانیم و بسازیم» انتخاب شده، چراکه نشان‌دهنده دو رکن مهم در عملکرد ماست. این شعار نشان می‌دهد، مسیر ساختن کشور از خواندن می‌گذرد.

در ادامه این آیین دبیر شورای عالی انقلاب اسلامی با تاکید بر تلاش برای تهیه اسنادی که روشنگر حوزه کتاب باشد، گفت: هر جای عالم، تمدنی کهن وجود دارد مانند یونان، چین و ایران و همچنین تمدن مدرن بعد از رنسانس، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی کتاب بوده است. هرجا کتاب، کتابخانه و کتابخوان رونق داشته، تمدن هم پیشرفت کرده است.

وی ادامه داد: اگر دغدغه تمدن وجود دارد باید به کتابخوانی توجه شود و زمان مردم صرف کتابخوانی شود.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا